Bromsbeläggstråden....

Nu har jag kört strax över 500 mil med mina Premier-belägg och döm av min förvåning när jag kollade dom idag och dom visade sig vara nästan slut. OK, det var lite kvar på dom men slitagevarnar-spåren var helt borta på två av beläggen och nästan borta på de andra två. Detta efter 3 bankörningar på Falkenberg men i övrigt mest tråkkörning till jobb och så. Hur långt brukar ni köra på en uppsättning belägg fram?

Tror nog att du ska vara nöjd med 500mil på ett par belägg.

PacMan skrev:
Nu har jag kört strax över 500 mil med mina Premier-belägg och döm av min förvåning när jag kollade dom idag och dom visade sig vara nästan slut. OK, det var lite kvar på dom men slitagevarnar-spåren var helt borta på två av beläggen och nästan borta på de andra två. Detta efter 3 bankörningar på Falkenberg men i övrigt mest tråkkörning till jobb och så. Hur långt brukar ni köra på en uppsättning belägg fram?

Superbike Roger skrev:
Tror nog att du ska vara nöjd med 500mil på ett par belägg.

Mm, ok. På min RD 350 gick det ju att köra betydligt längre med en uppsättning, men så vägde ju den sådär 50-60 kg mindre också, och dessutom gick den inte lika fort. :rolleyes:

RG500-Johannes skrev:
Kör med Premier också, de funkar riktigt bra.

/J
Premiers dubbelsintrade kör jag med. Bättre bett än i originalbeläggen. Tyvärr hugger de hårt när man bromsar hårt i låg fart -> svårt att få lagom bromsverkan. Man nästan studsar fram och det är ett högt, obehagligt gnällande ljud från dem. I farter över 50 km/h är de grymma. Kör man bara gata är nog originalbeläggen att föredra.

Premiers är billiga. Kostar bara 525 kr för båda skivorna fram.

Last edited:
PacMan skrev:

Jag köpte en R1 som gått 2500mil. Ägaren innan mig hade aldrig bytt belägg och han hade kört 1500mil på den. Han trodde inte att första ägaren hade bytt heller.
Kan man kalla den för meskörd då eller? :D

Victor skrev:
Jag köpte en R1 som gått 2500mil. Ägaren innan mig hade aldrig bytt belägg och han hade kört 1500mil på den. Han trodde inte att första ägaren hade bytt heller.
Kan man kalla den för meskörd då eller? :D

Den drog aldrig över noll fem milen heller : YO F**CKING PARTY !!! :yoparty :yoparty

Jag måste ha en jäkligt underlig körstil. Ett framdäck räckte för 3-4 bakdäck...trots lite banåkning då av och till.
Sist hann jag ju iofs bara med halva dagen innan jag la hojen i grönskan för att jag....bromsade för klent innan kurvan :rolleyes:

Ingel skrev:
Jag var på väg att köpa original, men affären hade bara pirat :3freak

när jag skulle byta upptäckte jag att ena oket hade halva belägget kvar medan det andra var slut. nån som har nån idé på vad jag gör för fel när jag bromsar :va

följdfråga - borde inte vara något problem, men är det någon som har något emot att bara byta ena okets belägg, nu när jag har ett par belägg över som bara är halvslitna?

fråga 2 - har alltså precis bytt till piratbelägg och upplever att framgaffeln pulserar vid inbromsning, någon som kännt likadant?

Risk för att en bromsskiva slagit (skev) sig om det pulserar när du bromsar. En sniklagning är att värma nitarna med gasol och gör rent dem först med thinner. Har du tur så spänner inte nitarna längre då.

Jag kör med SBS626 HS FR ( High-friction ; Sintered) fram, griper om ISR-skivor. Det fungerar rätt bra, det hejdar. Dock ger dom lite extra bromskraft/distinktion när dom blir varma. När det regnar försämras bromsverkan, och det känns lite svampigt innan skivan bromsats torr. Snart ska dom testas på bana.
(Dock ska det tilläggas att rekommendationen var att köra EBC HH på ISR-skivor, men jag kunde inte följa det tipset, hade redan beläggen hemma)

Bytte f:ö belägg bak efter 3348 mil, antar att jag är först på hojjen att byta dom. Dom var ordentligt färdigbromsade med, mycket broms per krona (se bild). Lyckades även få till lite ventilering av beläggen på slutet (pilen).

