Bromspump, 19x20 el. 19x18?

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Ort
08
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701
Är sugen på att uppgradera hejdarna med en ny pump. Har förstått att olika borr/slag ger olika kraft och känsla. Pumpen jag är sugen på är en Brembo med 19x20 mm eller 19x18 mm. Vad kör ni med?
Jag gillar bromsar som kräver lite handkraft för att få kraftig bromsverkan (ja, jag är en tunnis).

Av det jag läst så verkar räsers föredra 19x18 mm, sanning eller myt? :)

(Jag vet att ISR och Brembo har modeller med ställbar "utväxling" men dessa är inte aktuella just nu.)
 
Varför inte ISR-pumpen? Den är riktigt jäkla trevlig, billiga reservdelar dessutom.
 
Varför inte ISR-pumpen? Den är riktigt jäkla trevlig, billiga reservdelar dessutom.
Pumpen kanske är bra, men jag gillar inte det kantiga greppet.

Tack för era synpunkter.
Det får bli en Brembo 19x18. Det gäller att passa på när man ändå är i USA och dollarn fortfarande är rätt billig.
 
Måste dra upp denna diskussion igen...

Jag kände på en M1a på intermot och den bromspumpen... jösses vad nice. Den var så mjuk och fin. Min nuvarande säger "stopp".

Pratade med Brembo-teknikern där som då rekommenderade 19x18 just för mig då jag påpekade jag ville bromsen som den är på M1an.

Kan någon med erfarenhet säga hur känslan är just med en 19x18? R1an har ju 6-kolvsok.
 
Måste dra upp denna diskussion igen...

Jag kände på en M1a på intermot och den bromspumpen... jösses vad nice. Den var så mjuk och fin. Min nuvarande säger "stopp".

Pratade med Brembo-teknikern där som då rekommenderade 19x18 just för mig då jag påpekade jag ville bromsen som den är på M1an.

Kan någon med erfarenhet säga hur känslan är just med en 19x18? R1an har ju 6-kolvsok.

hittade denna..

kosta fliiis..

http://www.oppracing.com/show_product/3731-brembo-19x18-billet-folding-brake-master-cylinder/
 
Last edited:
Får man passa på att fråga vad 19x20 och 19x18 står för, vad är det för mått? :näsblod

Vad jag förstod så gav 19x18 mer bromskraft för samma fingerkraft, högre utväxling alltså?
 
Jag kör 19x18 och den passar min körstil bäst. Har testat 19x19 och olika bromspumpar från Brembo och Nissin.

Är upp till föraren att prova själv tror jag. Hade du känt på en annan M1:a hade kanske den haft helt stum broms för att den föraren har en annan körstil och smak för bromsar.

Får man passa på att fråga vad 19x20 och 19x18 står för, vad är det för mått? :näsblod

Vad jag förstod så gav 19x18 mer bromskraft för samma fingerkraft, högre utväxling alltså?

Första siffran är storleken på cylindern. Andra siffran är avståndet mellan cylindern och där handtaget sitter monterat. Dvs 18 är 18mm ifrån kolven som handtaget sitter fast på.

Man får olika hävstång och behöver ta i olika mycket och man ändrar känslan och nogranheten att dosera bromskraften. Man får välja antingen känsla eller kraft typ.

Ritat på denna bilden vad den sista sifran anger.
 

Bifogat

  • pump.JPG
    pump.JPG
    12 KB · Visningar: 155
Last edited:
Vill man inte alltid ha en så "lätt" broms som möjligt? Vad skulle nackdelen med en 19x18 kunna vara? Kan det bli för lätt-tryckt?:va
 
Den frågan kan till o med jag fråga på (tror jag), har du längre hävarm (mindre värde på den andra siffran) så behöver man ju dra in bromsantaget längre för att nå samma bromsverkan.

Det man vinner i kraft förlorar man i väg (eller)? :tummenupp
 
Den frågan kan till o med jag fråga på (tror jag), har du längre hävarm (mindre värde på den andra siffran) så behöver man ju dra in bromsantaget längre för att nå samma bromsverkan.

Det man vinner i kraft förlorar man i väg (eller)? :tummenupp

Jo...det förstår jag också. Men kan det alltså bli så att "vägen" inte räcker till? Att det blir för lång ...."arbetsväg"?
 
Köp en Brembo PR 19 RCS som är omställbar mellan 19*18 och 19*20 så är problemet löst :tummenupp

BremboRCS2.jpg
 
Japp, en RCS var det som jag till slut hitta som verkade reko! 3500 kr ungefär ska den gå på.

Nu var det ju Brembo-teknikern själv som sa att "for best feel" som jag söker efter, var det 19 x 18, men blev lite förvirrad med de åsikter som vädrades före mitt inlägg, gällande 6 kolvsok osv.

Hur stor påverkan har det egentligen, om det är 4 eller 6 kolvsok? 6 kolvs bör väl ha någon procent mer volym att fösa fram o tillbaka, men tror det är marginelt, och definitivt mycket mindre än att gå från 18 till 20 i längd (på cylindern, om jag förstod rätt).

Det är superviktigt att ha rätt känsla på hela hojen. Ett par bitar på R1an som jag måste lösa, det är bromsen och bakdämparen.
 
Japp, en RCS var det som jag till slut hitta som verkade reko! 3500 kr ungefär ska den gå på.

Nu var det ju Brembo-teknikern själv som sa att "for best feel" som jag söker efter, var det 19 x 18, men blev lite förvirrad med de åsikter som vädrades före mitt inlägg, gällande 6 kolvsok osv.

Hur stor påverkan har det egentligen, om det är 4 eller 6 kolvsok? 6 kolvs bör väl ha någon procent mer volym att fösa fram o tillbaka, men tror det är marginelt, och definitivt mycket mindre än att gå från 18 till 20 i längd (på cylindern, om jag förstod rätt).

Det är superviktigt att ha rätt känsla på hela hojen. Ett par bitar på R1an som jag måste lösa, det är bromsen och bakdämparen.

Det handlar om den totala ytan på kolvarna, dvs räkna på den i förhållande till 4-kolvs.
 
Det handlar om den totala ytan på kolvarna, dvs räkna på den i förhållande till 4-kolvs.
Så det vore så att en pump gjord för 4, och man byter till 6-kolvsok... då får man längre "spel" i pumpen?

Den jag har nu, en PT/NLR (via Greven) till mina 6-kolvsok är väldigt "stum" i jämförelse med den Brembo-pump jag kände på. Den M1an jag kände på hade förövrigt 4-kolvsok ... från just Brembo.
 
Så det vore så att en pump gjord för 4, och man byter till 6-kolvsok... då får man längre "spel" i pumpen?

Den jag har nu, en PT/NLR (via Greven) till mina 6-kolvsok är väldigt "stum" i jämförelse med den Brembo-pump jag kände på. Den M1an jag kände på hade förövrigt 4-kolvsok ... från just Brembo.

Allmänna lagen om hur hydrualiksystem fungerar är ju

A1*S1=A2*S2
1=ok
2=handtag
A= area
s= slag

Dvs det intressanta för hur mycket du mycket du måste dra in handtaget är kvoten mellan kolvarean i oket och arean i huvudbromscylindern. Väldigt tydligt blir det när man monterar motardframbroms och behåller den lilla bromscylindern från endurokittet.

Därefter kommer hävstången. 20mm ger en stummare broms där du måste nypa hårdare men med mindre väg till låst hjul.
 
Last edited:
Japp, en RCS var det som jag till slut hitta som verkade reko! 3500 kr ungefär ska den gå på.

Nu var det ju Brembo-teknikern själv som sa att "for best feel" som jag söker efter, var det 19 x 18, men blev lite förvirrad med de åsikter som vädrades före mitt inlägg, gällande 6 kolvsok osv.

Hur stor påverkan har det egentligen, om det är 4 eller 6 kolvsok? 6 kolvs bör väl ha någon procent mer volym att fösa fram o tillbaka, men tror det är marginelt, och definitivt mycket mindre än att gå från 18 till 20 i längd (på cylindern, om jag förstod rätt).

Det är superviktigt att ha rätt känsla på hela hojen. Ett par bitar på R1an som jag måste lösa, det är bromsen och bakdämparen.

Vilken M1 var det du kände på? Det fanns väl 10 eller 11 st Vale M1 på intermot... Alla utom en hade defintivt inte de 'riktiga' bromsarna monterade. Det var regnsetup eller standardskivor på en, de flesta hade 'vanliga' bromslangar och inte de snabbkopplingar som sitter på riktiga hojarna.

4 eller 6 kolvsok behöver inte vara någon skillnad, det är kolvarereorna som avgör eller fram för allt skillnaden mellan dessa.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top