Bromsar

walid82

RR
Gick med
28 Apr 2010
Hoj
1999 Suzuki GSXR 600
hej

jag undrar vilket broms belägg märke som är bäst för suzuki gsxr 600, 98 ska byta bromsar men vet ej vilka jag ska ha.

tacksam för svar

Bäst till vad? Padsvalet beror på hur man prioriterar pris/slitage/bromsverkan/regnkänslighet/skivslitage/ban eller gatåkning....

Original är dyra men en bra kompromiss. Carbone Lorraine tillverkar bra racepads och Biltema duger för de flesta gatåkare även om vissa tycker de gnisslar...

Jag kör Biltema fram och upplever att dem gnisslar och kanske sliter lite väl på skivorna men dom tar ju som dom ska.....

Bäst till vad? Padsvalet beror på hur man prioriterar pris/slitage/bromsverkan/regnkänslighet/skivslitage/ban eller gatåkning....

Original är dyra men en bra kompromiss. Carbone Lorraine tillverkar bra racepads och Biltema duger för de flesta gatåkare även om vissa tycker de gnisslar...

Jag föredrar SBS eller EBC med en viss för kärlek för SBS, men använder vanligtvis Ferodo för dom får jag oförskämt billigt av Acke Rising.
Men jag har ikväll fått ett riktigt problem!!! Å de e' att jag inte får bort "svampigheten" i bromsarna efter att jag bytt dom gamla kolvarna som blivt/blir ovala och inte återgår/släpper när bromen släpps i mina R-ok. Har provat att suga ner oljan genom oken, har plockat loss oken och sugit från en högre punkt än behållaren. Har provat att pumpa ner å luftat, har oxå lyft upp dom och pumpat. Inget tyx funka vad faan ska jag göra nu:confused::confused:
:Buga rK

Jag föredrar SBS eller EBC med en viss för kärlek för SBS, men använder vanligtvis Ferodo för dom får jag oförskämt billigt av Acke Rising.
Men jag har ikväll fått ett riktigt problem!!! Å de e' att jag inte får bort "svampigheten" i bromsarna efter att jag bytt dom gamla kolvarna som blivt/blir ovala och inte återgår/släpper när bromen släpps i mina R-ok. Har provat att suga ner oljan genom oken, har plockat loss oken och sugit från en högre punkt än behållaren. Har provat att pumpa ner å luftat, har oxå lyft upp dom och pumpat. Inget tyx funka vad faan ska jag göra nu:confused::confused:
:Buga rK

vg. försök igen :S

Luftat banjobulten vid huvudcylindern?

Finns ingen men har redan provat att lufta -VARENDA DJ...A BANJO PÅ FAANSKAPET:huvet utan att det blitt bättre:va
Men tack en då!

/M

Finns ingen men har redan provat att lufta -VARENDA DJ...A BANJO PÅ FAANSKAPET:huvet utan att det blitt bättre:va
Men tack en då!

/M

Vi har vaccumsug, ta me skiten nån kväll i veckan.
Förutsätter att allt är rätt monterat, givetvis.

Last edited:
Jag kör Biltema fram och upplever att dem gnisslar och kanske sliter lite väl på skivorna men dom tar ju som dom ska.....

Jag kör orginal och de gnisslar mer än Biltemabeläggen gjorde.
På alla andra punkter är orginalbeläggen bättre på mig hoj.
Var Goldfren/Biltema innan, tog ca 200 mil innan spåren som biltemabeläggen skapat i skivan var bortslitna.

Jag kör orginal och de gnisslar mer än Biltemabeläggen gjorde.
På alla andra punkter är orginalbeläggen bättre på mig hoj.
Var Goldfren/Biltema innan, tog ca 200 mil innan spåren som biltemabeläggen skapat i skivan var bortslitna.

Ooops, då kanske jag ska inhandla original och sätta dit....:gnissla

Ooops, då kanske jag ska inhandla original och sätta dit....:gnissla

Då använde jag biltemabeläggen på sprillans nya skivor i 600nånting mil.
Jag kommer enbart att köra orginalbelägg på gathoj i fortsättningen, inte ens märkesbelägg för enkelhets skull.
Orginal brukar man kunna hitta till skapliga priser från England/Tyskland.
Tror jag betalade 700 ink frakt för dubbla par fram av Honda orginal.

Lånar tråden. Jag ska köpa nya belägg fram till min zx10:a -08 och jag skulle vilja ha tag på några belägg som det är bra bett i och som inte ger upp efter 20 min på bana men som även fungerar bra på gata. Jag höll på förra sommaren och bytte bromsvätska till en vätska med högre kokpunkt fixade stålomspunnet runt om för bromsarna inte skulle ge upp efter 20 min på bana. Trotts det så blev det inte anmärkningsvärt bättre.
Det sm händer efter lite tid på banan är att bromsarna tar sämre och sämre vilket innebär att bromshandtaget tar längre och längre in. Till slut så törs jag inte längre pressa på rakorna. På gatan känner jag inget av detta, där funkar grejerna kanon.
Har försökt titta runt lite här på forumet utan att bli direkt klokare. fick dock ett tips av en polare att jag skulle pröva EBC Sintered, lägger in en länk här http://www.wemoto.com/bikes/kawasaki/zx_10r_zx_1000_e8f/08/picture/pads_front_ebc_sintered_hh_type/
Är jag på rätt spår eller finns det bättre grejer? Om det inte finns belägg som funkar bra för både gata och bana är bästa alternativet då att köpa dubbla uppsättningar belägg, ett för gatbruk och ett för bandagar??
Är jag helt ute och cyklar med allt det här? Det kanske inte alls är beläggen som är största problemet? Vad kan det annars vara?
:va

Skall du åka med EBC så är det deras riktiga racepads som gäller. Jag rekommenderar Carbone Lorraine XBK som är ett bra sportpad som fortfarande inte har kompromissat för mycket med gategenskaperna. Deras C59 är ett bra racepads som dock fungerar dåligt vid gatåkning i regn.
En annan bra tillverkare är SBS där man skall åka med DC eller DS padsen. Dyra men riktigt bra.

Skall du åka med EBC så är det deras riktiga racepads som gäller. Jag rekommenderar Carbone Lorraine XBK som är ett bra sportpad som fortfarande inte har kompromissat för mycket med gategenskaperna. Deras C59 är ett bra racepads som dock fungerar dåligt vid gatåkning i regn.
En annan bra tillverkare är SBS där man skall åka med DC eller DS padsen. Dyra men riktigt bra.

Tack för svaret :tummenupp
Tror att jag satsar på Carbone Lorraine XBK, googlde lite och dom verkar som gjutna för den typ av åkning jag håller på med. Var köper jag dom billigas är väl nästa fråga, ebay??

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back