Bromsbelägg, bromsar

Tompazo

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2014
Ort
Västerås
Hoj
1995 Kawasaki ZZR 1100
Har en Kawa ZZR 1100 -95

Undrar vilka belägg man ska köpa och vad är bra eller inte bra.
Biltema, original, organiska ??

Nån som har kunskap o erfarenhet av dessa frågor.

Tacksam för svar

Tomas
 
VIlka som helst ska nog funka utmärkt. Det är inte så att det finns hur många som helst som tillverkar bromsbelägg så i många fall så är olika fabrikat i praktiken samma men med olika stämpel på kartongen.

Biltemas bromsbelägg finns det dom som klagar på att dom sliter hårt på skivorna medan andra inte har märkt av några sådana problem.
Köp valfritt standardbelägg som passar din hoj är vad jag skulle göra. Det är inte frågan om jättemycket pengar och byte av belägg är något som du med lätthet ska kunna göra själv om du inte har tummen mitt i handen. Å andra sidan så lär det inte kosta många kronor för att få valfri mek att byta ut dom heller. Det är några minuters arbete.
 
VIlka som helst ska nog funka utmärkt. Det är inte så att det finns hur många som helst som tillverkar bromsbelägg så i många fall så är olika fabrikat i praktiken samma men med olika stämpel på kartongen.

Biltemas bromsbelägg finns det dom som klagar på att dom sliter hårt på skivorna medan andra inte har märkt av några sådana problem.
Köp valfritt standardbelägg som passar din hoj är vad jag skulle göra. Det är inte frågan om jättemycket pengar och byte av belägg är något som du med lätthet ska kunna göra själv om du inte har tummen mitt i handen. Å andra sidan så lär det inte kosta många kronor för att få valfri mek att byta ut dom heller. Det är några minuters arbete.

Tack för ett enkelt o bra svar!!!
 
Ville förbättra bromsarna på min Busa. För de var verkligen inte mycket att skryta om. Fick två förslag EBC double H (EBC HH) och Brembos Röda. Beställde från
http://www.demon-tweeks.co.uk/motorcycle/brake-pads
och valde Brembos Röda fram och EBC HH bak.
Monterat Brembos röda fram. Det blev klar skillnad. Nu händer det nått när jag drar åt frambromsen.
(Ja givevis hade jag gjort rent bromskivorna med aceton och toapapper innan de röda åkte på plats. Men det brukar jag ändå göra då och då och med original var det ingen större skillnad.
Bak, ja det var så lite slitet så EBC HH får ligga i garaget tills vidare.

http://www.demon-tweeks.co.uk/motorcycle/brake-pads/bike/kawasaki/1995/zzr1100-d3
 
Last edited:
Ett alternativ är ju att istället för att göra jobbet själv att ta den till en verkstad, sen är det ju massa extra grejor med att göra det själv, typ beställa verktyg från Bauhaus, arbetskläder från http://www.arbetskladerna.se/, reservdelar från McWeb etc etc.
 
Ett alternativ är ju att istället för att göra jobbet själv att ta den till en verkstad, sen är det ju massa extra grejor med att göra det själv, typ beställa verktyg från Bauhaus, arbetskläder från http://www.arbetskladerna.se/, reservdelar från McWeb etc etc.

Hoppas du har en verkstad i närheten. :)
För det där med du skulle byta bromsbelägg själv verkar jättejobbigt. :(
 
Påtal om bromsbelägg, de nämdes EBC dubbel H. jag har sådana som har gått ca 1400 mil nu. (fram) kör bana som gata. när bör man tänkas byta sådana? tänkte mest för o få bra grepp. jag inbillar mig att mina tar sämre nu, men de kan vara inbillning
 
Påtal om bromsbelägg, de nämdes EBC dubbel H. jag har sådana som har gått ca 1400 mil nu. (fram) kör bana som gata. när bör man tänkas byta sådana? tänkte mest för o få bra grepp. jag inbillar mig att mina tar sämre nu, men de kan vara inbillning

Bromsbelägg kan börja ta sämre innan de är helt slut ja. Du behöver däremot inte byta dem om bromsverkan inte är störande dålig.
 
Jag provade biltemas på min när de hade utförsäljning.
Betalade 140 kr totalt :) Mer bett än original men slets fortare.

Fick även borra upp hålet till glid/låspinnen.
Verkade vara lite "universal"

Men just de jag hade gav mer bett. Blev nästan rädd första svängen jag körde originalbelägg efter det när jag bromsade i en korsning.
 
