Bromshandtagets vinkel

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Hallo!
-22:a R1, Skulle vilja " tippa" handtaget något, så att jag vid jämn gas enkelt kunde få åtminstone två,( ja, två känns vettigt ?) fingrar på översidan av broms för att snabbare kunna nå den. På kopplingssidan var det enklare, och helt plötsligt når jag samtliga ljusreglage o tutan bättre, utöver koppling.
Det är uppenbarligen medvetet fr Y att det inte bara är " bara" att justera detta.
Skulle någon vilja bemöda sig att inviga en ovetande till vad det handlar om o hur man gör ? Tack ?
 
Hallo!
-22:a R1, Skulle vilja " tippa" handtaget något, så att jag vid jämn gas enkelt kunde få åtminstone två,( ja, två känns vettigt ?) fingrar på översidan av broms för att snabbare kunna nå den. På kopplingssidan var det enklare, och helt plötsligt når jag samtliga ljusreglage o tutan bättre, utöver koppling.
Det är uppenbarligen medvetet fr Y att det inte bara är " bara" att justera detta.
Skulle någon vilja bemöda sig att inviga en ovetande till vad det handlar om o hur man gör ? Tack ?
Om du inte är extremt lång eller kort, skulle det förvåna mig om inte orginalinställningen är den bästa.
Brukar vara så att en förlängd linje från din axel genom styret, där ska hantaget vara.
Hur det är är ska du ha maximal kontroll på bromsen när du släppt gasen.
Då bromsarna är så kraftfulla är det inte maximal kraft du behöver, det är finmotorik och känsla.
 
Jag skulle nog vilja säga att medelsvensken är ca 5cm längre än vad en R1 är byggd för, själv är jag ytterligare 7cm lång så jag vill alltid vinkla ned en del, vilket inte alltid blir bra i förhållande till kåporna på en R6a i mitt fall. Men som tur är så har man sällan fullt utslag.
 
Gissning är att det finns ett stift på "gashandtaget" som går in i ett hål i styrstången / styrröret under.
Lossa "gashandtaget" och kolla hur det är gjort.
Och sedan är det upp till dig hur du vill lösa det.
 
Vinkla inte ner för mycket bara. Du vill kunna hålla emot med handflatan mot styret och en (nästan) 90 graders vinklad handled vid kraftiga inbromsningar.
Annars är det lätt att handen glider av styret om du kör på nån ojämnhet i asfalten.
 
Gissning är att det finns ett stift på "gashandtaget" som går in i ett hål i styrstången / styrröret under.
Lossa "gashandtaget" och kolla hur det är gjort.
Och sedan är det upp till dig hur du vill lösa det.
Screenshot_2023-05-23-22-01-42-612_com.microsoft.office.outlook-edit.jpg
Det var nya bud på denna, som du ser, även då det säkert är samma syfte.
Stålklacken bakom tappen hindrar även vridning framåt, samt att bromsslang/ rör tar redan i gaffelben, vilket gör det lite " roddigt". Känns rimligt att veta vad som föranleder denna konstruktion innan den modifieras.
Några tankar kring det.
Tack för respons
 
Om du inte är extremt lång eller kort, skulle det förvåna mig om inte orginalinställningen är den bästa.
Brukar vara så att en förlängd linje från din axel genom styret, där ska hantaget vara.
Hur det är är ska du ha maximal kontroll på bromsen när du släppt gasen.
Då bromsarna är så kraftfulla är det inte maximal kraft du behöver, det är finmotorik och känsla.
165 cm över havet( utan att stå på tå), rejält reslig på morgonen, men tappar säkert en cm mot kvällen, då dagens vedermödor tagit ut sin rätt ?
 
View attachment 484520
Det var nya bud på denna, som du ser, även då det säkert är samma syfte.
Stålklacken bakom tappen hindrar även vridning framåt, samt att bromsslang/ rör tar redan i gaffelben, vilket gör det lite " roddigt". Känns rimligt att veta vad som föranleder denna konstruktion innan den modifieras.
Några tankar kring det.
Tack för respons
Tyvärr har jag inte mycket mera att ge eftersom på GSX1300R så sitter "gashandtaget" fixerat med ett stift in i styrstången. Men styrstången sitter bara fastklämd med två skruv i en platta över styrhuvudet ( i princip som gaffelbenen är fastklämda i gaffelkronorna) så jag lossade de här två skruvarna och kunde vrida hela paketet. Vad det gäller bromsslang så sitter den på
GSX1300R på en banjoskruv som är parallell med styrstången så det räckte i princip med att lossa banjoskruven, lyfta bromsslangarna lite från gaffelbenet och dra åt banjoskruven.
Så var det löst.
Men du har något annat som är ivägen, en stålklack, jag vet inget .....
 
