Bromsfrågor R6

jontec

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
CBR1000RR-08 Räser
Har blivit dags att byta bromsbeläggen på min r6:a. Tycker mina orginalbromsar inte har tagit fullt så bra som jag önskat. Har fått diverse tips om att byta belägg och bromsvätska från DOT4 till DOT5. Vidare funderar jag på stålomspunnet för att förbättra ytterliggare. Finns det någon med erfaranhet av detta som kan rekommendera den mest prisvärda lösningen?
Vidare undrar jag om någon kan rekommendera nån mek i gbg-området som fixar sånt här bra?

Yamaha´s orginalbelägg är det absolut inget fel på, dom kan man köra rätt hårt med.

Frågan är vad du skall använda det till gata eller bana eller racing?

Vad är det du inte gillar med nuvarande konfiguration? Tar dom dåligt eller svampigt? Eller äter dom bromsskivor? Eller...?

R6'an svampig? Byta belägg och olja så ska du se att det problemet är ur världen. Bromsslangar kan du ta om du fortfarande inte är nöjd sen.

R6an har ganska märkliga bromsar. Visst bromsar det men jag tycker att de är okänsliga och ger märklig feedback jämfört med Suckan....

Är det några problem med att byta bromsvätska själv eller ska man lämna in till verkstad? DOT4 eller DOT5?

Dot4.

Har du inte gjort det förut så lämna in det. Bäst är naturligtvis att ringa in en polare som kan hjälpa dig och lära dig samtidigt.

Använd sökfunktionen så finns det en hel del om bromsbelägg...

Eftersom jag gillar att citera mig själv så snor jag mitt eget svar från ett annat forum..

Vad gäller belägg finns ett enkelt, men dyrt tips. SBS Dual Carbon är det bästa jag har testat på bana om man ser till att de även är skonsamma mot skivan. De behöver inte köras in heller, ett par försiktiga inbromsningar och klippet är totalt. Nackdelen är kort livslängd och högt pris.

Annars kan man gå på sintrade rejsbelägg vilka är gjorda för hård körning och högre värme. Prisvärt alternativ som jag testat är Vesra som har en otrolig bromsverka, bra pris och god livslängd. Dock verkar de vara lite tuffare mot skivorna men inget som jag uppfattade som skrämmande illa.

I sommar kommer jag köra på EBS HH sintrade belägg som polare kört på och talat väldigt väl om. Orsaken till det för mig är priset, men då kör jag upp 3-4 set på en sommar. Du kan ju testa det som finns tillgängligt.

Sen finns det naturligtvis fler tillverkare än de jag nämnt. Tex är Ferodo stora men har lite dåligt rykte bland rookies för att de förr gjort sig kända för en helvetisk bromsverkan men på bekostnad av ett fruktansvärt slitage på skivorna.

Allmänt så tycker jag att man ska tänka på två saker oavsett vila belägg man kör på.
- kolla skivorna och passa så att du inte får onormalt slitage. Är du osäker så fråga om hjälp.
- Byta belägg innan du måste. De sista 2 mm på beläggen bromsar mycket sämre än färska belägg och är framföallt mycket känlsiga för värme.

Chrille skrev:
Dot4.

Har du inte gjort det förut så lämna in det. Bäst är naturligtvis att ringa in en polare som kan hjälpa dig och lära dig samtidigt.

Använd sökfunktionen så finns det en hel del om bromsbelägg...

Det finns en tidigare tråd som beskriver byte av bromsvätska på R1 (samma bromsar) där står ochså hur du filar på handtaget så att bromsarna inte ska ligga ann så mycket (Yamaha sjuka)

byta till stålomspunnet så fort du kan tycker jag...

Min orginal slang strack på slutet av start/mål rakan på knutstorp...

Köpte stålomspunnet och blev mycket bättre...

Beläggen kommer i nästa hand.

Tack för svaren. Blev följande inköp:
Stålomspunnet och bromsbelägg från Performance friction. Blir till att lära sig byta bromsvätska i helgen bara :rolleyes:

jontec skrev:
Tack för svaren. Blev följande inköp:
Stålomspunnet och bromsbelägg från Performance friction. Blir till att lära sig byta bromsvätska i helgen bara :rolleyes:

Jag har skrivit det förut men det kan vara värt att nämna igen.
Bromsarna på R1/R1 har problem med att returhålet uppe i handtaget blir för tight så att oljan inte kan rinna tillbaks som det ska med följd att bromsarna kärvar (ännu mer när oljan blir varm och expanderar).
Ta bort bromsgreppet och kontrollera om framhjkulet snurrar lättare.
Om det gör det så får man fila lite på bromsgreppet så att kolven går längre tillbaks i viloläge.

Hälsn. Ola (#11)

Back