Bromskolvar R1 -99

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!
När jag skulle byta belägg så råkade 1 kolv ploppa ut, satt bara tillbaka den och byte beläggen. Sen när jag var klar så hade jag ett jävla problem med att få ur luften ur systemet. Lösningen var att skruva av oken igen och pumpa ut kolvarna och pressa tillbaka dem igen med en polygrip. Men det skumma var att när jag pumpade så var det bara 1 utav kolvarna som pressades ut, den mitt emot gick ut väldigt lite. De båda nedre kolvarna flyttade inte på sig en millimeter. Är det bara att det fortfarande är lite luft i systemet och att det inte blir tillräckligt tryck för att pressa ut de nedre kolvarna eller är oken kaputt? Det var likadant på bägge oken

Du ska kunna trycka tillbaka kolvarna med handkraft, annars är de antingen fulla med skit eller så är tätningarna kassa. Plocka av oken och tryck ut kolvarna, rengör och montera igen. Det är ett enkelt och snabbt jobb, dock något kladdigt. Du kan testa oket genom att sätta en träbit i mitten och trycka ut kolvarna med tryckluft. Akta fingrarna bara då de kommer rätt hårt.

Kolvarna åker aldrig ut jämnt. Det är alltid den som glider ut 0,0000001% lättare än de andra som ger sig iväg först/ensam. Håll fast den kolven med en tumnagel eller två så kommer de andra kolvarna säkert att börja röra sig istället. Kolvarna ska man sen som sagt kunna trycka in med handkraft utan att behöva se ut som en smurf i fejset.

Kolla också så att inte värskenivån uppe i behållaren är överfull. Det kanske inte går att trycka tillbaka alla kolvarna för det finns ingenstans att trycka bromsvätskan? Det måste sen också finnas luft kvar uppe i behållaren när du är klar med bytet. Är det överfullt där uppe så kan bromsarna låsa sig när du kört en stund. Vätskan expanderar när den blir varm och om det inte finns plats i behållaren så kommer trycket på bromskolvarna öka tills des du står på näsan nånstans där du minst önskar det.

Spill inte bromsvätska på några plastkåpor. Vätskan fräter på lacken. (Det bildas därför giftig gas och du dör på stört!)

Ta det väldigt lugnt på första turen...

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back