Bromsbelägg- vilka är bra o vilka är bättre??

http://ebcbrakes.com/what-is-sintering/

Verkar som att nästan alla original idag är sintrade och att de är klart bättre när det gäller livslängd och bromsverkan.

Eller tolkar jag texten fel eller skall man inte lita på tillverkaren EBC?

Monterade på min DP senast(kör långtouring) och dom gör bara sintrade belägg, snorbilliga dessutom. Enligt deras sida så matas 95% av hojarna idag med sintrade belägg
http://www.dp-brakes.com/

Utöver det så finns ju också tyska TRW. Inte speciellt vanlig i Sverige?....undrar om inte dom är standard på Triumph hojarna? Relativt bra pris på dom. Dom har ju en halvsintrad variant också(som dom kallar för SV). Fast, prisskillnaden mot helsintrat är inte speciellt stor.

Monterade på min DP senast(kör långtouring) och dom gör bara sintrade belägg, snorbilliga dessutom. Enligt deras sida så matas 95% av hojarna idag med sintrade belägg
http://www.dp-brakes.com/

Utöver det så finns ju också tyska TRW. Inte speciellt vanlig i Sverige?....undrar om inte dom är standard på Triumph hojarna? Relativt bra pris på dom. Dom har ju en halvsintrad variant också(som dom kallar för SV). Fast, prisskillnaden mot helsintrat är inte speciellt stor.

TRW är den sämsta skit jag någonsin provat, höll ca 200 mil och svampiga som f-n i regn.

Galfer belägg funkar bra för mej.

Last edited:
TRW är den sämsta skit jag någonsin provat, höll ca 200 mil och svampiga som f-n i regn.

Vilka körde du då? De jag kör nu är det inget fel på iaf., dyra då. . . 2400 för ett set. Racebelägg alltså, gatbeläggen kanske är sämre. När det är värme i dom får man smeka greppet annars blir det stökigt! :D

Vilka körde du då? De jag kör nu är det inget fel på iaf., dyra då. . . 2400 för ett set. Racebelägg alltså, gatbeläggen kanske är sämre. När det är värme i dom får man smeka greppet annars blir det stökigt! :D

Är det då carbon....och till R6:an(MCB611SCR)?
2400:- lät fläskigt mycket. Sett att tyskarna tar bra betalt för dom.
Kollade in vad dom kostar via mig och dom går då på 728:-/skiva(fram alltså). Bak är det väl vanliga sintrade(mcb634sh). Dom verkar gå på en 250 spänn

Det varierar med legeringen i skivorna samt i viss mån även med beläggens totala anliggningsyta i förhållande till tjänstevikt och användningsområde.

ISRs legeringar vill ha EBC HH men jag har haft Bremboskivor på de senaste 5 hojarna och där verkar Brembos egna belägg funka bäst sett till bett, känsla, förutsägbarhet och belägg/skivslitage. Orginalbeläggen är prisvärda och SC är bättre än det mesta annat som passar till gatbruk.

Just nu kör jag iofs Carbone Lorraine C59 eftersom Brembo inte har racebelägg till mina nuvarande ok. Funkar hyggligt på bana men kräver värme för att börja betta så ingen hit på gata.
Å andra sidan är belägg som smälter så pass att de fyller igen slitagemarkeringarna ingen hit när man rejsar.

:va Är det någon som har testat Ferodo ?

Om så är fallet .... vilken erfarenhet har ni av dem?

Kommer inte ihåg beteckningen men det var gatbelägg ca 500:- / skiva

:va Är det någon som har testat Ferodo ?

Om så är fallet .... vilken erfarenhet har ni av dem?

Ferodo cp211 har jag testat, dåliga på gata, kräver en del värme för att fungera. King på bana bortsett från damm och dålig livslängd.

Fick hem en uppsättning asbestfria belägg fabr Armstrong i dag. Lågt pris?: ja, Kinatillverkade?: nej. "Made in Europe for Bike It International Ltd". En chansning men ska bli kul att se hur asbetsfria funkar.

För att en produkt ska vara tillverkad i EU räcker det med att minst 50 % av varans pris kommer av "förädling" i EU. En kamrat jobbade för många år sedan på en firma som importerade från Kina. Vad han gjorde var att packa om produkterna i Svenska kartonger. Och de var Made in Sweden eftersom man sålde dom för ungefär 10 x inköpspriset.
Men det hade räckt med att man sålt dem för dubbla inköpspriset.......
för att de skulle varit tillverkade i Sverige.
För en ny förpackning är exempel på en godkänd förädling.
Bara förpackningen är tillräckligt dyr !
Dvs höjer priset med minst 100 %.