Last edited:
Påtal om bromsbelägg, de nämdes EBC dubbel H. jag har sådana som har gått ca 1400 mil nu. (fram) kör bana som gata. när bör man tänkas byta sådana? tänkte mest för o få bra grepp. jag inbillar mig att mina tar sämre nu, men de kan vara inbillning

Brukar plocka ut beläggen då och då och tvätta av beläggen och skivorna med aceton och toapapper.
För att få bort olja och annan skit.
Första gången jag gjorde detta på Triumphen så låste sig framhjulet innan första rödljuset när jag bromsade som vanligt. På vippen jag vurpade. Sådan skillnad blev det med rengjorda skivor och belägg.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Rengoring/Aceton-2000030019/
 
SBS 631RS
Shoppas lämpligen på ebay.co.uk
Byts med stjärnmejsel, liten tång och handtagsänden på en halvstor skiftnyckel, på ett par minuter per skiva.
 
Köpte biltema till en hoj jag hade. Gick inte att få tyst på dem och till slut köptes originalbelägg in.

Men detta var för några år sedan så de har väl bytt leverantör några gånger sedan dess.

Jag skulle inte köpa biltemabelägg igen.
 
Köpte biltema till en hoj jag hade. Gick inte att få tyst på dem och till slut köptes originalbelägg in.

Men detta var för några år sedan så de har väl bytt leverantör några gånger sedan dess.

Jag skulle inte köpa biltemabelägg igen.

Ja, problemet med belägg från biltema är att man har ingen som helst aning om vad man köper. Det kan vara bra belägg, eller så kan man få skitbelägg som ramlar isär efter några tiotal mil.

Själv kör jag med SBS Street Excel, tycker de har ganska bra bett och känsla.
 
Jag kör carbone lorraine sbk5 på min gsxr. Grymt bra bett i dessa, men de behöver bli riktigt heta så bara för att de är dyra(st) behöver de inte vara bäst för just ditt användningsområde. Jag kör bara bana och första varven är det ganska stor skillnad i bromsverkan jämfört mot när de fått upp värmen ordentligt.
 
Brukar plocka ut beläggen då och då och tvätta av beläggen och skivorna med aceton och toapapper.
För att få bort olja och annan skit.
Första gången jag gjorde detta på Triumphen så låste sig framhjulet innan första rödljuset när jag bromsade som vanligt. På vippen jag vurpade. Sådan skillnad blev det med rengjorda skivor och belägg.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Rengoring/Aceton-2000030019/

hehe, jag ska faktiskt testa detta! det kostar ju nästan inget (om man inte vurpar då hehe) ;)
 
Ville förbättra bromsarna på min Busa. För de var verkligen inte mycket att skryta om. Fick två förslag EBC double H (EBC HH) och Brembos Röda. Beställde från
http://www.demon-tweeks.co.uk/motorcycle/brake-pads
och valde Brembos Röda fram och EBC HH bak.
Monterat Brembos röda fram. Det blev klar skillnad. Nu händer det nått när jag drar åt frambromsen.
(Ja givevis hade jag gjort rent bromskivorna med aceton och toapapper innan de röda åkte på plats. Men det brukar jag ändå göra då och då och med original var det ingen större skillnad.
Bak, ja det var så lite slitet så EBC HH får ligga i garaget tills vidare.

http://www.demon-tweeks.co.uk/motorcycle/brake-pads/bike/kawasaki/1995/zzr1100-d3

Tack för tipset på sida och det med aceton o det funkar bra..aldrig
testat
 
Idag sen 5-10 år tillbaka så kommer väl i princip alla hojar från fabrik med sintrade belägg. En del tillverkare rekommenderar att stoppa i sintrade belägg bara om det suttit såna från begynnelsen.
 
Köpte biltema till en hoj jag hade. Gick inte att få tyst på dem och till slut köptes originalbelägg in.

Men detta var för några år sedan så de har väl bytt leverantör några gånger sedan dess.

Jag skulle inte köpa biltemabelägg igen.

Det hade inte å göra med glid och låspinnen då som jag skrev ovanstående? Tror min första uppsättning skrek pga detta, för jag borrade upp hålen i beläggen bara 0,5-1mm. Så blev det tyst

Men som sagt, som alla säger, man vet inte vilken leverantör de har för tillfället...
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top