Bromsarna tar emot!

Jeff

Ny medlem
Gick med
22 May 2006
Hoj
Honda CBR 600f
Det är så att jag är rätt ny när det gäller MC, men har införskaffat mig en CBR 600f som jag skulle montera däck på.

Nu är det så att jag fick på fälgarna utan problem, och de rullade väldigt fint. Men så fort jag fick på bromsarna, så verkar de ta i lite fast jag inte bromsar. Det går att rulla hjulet med handen, men den rullar långt ifrån lika fint som innan jag hade bromsarna monterade. Jag tänkte inte på det innan jag tog bort fälgarna, så jag vet inte om det var så innan eller inte.
För att försöka förklara skillnaden:
Innan kändes det som att man kunde trycka lite me handen så rulla den 5 varv.
Nu går den en kvarts varv, men den tar inte ojämnt utan det är lika runt hela varvet.
När man bromsar så tar det bra iaf.

När man sitter på hojen och rullar den fram/bak så märks det inte, förutom att det hörs lite grann att det tar i.

Så, ska det rulla helt fritt eller kan man räkna med lite bromseffekt utan att trycka/klämma på bromsen? Om det inte ska vara så, vad kan man göra för att åtgärda det? Det kändes inte som att jag kunde göra någon skillnad mot hur jag satte på dem men jag kan ju ha fel.

Mvh Jeff

du har nog lyckats trycka lite på bromshandtaget, alt så har kolvarna rört sig lite medans du ahde hjulet av, ta nåt och se till så att det går att trycka in klossarna en bit, tryck på klossarna bara. Sen snurrar det av bara s. provbromsa innan du kör ivag sedan bara.

Ricken skrev:
2202300 du har nog lyckats trycka lite på bromshandtaget, alt så har kolvarna rört sig lite medans du ahde hjulet av, ta nåt och se till så att det går att trycka in klossarna en bit, tryck på klossarna bara. Sen snurrar det av bara s. provbromsa innan du kör ivag sedan bara.

Jag va väldigt noga med att inte komma åt någon broms medan hjulet var av, men kanske kolvarna rörde lite på sig.
Ska besikta hojen imorrn, är detta något de kan anmärka på? Måste vakna tidigt om jag ska fixa detta innan isf.

Sov gott du. Beläggen tar /touchar oftast (alltid?) lite i skivan när oken är monterade.
Ingen fara på taket!

Eller oxå sitter ett av beläggen lite fel, sitter lite snett alltså! Ta bort hjulet å se till så beleggen sitter som dom ska!

DM skrev:
2202343 Sov gott du. Beläggen tar /touchar oftast (alltid?) lite i skivan när oken är monterade.
Ingen fara på taket!

Pheew, låter bra... Kan passa på att fråga, när man ska montera nya belägg, är detta något man bör låta en verkstad fixa eller är det bara att ta loss de gamla och i med de nya? Trycker man bara in kolvarna då eller?

Jeff skrev:
2202359 Pheew, låter bra... Kan passa på att fråga, när man ska montera nya belägg, är detta något man bör låta en verkstad fixa eller är det bara att ta loss de gamla och i med de nya? Trycker man bara in kolvarna då eller?
Det grejar du själv, precis som du sa.

Jeff skrev:
2202359 Pheew, låter bra... Kan passa på att fråga, när man ska montera nya belägg, är detta något man bör låta en verkstad fixa eller är det bara att ta loss de gamla och i med de nya? Trycker man bara in kolvarna då eller?

Pressa in kolvarna helt så dom nya beläggen får rum stoppa i beläggen & bromsa ut kolvarna. Eventuellt (troligtvis) får du suga tömma ur lite bromsvätska ur behållaren då kolvarna nu inte går ut lika mycket vilket resultera i för mycket bromsolja ( om du hade normal oljenivå innan bytet)
Kom ihåg att köra in dom nya beläggen riktigt sök här på SH.
Bromsarna ligger alltid på lite.
Lycka till :tummenupp

Kom ihåg att mha bromsen trycka ut padsen mot skivan INNAN du behöver bromsarna vid 1a kurvan.
Även en wheelie m lite styrslag kan slå tillbaka padsen.
/u

Tvatta ren kolvarna føre du stoppar i nya pads, den delen som ar synligt ska ju tilbaka i cylindrarna.....

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back