Eftersom jag gillar att citera mig själv så snor jag mitt eget svar från ett annat forum..
Vad gäller belägg finns ett enkelt, men dyrt tips. SBS Dual Carbon är det bästa jag har testat på bana om man ser till att de även är skonsamma mot skivan. De behöver inte köras in heller, ett par försiktiga inbromsningar och klippet är totalt. Nackdelen är kort livslängd och högt pris.
Annars kan man gå på sintrade rejsbelägg vilka är gjorda för hård körning och högre värme. Prisvärt alternativ som jag testat är Vesra som har en otrolig bromsverka, bra pris och god livslängd. Dock verkar de vara lite tuffare mot skivorna men inget som jag uppfattade som skrämmande illa.
I sommar kommer jag köra på EBS HH sintrade belägg som polare kört på och talat väldigt väl om. Orsaken till det för mig är priset, men då kör jag upp 3-4 set på en sommar. Du kan ju testa det som finns tillgängligt.
Sen finns det naturligtvis fler tillverkare än de jag nämnt. Tex är Ferodo stora men har lite dåligt rykte bland rookies för att de förr gjort sig kända för en helvetisk bromsverkan men på bekostnad av ett fruktansvärt slitage på skivorna.
Allmänt så tycker jag att man ska tänka på två saker oavsett vila belägg man kör på.
- kolla skivorna och passa så att du inte får onormalt slitage. Är du osäker så fråga om hjälp.
- Byta belägg innan du måste. De sista 2 mm på beläggen bromsar mycket sämre än färska belägg och är framföallt mycket känlsiga för värme.