Prova att göra armhävningar med tummarna ovanför en trappa med resten av handen hängande rakr ner.
Hur många klarade du?

Men vid gatåkning i skyltade farter funkar det ju bra att hålla emot med tummarna.
Ingen rättvis jämförelse. Tummarna håller ju handen på plats runt handtagen, inte absorberar hela trycket.
 
Ingen rättvis jämförelse. Tummarna håller ju handen på plats runt handtagen, inte absorberar hela trycket.
Ja, och hur mycket tummarna måste absorbera beror just på bromshandtagets vinkel. :)

Sen blir det större kraft vid en maxbromsning från 300 blås. Upp mot 1,5 ggr kroppsvikten i g-graft.
Vid en armhävning behöver du bara lyfta kanske 60% av kroppsvikten.
 
Vinkla inte ner för mycket bara. Du vill kunna hålla emot med handflatan mot styret och en (nästan) 90 graders vinklad handled vid kraftiga inbromsningar.
Annars är det lätt att handen glider av styret om du kör på nån ojämnhet i asfalten.
Det här låter som ett lite dåligt tips. Du bör förankra med ben och hålla trycket borta från styret istället.
 
Ja, och hur mycket tummarna måste absorbera beror just på bromshandtagets vinkel. :)

Sen blir det större kraft vid en maxbromsning från 300 blås. Upp mot 1,5 ggr kroppsvikten i g-graft.
Vid en armhävning behöver du bara lyfta kanske 60% av kroppsvikten.
1,5 ggr kroppsvikten? Vad hände med elefanten i baksätet?
 
Prova att göra armhävningar med tummarna ovanför en trappa med resten av handen hängande rakr ner.
Hur många klarade du?

Men vid gatåkning i skyltade farter funkar det ju bra att hålla emot med tummarna.
När jag tränade pyjamassport kunde jag utan större problem göra armhävningar på tummarna. Nu är det tveksamt om jag kan göra armhävningar alls.
 
Tyvärr har jag inte mycket mera att ge eftersom på GSX1300R så sitter "gashandtaget" fixerat med ett stift in i styrstången. Men styrstången sitter bara fastklämd med två skruv i en platta över styrhuvudet ( i princip som gaffelbenen är fastklämda i gaffelkronorna) så jag lossade de här två skruvarna och kunde vrida hela paketet. Vad det gäller bromsslang så sitter den på
GSX1300R på en banjoskruv som är parallell med styrstången så det räckte i princip med att lossa banjoskruven, lyfta bromsslangarna lite från gaffelbenet och dra åt banjoskruven.
Så var det löst.
Men du har något annat som är ivägen, en stålklack, jag vet inget .....
Tack ändå för uppriktigt svar ?
 
Det här låter som ett lite dåligt tips. Du bör förankra med ben och hålla trycket borta från styret istället.
Hoppas ju på att köra bana för första gången i år, vilket jag ännu inte kan uttala mig om, men för övrigt försöker jag väl halvstå på fotpinnarna vid aktiv körning, och tränar på att förflytta kroppen på hojen, och ja, använda låren vid kraftigare inbromsning, men även att inte hålla för krampaktigt i handtagen,
och i detta nu finner jag det lite tidskrävande att greppa bromshandtaget, då jag måste vika in fingrarna lite för att komma på översidan för att greppa.

Eftersom kopplingen gjorde positiv skillnad att tippa lite, känner jag mig ganska säker på att bromsen skulle jag må bra av att tippa fram något.

En allmän utveckling av motivet från min sida, även då jag svarar i ett riktat svar, så är det allmänt menat.

Nästa dilemma blir ju att klura på hur jag ska göra med växlarna, då jag alltid haft konventionell ordning, men med denna hojen börjat noja över att ha foten under spaken för att kunna växla upp och ligga i kurva samtidigt.
Vågar jag ens tänka tanken på att omvänd ordning skulle funka, eller om invant beteende skulle skapa kaos.

Men, söker fortfarande svar på vad som föranlett denna konstruktion och hur bör jag angripa det för ett gynnsamt resultat.
( Fan fan fan va långt det blev)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top