Bromsluftning (för hundrade gången)

200

Gammal glidare
Gick med
10 Mar 2011
Ort
Malmö
Hoj
VMX1700, XJR1300, XT600, SR400
Med risk att ställa den hundrade frågan om bromsluftning så kommer den här. Jag har läst genom teknik forumet men inte hittat ett svar på en fråga jag har. Jag har nyligen köpte en Yamaha XS 650 -80 som ett bobber projekt inför vintern.
Frambromsen (enkel skiva)tog inte så bra så kompisen och jag började med att fylla på bromsolja i behållaren och lufta genom luftnings nippel på oket och pumpa med handtaget men den sög inte in ny olja. Efter att demonterat nästan allt inklusive hela oket kontrollerat kolven mm och det verkade som allt var ok men att den bara saknade olja. Vi monterar allt och börjar försöka fylla i ny olja i behållaren och pumpa med handtaget och öppna luftningsnippeln inget händer i behållaren. Vi tar av banjokopplingen vid huvudcylindern och sätter för fingret och pumpar, då suger den i olja och man känner trycket mot fingret!! När vi sedan sätter på banjokopplingen händer igen inget och den suger ej in någon olja precis som det behöver vara ett mottryck för att den ska suga?? Hur funkar det?
Har läst trådarna om avluftnings verktyg med tryckluft från Harald Nyborg och det blir nog en dylik ikväll och kanske löser det problemet. Men varför blir det ett tryck från huvudcylindern med ett finger på utloppet utan banjokopplingen men inte med den på??
 

SvenneC

Medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Hemma med hunden
Hoj
Inte så många som jag skulle vilja ha...
Det kan vara skitknepigt att få i den första skvätten bromsvätska i en helt tömd slang och pump.

Prova att trycka i bromsvätskan nerifrån nippeln på oket istället.
Biltema säljer en oljenivåmätare för gaffelben för 99 spänn, den går utmärkt att modda så att slangen passar på nippeln i oket.

Den har artikelnummer 82399 i deras katalog om inte länken här nedan funkar:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Oljenivamatare-gaffelben/
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Ett sätt jag använt när det djävlas är att ta lös luftningsnippeln.
Kolla så hålet genom nippeln är öppet
Fetta in gängen på nippeln.
Skruva in nippeln i botten och lossa ett varv.
Ta en 2-3m lång genomskinlig slang som passar på nippeln.
Sätt ena änden på nippeln och ta andra i munnen.
Sug och pumpa långsamt med handtaget.
När vätskan börjar närma sig munnen så stäng nippeln, ta bort slangen från nippeln och töm slangen.

Börjar det smaka konstigt har du sugit för länge,


Håll koll på nivån i behållaren så den inte blir för låg. Pumpar du utan lock så lägg en trasa över behållaren, det kan skvätta bakvägen ibland.

När du fått i några deciliter kan du prova lufta som vanligt.
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
spolspruta.jpg

silikonslang_oarmerad.jpg


Sug med sprutan i luftningsnippeln medans du fyller på i behållaren.

Alternativt:
Töm hela systemet totalt.
Fyll sprutan, fyll systemet från luftningsnippeln, vänta 12 timmar och lufta sedan systemet.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det brukar vara lätt om man fyller med en spruta via oken så att den mesta luften är borta. Sedan är det bara att lufta på vanligt sätt.
 

200

Gammal glidare
Gick med
10 Mar 2011
Ort
Malmö
Hoj
VMX1700, XJR1300, XT600, SR400
Tack för alla tryck och sug tips ska till Biltema ikväll.

Men vet någon varför suger huvudcylindern olja från behållaren när jag håller för utflödet med fingret men inte med bromsslangen påskruvad?
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det beror på att volymen luft är för stor i slang och ok i förhållande till kolvpumpens slagvolym. Den står bara och småfjuttar fram och tillbaka genom att luften är komprimerbar.
 
  • Gilla
Reaktioner: 200

SvenneC

Medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Hemma med hunden
Hoj
Inte så många som jag skulle vilja ha...
Det beror på att volymen luft är för stor i slang och ok i förhållande till kolvpumpens slagvolym. Den står bara och småfjuttar fram och tillbaka genom att luften är komprimerbar.

