Bromsberedskap

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Mötte precis en älgko bakom ett krön ute på en krokig landsväg, och slogs av tanken på hur små marginaler det verkligen är frågan när det gäller att hinna bromsa/väja. Första funderingen som dök upp efter att ha passerat älgen var: hade jag hunnit bromsa om jag inte redan haft mina stelfrusna fingrar på bromsarmen? Andra var: vart tog bilen vägen som låg bakom mig sekunden innan? Stannade till lite längre fram under skenet av en lykststolpe för att vänta in den, men ingen bil kom... Efter någon minut bestämde jag mig för att åka tillbaka och se hur det hade gått, men just då dök den upp i backspegeln. Bilen såg till synes hel ut, så jag drog en lättnadens suck fortsatte hemåt.

Kör själv med i princip konstant bromsberedskap vid nattliga turer på kolmörka krokiga vägar, vilket jag tror har räddat mig många gånger. Hur är er andras syn på bromsberedskap? Jag vet att många tycker det är onödigt att sträcka fram fingrarna över bromshandtaget för minsta småsak. Samtidigt är marginalerna ibland extremt små när det väl måste nitas.

Jag vägrar att köra hoj på natten. Kör för övrigt inte alls på landsväg längre, men nattliga turer är bara så obehagligt.
Jag krockade i höstas med en älg, visserligen med bil, men det var tillräckligt obehagligt att ha den där klumpen liggandes nästan i knät.
Skulle inte ens vilja veta hur det skulle ha gått med hoj.
Dom få gångerna jag kört i mörker med hoj, så har det knappt gått i styrfart.
Fy fan för djur!!!!!!!!! :mad:

Geiger skrev:
Jag vägrar att köra hoj på natten. Kör för övrigt inte alls på landsväg längre, men nattliga turer är bara så obehagligt.
Jag krockade i höstas med en älg, visserligen med bil, men det var tillräckligt obehagligt att ha den där klumpen liggandes nästan i knät.
Skulle inte ens vilja veta hur det skulle ha gått med hoj.
Dom få gångerna jag kört i mörker med hoj, så har det knappt gått i styrfart.
Fy fan för djur!!!!!!!!! :mad:
Förstår dig... nattåka kan va lurigt. Försker undvika det själv med pga olycksriskerna, fast egentligen tycker jag att det är kul.

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2