Bromshandtagets vinkel

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Hallo!
-22:a R1, Skulle vilja " tippa" handtaget något, så att jag vid jämn gas enkelt kunde få åtminstone två,( ja, två känns vettigt ?) fingrar på översidan av broms för att snabbare kunna nå den. På kopplingssidan var det enklare, och helt plötsligt når jag samtliga ljusreglage o tutan bättre, utöver koppling.
Det är uppenbarligen medvetet fr Y att det inte bara är " bara" att justera detta.
Skulle någon vilja bemöda sig att inviga en ovetande till vad det handlar om o hur man gör ? Tack ?
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Säger inte att du gör detta fel, men den vanligaste orsaken till att många nybörjare känner att dom behöver vinkla ner reglagen på en sporthoj är att dom sitter med raka armar. Då kommer koppling och broms i en jobbig vinkel.
Underarmarna skall vara horisontella med marken. Det underlättar både styrning och broms.
Det ska jag kolla, tror mig endast sitta med raka armar när jag låter vinden ta ner hastigheten efter avslutad, ehm, repa..
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Alltså, med det typiska greppet på svenska landsvägar så släpper däcken långt före du får såna krafter i tummarna. Jag kan bromsa så att jag får släpp utan lägga något vikt på styret öht, bara genom att klämma runt tanken med låren som stabilisering. När man däremot bana/tävlar på högre så kan såklart situationen bli en annan men det låter det inte som att det är frågan om i detta fallet.
Verkligen inte, men fan va fränt det hade vart...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hoppas ju på att köra bana för första gången i år, vilket jag ännu inte kan uttala mig om, men för övrigt försöker jag väl halvstå på fotpinnarna vid aktiv körning, och tränar på att förflytta kroppen på hojen, och ja, använda låren vid kraftigare inbromsning, men även att inte hålla för krampaktigt i handtagen,
och i detta nu finner jag det lite tidskrävande att greppa bromshandtaget, då jag måste vika in fingrarna lite för att komma på översidan för att greppa.

Eftersom kopplingen gjorde positiv skillnad att tippa lite, känner jag mig ganska säker på att bromsen skulle jag må bra av att tippa fram något.

En allmän utveckling av motivet från min sida, även då jag svarar i ett riktat svar, så är det allmänt menat.

Nästa dilemma blir ju att klura på hur jag ska göra med växlarna, då jag alltid haft konventionell ordning, men med denna hojen börjat noja över att ha foten under spaken för att kunna växla upp och ligga i kurva samtidigt.
Vågar jag ens tänka tanken på att omvänd ordning skulle funka, eller om invant beteende skulle skapa kaos.

Men, söker fortfarande svar på vad som föranlett denna konstruktion och hur bör jag angripa det för ett gynnsamt resultat.
( Fan fan fan va långt det blev)
Man vänjer sig fort ....
Satte av misstag främre länkarmen fel efter service så jag startade utan problem på tvåan och rullade försiktigt iväg (tänker på grannarna och att dålig grannsämja är inte bra för mig). Petade rutin mässigt in 2:an vid ca 30 km/h på gatan för hålla nere ljudet och förstod direkt att jag satt länkarmen fel. Åka hem, nä. Så det blev en sväng. Inga större problem. Även om jag givetvis tänkte när jag växlade.
Så det går att lära om.
Satte sedan tillbaka för om min son skulle lära sig köra MC delvis med mig (jag hade två hojar) och på MC-skola, lika bra med normalväxlat på båda hojarna.
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Man vänjer sig fort ....
Satte av misstag främre länkarmen fel efter service så jag startade utan problem på tvåan och rullade försiktigt iväg (tänker på grannarna och att dålig grannsämja är inte bra för mig). Petade rutin mässigt in 2:an vid ca 30 km/h på gatan för hålla nere ljudet och förstod direkt att jag satt länkarmen fel. Åka hem, nä. Så det blev en sväng. Inga större problem. Även om jag givetvis tänkte när jag växlade.
Så det går att lära om.
Satte sedan tillbaka för om min son skulle lära sig köra MC delvis med mig (jag hade två hojar) och på MC-skola, lika bra med normalväxlat på båda hojarna.
Tack, tar med mig det, även då jag inser att jag åtminstone bör ha kört på bana en gång med rätt utrustning ( skor etc) innan jag tror mig ha behov av några modifieringar..
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Tappar själv tråden emellanåt, men upprepar mig.
Justering av bromshandtaget på en -22:a Yamaha R1, där vi har en stålklack som hindrar vridning bla.
Vad är syftet m denna konstruktion och hur bör jag gå till väga för att tippa bromshandtaget något framåt.
Vore fint som fan om nån hade något relevant att dela med sig av. Tack på förhand ?Screenshot_2023-05-23-22-01-42-612_com.microsoft.office.outlook-edit.jpg
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Kolla in den här videon, jag justerade efter tipsen i denna och det gjorde stor skillnad ändå. De nämner konstigt nog inget om underarmar parallella med marken och handlederna i 90°. ?‍♂️ Mitt val faller på att lita på Dave Moss Tuning i detta fallet. :)