Jag tycker i och för sig att ordet "småfjuttar" beskriver problemet ganska bra. Man dock kan även säga att vätskan pumpas in när handtaget trycks in men när man släpper ut handtaget bildas det inte tillräckligt med mottryck slangen för att hålla kvar den lilla skvätt vätska man har fått in och då följer skvätten helt enkelt med den eländes kolven tillbaks igen.

Äh! "småfjuttar" är ett bättre uttryck... :tummenupp

Lösningen är i alla fall att antingen ta en slang på nippeln vid oket och hjälpa till att suga lite själv (Bromsvätska smakar inte bara illa, jag har fått för mig att det dessutom är giftigt...) eller så tar du någon form av spruta och trycker upp vätskan bakvägen. (INTE TÄNKA SNUSKIGA TANKAR NU!!! :D)

Så fort du har fyllt systemet kan du lufta som vanligt, men som någon sade i ett tidigare inlägg är det alltid en bra idé att göra om luftningen en gång till nästa dag när alla småbubblor har samlats och blivit till lite större luftbubblor.
 
  • Gilla
Reaktioner: 200

Slipp

Med lem
Gick med
30 May 2009
Ort
Floda
Hoj
XR650-01 & R6 -99
Det finns en del eftermarknads bromsgrepp som inte låter huvudcylinderns kolv att röra sig ända till ändläget när man släpper handlaget. Det låter lite som om det skulle kunna vara fallet här. Det är först i ändläget som bromsvätska fylls på i systemet.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag bytte till stålomspunnet i helgen och är bekant med problemet...:) Det brukar gå att få in den första mängden vätska om man öppnar nippeln vid högra oket, drar in handtaget, stänger nippeln i stället för att dra in handtaget, öppna/stänga nippeln som man brukar göra när systemet är fullt. Men det tar tid i f t att trycka in vätskan nerifrån.

Det bästa knepet får att få ut all luft, när Du väl har motstånd i handtaget, är att låta vätskebehållaren stå öppen (locket ej draget) medan man lägger press på handtaget med hjälp av t ex en bagagestrap och låter systemet vilar över dagen eller natten. Det verkar pressa ut det mesta av de småbubblor som finns i vätskan.

Lycka till!
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Man kan ju oxå öppna nippeln och låta det rinna ett bra tag innan man börjar lufta som vanligt.
 

TRS

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Åmål
Hoj
1985 XT-350
Hade precis samma problem med min gamla xt. Grejade som fasen innan jag kom på hur det skulle göras:

1. Köpte en vanlig oljepump och en bit slang för sammanlagt en hundring på Mekonomen som jag monterade på nippeln.
2. Lossade nippeln vid oket.
3. Skruvade bort slangen från behållaren
4. Pumpade in via nippeln tills slangen var full
5. Låste nippeln
6. Skruvade fast slangen i den _tomma_ behållaren
7. Öppnade nippeln och pumpade lite till.
8. Sprut! :tuttar
9. Luftade på vanligt sätt.
 
  • Gilla
Reaktioner: 200

200

Gammal glidare
Gick med
10 Mar 2011
Ort
Malmö
Hoj
VMX1700, XJR1300, XT600, SR400
Tack alla!
Speciellt för förklaringen till varför cylindern inte pumpade in i olja i en tom slang. Jag och kompisen kunde inte fatta något igår efter en lång färd hem med mitt norrlandsfynd. Kanon med punktlistan från TRS!
 

200

Gammal glidare
Gick med
10 Mar 2011
Ort
Malmö
Hoj
VMX1700, XJR1300, XT600, SR400
Jag har en fråga till om någon kan ge mig ett lika begåvat svar som tidigare i tråden.
Varför är luftnings nippeln nere vid oket?
Vandrar inte luften upp istället för ner??
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Jag har en fråga till om någon kan ge mig ett lika begåvat svar som tidigare i tråden.
Varför är luftnings nippeln nere vid oket?
Vandrar inte luften upp istället för ner??

Joo, därför hade jag väldigt svårt att få ut all luft när jag luftade. Tills jag luftade även uppe vid banjo-anslutningen mot pumpen. Bara lätta lite på skruven när man håller handtaget inne så pyser det ut en del luft. Kan skvätta lite så var framme med vatten och skölj bort bromsvätskan, den är dålig för lacken.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top