Bromsbelägg- vilka är bra o vilka är bättre??

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
push montana 3c
har iofs redan tryckt på tjööp knappen och det bidde ett par SBS sinterbelägg som ska passa till en och annan bandag och "sportig" körning (rena raseribelägg har jag inte belägg för att skaffa)
så, SBS- bra eller anus?
goldfren?
brembo?
chingshong kina skit??
ebc?
carbon lorraine?
etc etc etc.

vilka favoriter har NI när det kommer till denna fråga?, pris kontra kvalite?, bett kontra slitage??

//jj
 
SBS DS eller DC är bra grejer, resten sådär. CL har SBK serien som är bra sportbelägg.
 
Nu var detta inte lagt i Racingdelen, så då törs jag svara.

Enligt mina erfarenheter.

Yamaha kör du original.

Andra märken så kör du valfritt NoName.
 
Vore bra om du skrev vad du åker för hoj, originalskivor...

Tänker du gata, alltid originalbelägg.

Tänker du bankörning, oftast originalbelägg.

Andra skivor typ race, hårdare belägg. Finns en del...

Har testat det mesta :)
 
Last edited:
På bana. CL c59 eller c60 är det bästa jag haft... Testat det mesta dock inte brembo.
 
Jag kör carbone lorraine sbk5+ för att jag fick dem billigt i andra hand. Tycker de bettar bra, men har inte provat så många andra belägg på den här hojen innan heller.
 
View attachment 426225
EBC Double-H är min favorit. Fungerar på alla mina hojar. Både till fiket och på bana :tummenupp

Kör med ISR-skivor och då naturligtvis också med Dubbel-H eftersom Acke rekommenderade det.

Ännu bättre än original, med ännu bättre känsla, både på bana och landsväg!

Nackdel jämfört med original är att skivorna rostar när det är fuktigt och att det tar en millisekund längre i regn innan de tar.
Dock inget i närheten av hur det var med kromade skivor på gamla Japshojar.
Löses med att dutta med bromsen med jämna mellanrum om det känns att jag kan behöva den millisekunden. Nu var det åratals sedan jag behövde en riktig fullbroms på landsväg men man vill ju bli ännu äldre...:D
 
#
Vore bra om du skrev vad du åker för hoj, originalskivor...#

Honda SP1, bytade skivor till nått kinesiskt (Aroshi?)- hur som, bettar jävligt bra idag med hondas original klossar, litet slitage, inga oljud, skitar inte ner= nöjd med det som finnes. kör aktivt och eftersom smaken av bandag sitter kvar så kommer nog en och annan sådan till att avverkas.
SBS beläggen var i jämförelse med original betydligt billigare (fanns lägre specade SBS oxo- men då dessa jag skaffade ska vara till just "aktiv/track day" så bidde det dessa)

//jj

(vars racing broms erfarenhet så far ligger på låsningsfria schletna trumbromsar:yoparty, för att citera salige halmstadgustav- har väl för fan inte kommit hit för att bromsa...!!!)
 
Last edited:
Kör oxå på EBC som skrevs innan (tror jag har dubbel H oxå, lite osäker), har även EBC skivor fram, "flytande" eller vad de nu heter.

när man får upp farten så biter dom riktigt jävla bra på 750gsxrn, men i lägre hastigheter så upplevs dom ibland lite knepiga, kan ge oljud (30-40km/h tvärnitar), valde beläggen snäppet under race belägg så kan vara därför? kanske dom e kalla? aja bara gud vet :tummenupp

Hur som så är jag väldigt nöjd med mitt broms byte från original skivor o belägg till EBC
 
Vad jag förstått så är det väl också tanken med sintrade belägg(typ EBC dubbelH), dvs tar bättre när dom blir lite varmare. Myspyskör man så har väl då vanliga organiska belägg bättre bett?
 
Körde tidigare EBC-HH men bytte till Carbon Lorraine SBK (något).
De senare hade betydligt bättre bett / känsla och tålde värme bättre.
EBC-HH hade hos mig tendens att "svampa" lite när jag tog i som hårdast.
(RSV Mille med STD skivor).
 
Jag hade Carbone Lorraine C-något nummer, kanske C55 på min Aprilia Mille banhoj,
och tyckte att de bromsade väldigt bra med en mjuk och fin känsla.

Fälgarna blev rätt svarta av dem men att tvätta litet fälgar tycker jag inte är något problem.

Mvh,
Ingvar
 
Vad jag förstått så är det väl också tanken med sintrade belägg(typ EBC dubbelH), dvs tar bättre när dom blir lite varmare. Myspyskör man så har väl då vanliga organiska belägg bättre bett?
ja det är nog så det är, man får köra lite mer aktivt helt enkelt ;)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top