 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Har fått handtaget justerat nu.
Samma gamla mekaniker, som vanligt, besöktes för skifte av bakdäck.
Då passa han på att visa hur sensorn till bromsljuset aktiverades genom en metall- pigg på handtaget.
Den piggen skulle kunna ta i bromsröret, (blockera bromsning) om den inte var " låst" i sitt läge av stålklacken och den " plomb" som låg emot den. Detta hindrar vridning av handtaget då röret även ligger mot gaffelbenen.
Lite värme och mekaniskt böjning av röret gav det utrymme som krävdes för att kunna vrida handtaget framåt.

Det satt heller ingen pigg som hindrar vridning på styret, så det gick relativt enkelt efter justering av röret som bromsvätskan går igenom, som sedan övergår till stålomspunnen slang.
Bifogar bild, vilket jag hoppas gör detta lite mer begripligt.

Att sägas, det blev bra och passar mig bättre än tidigare, då jag nu lättare och snabbare når bromsen vid behov.IMG_20230528_155855.jpg(piggen mot ljussensor syns ej på bild, då den sitter under.)
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Men är det här något du känner vore bra, eller kör du verkligen så? Underarmarna parallella med marken och handlederna vinklade nära nittio grader låter som ett recept för tröttande körning med cirkulationsproblem till händerna.
Vet inte om du försöker vara lustig eller om du verkligen tror att man sitter helt statiskt oberoende om man accelererar, bromsar eller svänger?
Vinkel på handleden finns där vid inbromsning för att spara på underarmarna. Ett par bilder på rossi när han bromsar och accelererar ur en kurva kanske gör det lite enklare för dig att förstå? :) Set du skillnaden?
rossi bromsar.jpgrossi1.jpg
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Har fått handtaget justerat nu.
Samma gamla mekaniker, som vanligt, besöktes för skifte av bakdäck.
Då passa han på att visa hur sensorn till bromsljuset aktiverades genom en metall- pigg på handtaget.
Den piggen skulle kunna ta i bromsröret, (blockera bromsning) om den inte var " låst" i sitt läge av stålklacken och den " plomb" som låg emot den. Detta hindrar vridning av handtaget då röret även ligger mot gaffelbenen.
Lite värme och mekaniskt böjning av röret gav det utrymme som krävdes för att kunna vrida handtaget framåt.

Det satt heller ingen pigg som hindrar vridning på styret, så det gick relativt enkelt efter justering av röret som bromsvätskan går igenom, som sedan övergår till stålomspunnen slang.
Bifogar bild, vilket jag hoppas gör detta lite mer begripligt.

Att sägas, det blev bra och passar mig bättre än tidigare, då jag nu lättare och snabbare når bromsen vid behov.View attachment 484901(piggen mot ljussensor syns ej på bild, då den sitter under.)
Bra att du fick det fixat, lycka till med körningen i sommar!
 
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top