Bromsbeläggstråden....

Bobby Orr skrev:
Är det någon mera som har erfarenhet av Carbone lorraine belägg? Dom kostar runt 400 spänn per skiva, och det kan man ju leva med. Men är det bara skräp så vill man ju inte kasta bort 800 pix.
Tycker Carbone Lorraine SBK3 inte biter riktigt lika bra kalla som original men inte dåligt på något vis. Tål bana bättre utan att fada (hur f**n stavar man engelska på svenska?). Hållbarheten lika som original. Ett bra alternativ till SBS och original.
Fast vad vet jag som kör R1 som har såå dåliga bromsar...

FZ1 skrev:
Tycker Carbone Lorraine SBK3 inte biter riktigt lika bra kalla som original men inte dåligt på något vis. Tål bana bättre utan att fada (hur f**n stavar man engelska på svenska?). Hållbarheten lika som original. Ett bra alternativ till SBS och original.
Fast vad vet jag som kör R1 som har såå dåliga bromsar...
fäjda :tummenupp :)

Montering av nya belägg

Just handlat nya belägg till hojen, bytet tänkte jag göra själv. Måste man köra någon zink pasta på beläggen?? Har ju bytt på bilar, och då har det vart både och när det gäller pastan......

Bobby Orr skrev:
Just handlat nya belägg till hojen, bytet tänkte jag göra själv. Måste man köra någon zink pasta på beläggen?? Har ju bytt på bilar, och då har det vart både och när det gäller pastan......

jag bytade psis fram på min gamla skithoj...
o FIIIIFAN vad jag har svurit :D

dom har en lustig benägenhet att återfjädra som fasiken dom där kolvarna :rolleyes:

sen kom jag på att det blev för mycket olja i systemet(ngn har visst fyllt på) :va
så kolvarna kunde liksom inte gå tillbaks helt :huvet
men nu vet man....

och NÄ..ingen kopparpasta..det ska väl inte behövas :va

Köpte nya Premier skivor o Premiers sintrade belägg (rekommenderat av Addemoto).
Funkade inte alls ihop, skivorna ville inte slitas in & beläggen glasade sig trots korrekt inkörning :va
Bytte till mina gamla Ferodo (ej sintrade), o då blev skivorna jätteblanka o fina. O bett fanns det!!

Blir en uppsättning nya Ferodo istället :tummenupp

Jag köpte originalbelägg den här gången efter inrådan. Har tidigare kört på piratbelägg som jag visserligen har varit nöjd med.

När originalbeläggen kom på upplevde jag det som att det var mycket bättre bromsverkan, det kan kanske bero på att jag var van vid ett par piratbelägg som var slut.

Det som känns fel är att vid väldigt kraftiga inbromsningar knastrar och skrapar det i beläggen samt att jag upplever en vibration i bromsgreppet. Jag har givetvis dubbelkollat att allt är korrekt monterat.

Bromsverkan är superbra men det känns fel när ljudet och vibrationerna uppstår.

Jag har hört talas om "glasade belägg", tror inte att det är det eftersom bromsverkan är bra. Jag hade en teori att det kunde bero på att jag körde med skjuts, att den extra vikten gjorde det. Men det fortsätter när jag kör solo.

Det är helt enkelt nånting som inte stämmer, och det är obehagligt att det är bromsarna :näsblod

Jag tänkte damma av den här gamla godingen...

Jag undrar - eller jag menar - jag har en kompis som undrar.. :D

Jag åker en del bana och har följande funderingar..

Kan jag ha sintreade belägg till R1 -00, ex Ferrodo ? (Mycket prisvärda !!)
Slitage - Sliter det "för mycket" på originalskivor med sintrade belägg ?

"Vanliga" Ferrodo - Finns det risk att de "glasar de sig" vid bankörning ? Känsla ??

Jag har förstått att SBS Dual Carbon är bra grejjor, men det var ju lite skillnad i pris också jämfört med Ferrodo.. Slits de mer / fortare ??

Original ??

/ Micke

micke.r skrev:
2067508 Jag tänkte damma av den här gamla godingen...

Jag undrar - eller jag menar - jag har en kompis som undrar.. :D

Jag åker en del bana och har följande funderingar..

Kan jag ha sintreade belägg till R1 -00, ex Ferrodo ? (Mycket prisvärda !!)
Slitage - Sliter det "för mycket" på originalskivor med sintrade belägg ?

"Vanliga" Ferrodo - Finns det risk att de "glasar de sig" vid bankörning ? Känsla ??

.

Jag har förstått att SBS Dual Carbon är bra grejjor, men det var ju lite skillnad i pris också jämfört med Ferrodo.. Slits de mer / fortare ??

Original ??

/ Micke

Kan bara av personlig erfarenhet säga att Ferodo CP911 är bättre på alla vis gämfört med SBS DC, den stora nackdelen med SBS DC är att bromsverkan är obefintlig innan du fått temp i bromsarna.

vart hittar man billiga pirat belägg?
touring vet jag men dom har ej på lager.

Edit: äh skitsamma :)

Last edited:
Lyfter även den här gamle tråden lite grann då.

Var inne på Bike i Trollhättan idag (igår) och tjötade lite ang. bromsbelägg... Trodde i min enfald att jag hade ISRskivor när vi snackade varvid diskussionen fortlöpte på det spåret och han tyckte att jag skulle snacka med ISR för att få rätt belägg. När jag kom hem kom jag ju på att jag inte alls har ISRskivor, utan EBCskivor. Det får mig osökt att tänka på att ställa frågan igen kring vilka belägg jag ska ha?!

Körde med Carbon Lorraine (?)-belägg på min gamla R750 och var jäkla nöjd med dessa - mer gatkörning, 3 bankörningar. Följdfrågan blir då om dessa är bra att använda även till EBCskivor - på min racehoj? Hur blir det isåfall när jag byter till regnfälgar, med originalskivor? Påverkas beläggens (vilka jag än väljer) verkningsgrad med avseende på EBCskivor kontra originalskivor?

/H

Back