Bifogat

• IMG_0013.jpg
    IMG_0013.jpg
    75.2 KB · Visningar: 211
Jag bytte precis till piratbelägg och efter en runda här i byn med många mjuka inbromsningar så tyckte jag skivorna blev lite väl heta...
Underligt oxå hur beläggen tycks ha slitit en rand längts in på skivorna, skivorna ojämnt slitna sedan förra beläggen?

Nu funderar jag på om jag ska ha Premier eller SBS nästa gång...? Nån som har provat SBS?

Brakingbelägg bör man inte ha med Suzukis orginalskivor.
Mina slog sig efter 50 mil med dom beläggen. Vart ett dyrt byte med tanke
på att jag fick köpa nya bromsskivor. 6000:- senare men å andra sidan
har man ju ett par flashiga waveskivor nu. :D
Så ha de i åtanke gott folk om ni vill spara pengar å inte köpa nya skivor.

Nu kör ju jag zx9:a, använder Carbone Lorraine. Förra setet höll två oljebyten, dvs 1200 mil á 560 pix. Rätt prisvärt tror jag.

Last edited:
dyrt..

jag kör med ferdo racing platinum serie.. de är dyra runt 800 för ena sidan.. vet inte vad orginal kostar.. :S fungerar bra när de används ofta om inte så är de inte lika bra.. har väl med värme och göra..

don_tomazo skrev:
Kör på SBS.. eller heter dom så? Iaf så tar dom helt sämst när det är blött ute. Vad är det för trams? Kan ju inte va meningen!!

Då är vi två som har samma erfarenhet... kul att man inte är ensam om erfarenheten... vått = bromsa HÅRT :rolleyes:

Sämst var ordet, dom verkar gilla lite värme trots allt...

Jag har också provat SBS DC belägg otroligt dålig bromsverkan vid kalla bromsar, tycker bättre om Ferodo CP911 klart bättre bromsverkan vid alla tillfällen tillsammans med ISR skivor.

don_tomazo skrev:
Jo men inte fan bromsar bilen dåligt för att det regnar :(

Superbike Roger skrev:
Jag har också provat SBS DC belägg otroligt dålig bromsverkan vid kalla bromsar, tycker bättre om Ferodo CP911 klart bättre bromsverkan vid alla tillfällen tillsammans med ISR skivor.

Jag pratar om SBS HS FR, alltså gatbelägg, som bettar helt ok fast dom är kalla - men inte vid regn.

Ja, olika tillverkares egenskaper kan diskuteras rätt länge.

Många seriösa tillverkare har alltid ett ändamål med beläggen,
kan vara värt att kolla upp istället för att kolla namn och pris.

Vissa belägg kanske är hysteriskt bra på att bromsa en lätt racehoj
på torr bana. Kompromissen är troligen att beläggen är kass i vått,
slits fort som f.n och är obrukbara innan rätt temp. uppnåtts.
Dessutom äter de säkert bromsskivor.

Är de då bra? En fördel och fyra nackdelar... - självklart om man
sysslar med racing. På gata Nej.

Självklart finns där ute ett par belägg med rätt kompromiss för just
dig, det gäller bara att hitta dem. Vägen dit är dyr. Men att hitta
dessa belägg genom att fråga andra är som att leta en fis i en
bubbelpool

Jag kör 99% på gata och använder originalbelägg vilket ger en bra
totalekonomi då skivorna håller längre. Men så är jag ju en tråkmås
oxå..!

Pejo skrev:
Jag pratar om SBS HS FR, alltså gatbelägg, som bettar helt ok fast dom är kalla - men inte vid regn.

Jag tror det är såna jag har fram,de för ett jävla liv vid lugn körning. Tjuter som en gammal tvåförti....lite av å på känsla i kallt tillstånd,annars bra.

Är det någon mera som har erfarenhet av Carbone lorraine belägg? Dom kostar runt 400 spänn per skiva, och det kan man ju leva med. Men är det bara skräp så vill man ju inte kasta bort 800 pix.

Back