Bromsbelägg

Siigurd

Sporthojsnörd
Gick med
13 May 2012
Ort
Borås
Hoj
08 Honda CBR 1000 RR
S3 Racing MC bromsbelägg från Goldfren.
Någon som vet om dessa är bra?
 
Har ingen aning om just de beläggen. Men några jag kan rekommendera som är väldigt prisvärda är sbs dual carbon. Riktigt bra bet och håller länge. Har inte märkt av att de har blivit överhettade och slutat fungera. Annars några som är dyra men ruskigt bra är Brembo rc. Otroligt bra bet, men håller inte så länge som sbs och är dubbelt så dyra
 
Har ingen aning om just de beläggen. Men några jag kan rekommendera som är väldigt prisvärda är sbs dual carbon. Riktigt bra bet och håller länge. Har inte märkt av att de har blivit överhettade och slutat fungera. Annars några som är dyra men ruskigt bra är Brembo rc. Otroligt bra bet, men håller inte så länge som sbs och är dubbelt så dyra


Men varför svarar du på TS om du inte har en aning om det han frågar om?
 
Men varför svarar du på TS om du inte har en aning om det han frågar om?


Precis som du så vill jag låtsas som om jag kan en massa :) Samt att han letade efter bra bromsbelägg så gav jag honom ett par andra förslag på bra bromsbelägg som jag har erfarenhet av. :tummenupp
 
Vad jag förstått så är belägg ungefär som däck. Mycket beror på vad du ska ha dem till. Bana, Touring, korvmojshäng mm. Själv klarar jag mig bra med korvmojsmodellen.
 
Precis som du så vill jag låtsas som om jag kan en massa :) Samt att han letade efter bra bromsbelägg så gav jag honom ett par andra förslag på bra bromsbelägg som jag har erfarenhet av. :tummenupp

Han frågade inte om erfarenheter om andra bromsbelägg utan specifikt om S3 Racing från Goldfren.
Att sedan Brembo och ISR har super grejor hör inte till frågan.

Nu lämnar jag tråden och hoppas TS får svar på sin fråga av någon som har något vettigt att tillföra.
 
Ska bara tillägga att dessa bromsbelägg sälj av 24 MX och kostar dryga 300 kr paret alltså drygt 600 kr fram.
Tydligen ingen som har erfarenhet av dessa, kanske är det ett nytt märke, va vet jag.
 
Gick in på länken och såg detta också, det är MX 24 som lagt till ordet Racing i modellnamnet.

Jag var inne och frågade vilken jag skulle välja och han jag pratade med rekommenderade att jag skulle välja SBS istället för goldfren då de höll lite längre men enligt honom så var dom typ same same i prestanda. Jag kör ju inte särskilt snabbt men SBS fungerar prima för mig
 
Ska bara tillägga att dessa bromsbelägg sälj av 24 MX och kostar dryga 300 kr paret alltså drygt 600 kr fram.
Tydligen ingen som har erfarenhet av dessa, kanske är det ett nytt märke, va vet jag.

Goldfren S3 är inget jag skulle välja för enbart banåka. Kör du mest gata och enstaka bandagar så kanske men annars hade jag satsat på bättre grejer.
 
Då det inte verkar vara nån som kör med dessa så kan vi väl göra en bromsbeläggstråd av detta?

Galfer 1375 verkar inte ovanligt i bandepåerna, så jag kör vidare med dem. Jag skulle inte tveka att köra gata med dem heller, för de biter bra kalla och verkar väldigt snälla mot skivorna.

Fast de tappar lite bett när det är hälften kvar ungefär, så då byts dem (för bana). Men jag klarar mig en säsong (8-10 dagars körning för mig) på beläggen i alla fall... med lite fegbromsning iofs. ;)
 
Inte bra att Goldfren bara sådär lägger till ordet "racing" på ett bromsbelägg som egentligen är ett "vanligt" bromsbelägg för normal gatåkning.

Banbelägg är för bana och bara för bana. Det är alltså inte bra att slänga in ett klämkäckt ord som "racing" då just detta ord är förknippat med avancerad banåkning - Hade de skrivit "supercarbon-reinforced" eller liknande så......tja - töntigt men ändå okej.

Racing ska det stå på belägg som är gjorda för detta ändamål, och dessutom borde det påpekas på kartongen att de inte är lämpade för vanliga hojar då bromsgreppet är signifikant sämre då de är kalla. Sedan dammar de ofta mer och sliter hårdare på skivorna, men det är bromsgreppet som är det man kommer sakna när rådjuret hoppar fram.
 
CL-Brakes C59 gör underverk på min gamla R1:a, men man får ha koll för dom slits fort. Sätter bara på dom när det skall pangas i slicks-tempo. Slöseri om man bara skall åka runt på en SMC-kurs eller moderat bandagstempo, där räcker vanliga Cl-Brakes XBK5 alldeles utmärkt för mig.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top