Last edited:
Är det då carbon....och till R6:an(MCB611SCR)?
2400:- lät fläskigt mycket. Sett att tyskarna tar bra betalt för dom.
Kollade in vad dom kostar via mig och dom går då på 728:-/skiva(fram alltså). Bak är det väl vanliga sintrade(mcb634sh). Dom verkar gå på en 250 spänn

Dom är det ja, Bra pris du har! Dom håller Lääänge jämfört med galfer.. Bak har jag original......sen hojen var ny alltså, så mycket använder jag den bromsen! :D

Kommer inte ihåg beteckningen men det var gatbelägg ca 500:- / skiva

Ok, inte jämförbart med de jag har alltså, de är ju inte lämpliga för gata heller då de kräver några inbromsningar för att bita och kyls snabbt men jävlar när de är varma. :)

För gatbruk, och bandagar tills det börjar gå fort, så är Yamahas orginalbelägg till R-hojarna riktigt bra, bra bett redan från kalla och tar bra med stryk innan de börjar tappa bromsverkan, ingen mening att byta innan man fått problem eller de tagit slut alltså. :)

Ferodo e la det största märket inom bromsbelägg om jag mins rätt som gör oem belägg till de flesta hojar om jag inte missminner mig. bäst vet jag inte men på de entusiastforum/grupper jag e med så e det detta märke plus ett till som jag inte mins namnet på som det som hålls varmast om hjärtat iaf.

de jag nu beställde och har fått hem i brevlåddan var SBS-RS belägg, hoppas att de bettar bra och inte skitar ner nått speciellt.
om några månader så har vi ett resultat av köpet (NU ska bromslangarna oxo bytas- legat till sej FÖR länge nu!!, faen vad seg man ska va....:4skrika!)

//jj

Ferodo e la det största märket inom bromsbelägg om jag minns rätt som gör oem belägg till de flesta hojar om jag inte missminner mig. det e detta märke plus ett till som jag inte mins namnet på som det som hålls varmast om hjärtat iaf.
Ferodobelägg har jag använt ofta, men då i bil/busskopplingar. Rejäla lamellcentrum och god livslängd på Ferodomaterialet.
Intressant tråd förresten
Har "ett flertal" parallella projekt och har nu inhandlat belägg till alla, från olika ställen.
Det viste sig att samma belägg återfanns på flera av mina hojar.:rodnar. (mindes inte vad som fanns i förrådet) så nu har jag minst tre fabrikat för samma belägg att välja på, bl a Ferodo, Kyoto (mjuka..) SBC plus nåt till.
Nästan så det räcker till ett mindre jämförande test:D

För att en produkt ska vara tillverkad i EU räcker det med att minst 50 % av varans pris kommer av "förädling" i EU. En kamrat jobbade för många år sedan på en firma som importerade från Kina. Vad han gjorde var att packa om produkterna i Svenska kartonger. Och de var Made in Sweden eftersom man sålde dom för ungefär 10 x inköpspriset.
Men det hade räckt med att man sålt dem för dubbla inköpspriset.......
för att de skulle varit tillverkade i Sverige.
För en ny förpackning är exempel på en godkänd förädling.
Bara förpackningen är tillräckligt dyr !
Dvs höjer priset med minst 100 %.

He he, det där var ju intressant. Samma lureri som med livsmedel alltså. Nu blir jag dubbelt nyfiken på hur beläggen kommer att funka. Synd bara att det dröjer 3-4 månader innan jag kan testa. Har googlat lite på dessa "gröna" belägg och bedömningarna varierat mellan helt ok till skit.

ett subjektivt resultat av mitt köp av SBS RS belägg, lite sent påkommet- men vad gör man i höst/vinter rusket??
japp, dom bettar rejält bättre än hondas org belägg, slangarna bytades vid samma tidpunkt och allt tillsammans gjorde att bromseriet blev till en helt ny upplevelse!!
känslan i bromsgreppet är distinkt och väldigt enkel att moderera, 1 finger bromsning med låst sula om man vill...(o då fattas jag det fingret man bromsar med:D)
aroshi skivorna (äkta kinesium!!) gör sitt jobb och verkar till att vara hygglig kvalitet på- finns nog dessvärre många andra kinesskivor som är klart sämre (kollat upp dom lite- gör en del andra grejor oxo, som ligger lite högre i pris än "vanlig" kinesgrejs)

//jj

Djungel av bromsbelägg på nätet, kör alltid bes SBS Sinter (R6an, krockad s1000rr och fått hem nya till ny s1000rr)

ett subjektivt resultat av mitt köp av SBS RS belägg...
japp, dom bettar rejält bättre än hondas org belägg, slangarna bytades vid samma tidpunkt och allt tillsammans gjorde att bromseriet blev till en helt ny upplevelse!!
känslan i bromsgreppet är distinkt och väldigt enkel att moderera, 1 finger bromsning med låst sula om man vill...

Hur vet du vad som var tack vare beläggen om du samtidigt bytte belägg, slangar och vätska samt troligen såg till att kolvarna löpte lätt?
Endast övriga åtgärder kan på ett äldre system göra rena underverk.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti