bromsproblem HJÄLP!

Dicken32

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Hoj
zx9r
Var ute på en flygraka och tränade bakhjulsåkning, och efter jag kört några gånger slutade bakbrommsen fungera helt??? ok, det är inte det märkligaste, tänkte att jag körde väl sönder nått vid nerslaget eftersom bromsen åkte ända i botten utan att ta det minsta, det konstigaste var bara att efter 10 min när ja åkte hemöver funkade den perfekt igen, känns lite farligt med brommsar som funkar när dom vill och dör rätt som det är???

kan det vara så? ska iaf serva lite nu så passar på och byter bromsolja och luffta ur hela bromssystemet fåse om de blir bättre

Dicken32 skrev:
2235657 Lite fler svar kan man väl få???

Sporthojar har i regel ganska små skivor bak vilket innebär att dom snabbt överhettas, du drabbades av "fading" dvs skivan och padsen blir så varma att dom slutar att ta. Efter avkylning så funkar det igen men padsen har blivit "glasade" så nu funkar det lite sämre, det blir en hård, glasad yta på padsen.
Om du skall nöta bakbroms på det sättet du gör så rekommenderar jag en större skiva, större ok och stålomspunnen slang, allt för att få bort värmen så fort som möjligt, alternativt kortare pass där du åker iväg då och då och låter bromsen kyla av sej...

Dålig br. vätska eller luft i systemet, då tappar du bromsfunktionen... :4skrika

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg