Bromsok till Gixer 750 -01

krutow

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
Örebro
Hoj
2001 Suzuki GSX 750 R
Hej
Jag tycker bromsoken fram, på Suzuki GSXR 750 K1 är i klenaste laget..

Har stålomspunna slangar o nya skivor, ändå lite klena..

Vet någon om oken till gsxr 1000cc K1 passar rakt av?
De har 6 kolvok, medan 750 har 4 kolv

Tacksam för svar

Mvh Krutow
 
Ok, :)
Passar dom rakt av?
Har du nån bild du kan skicka?
Vilket skick är dom i, vad hade du tänkt dig för pris?
 
Vad är det för belägg TS använder?
 
Allt annat verkar ju bytt så jag säger som tidigare talare: Belägg?

Prova med 4-kolvare från nyare hoj annars, det finns ju en anledning till att man gick ifrån de större oken som satt på - 99...

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Last edited:
Är ok och pump i bra skick?
6 kolvsoken från föregångaren tyckte jag bet sämre och ok från nyare sporthojar är oftast radialok och passar ej.

Jag tyckte det var bra bromsar på min hoj av den årsmodellen.
 
Varför inte trycka dit gaffelben för radialok från -03 och framåt om man ska göra sig besväret. Mycket snyggare å, på en så fin hoj som den första av de "nyare" GSXR.

Vet inte diametrarna på passande ben i huvudet men googla suzuki fork matrix, de äldre 1000 och 750 har väl 54mm på nedre
 
Kör sinter belägg
Ingen som vet om 1000cc oken passar?

Ursäkta men har du rund ratt i bilen ? Påminner om sinter belägg, tycker jag:D
Vilket fabrikat / modell rekommenderat för gatkörning av mig
EBC 2HH
eller
Brembos Röda Red ( har förmodligen ett nummer / beteckning) Carpimoto
köper själv bromsbelägg hos Demon Tweeks

Har du gjort ren belägg och skivor med aceton / bromsrengöring på sista tiden ?

Hjälper inte detta, kolvar i oken löper lätt (kan tryckas in med fingrarna) ja då behöver inte bromsok med bromskolvar rengöras och cylindrar och O-ringsspåren rengöras (O här = Fyrkant)

Vad är problemet ?
Måste du trycka alldeles för hårt=> För liten utväxling
Ja då är det nya bromsok med större kolvyta ELLER bromspump med mindre kolvdiameter
Men då kommer bromshandtaget röra sig mera......Vad man vinner i kraft förlorar man i väg....
Själv på GSX1300R från orginal Tokico bromsok till
Yamaha R1 2006 bromsok mindre kolvyta, bromshandtaget "stumt" till
Brembo M4 större kolvyta, jag får mer kraft och handtaget rör sig mera.
Nöjd med Brembo M4 (och två nya stålomspunna bromsslangar som går direkt från bromsoken till bromspumpen, lessnade på luftbubbel U:et över framskärmen från höger till vänster ok)
 
Last edited:
Ursäkta men har du rund ratt i bilen ? Påminner om sinter belägg, tycker jag:D
Vilket fabrikat / modell rekommenderat för gatkörning av mig
EBC 2HH
eller
Brembos Röda Red ( har förmodligen ett nummer / beteckning) Carpimoto
köper själv bromsbelägg hos Demon Tweeks

Har du gjort ren belägg och skivor med aceton / bromsrengöring på sista tiden ?

Hjälper inte detta, kolvar i oken löper lätt (kan tryckas in med fingrarna) ja då behöver inte bromsok med bromskolvar rengöras och cylindrar och O-ringsspåren rengöras (O här = Fyrkant)

Vad är problemet ?
Måste du trycka alldeles för hårt=> För liten utväxling
Ja då är det nya bromsok med större kolvyta ELLER bromspump med mindre kolvdiameter
Men då kommer bromshandtaget röra sig mera......Vad man vinner i kraft förlorar man i väg....
Själv på GSX1300R från orginal Tokico bromsok till
Yamaha R1 2006 bormsok mindre kolvyta, bromshandtaget "stumt" till
Brembo M4 större kolvyta, jag får mer kraft och handtaget rör sig mera.
Nöjd med Brembo M4 (och två nya stålomspunna bromsslangar som går direkt från bromsoken till bromspumpen, lessnade på luftbubbel U:et över framskärmen från höger till vänster ok)

Jag tror det är Gold Fren belägg.
Upplever att det borde vara lite mer bett

Kanske är pumpen klen, eller jag...

Men bra idé att lufta ordentligt, slangen som går mellan oken, får testa att lufta mer.
Har ju U slangen du nämnde.
 
Last edited:
Jag avslutar denna tråd
Tack för att ni delat med er av ideér och kunskap :tummenupp
Mvh Krutow
 
Men bra idé att lufta ordentligt, slangen som går mellan oken, får testa att lufta mer.
Har ju U slangen du nämnde.

När jag hade U-slangen hängde jag upp vänster bromsok (Med en aceton ren gjord fast nyckel mellan beläggen)
under höger backspegel för att få ut luften i U-slangen. Och när färdigluftat, tillbaka till vänster gaffelben / skiva med bromsoket.
Och håll koll på Gold Fren beläggens tjocklek
https://www.visordown.com/forum/general/goldfren-s33-brakes-pads-and-mp-direct-review
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top