Bromsar som krånglar

svebbe

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Anderslöv
Hoj
1997 Kawasaki VN1500 Classic
Har en gammal hoj, som när den kom kallades för sporthoj...en Honda CBX 600 E -83. Har den som andra-hoj för att pendla till och från jobb. Har dock ett problem med bromsarna fram. Bromsarna kniper till om skivorna...på ett liksom smygande sätt. Det kan vara att man kört till jobbet på morgonen och bromsarna har fungerat som de ska, men sedan på eftermiddagen på väg hem, så kniper de till efter ett tag. Det gör att man får släppa ut lite bromsolja genom luftningsnippeln...som för att lätta på trycket. Sedan kan den gå bra igen ett par dagar.

Saken var den att hojen stått still länge innan jag tog hand om den och bromskolvarna hade satt sig. Fixade nya bromskolvar med packningar och bytte även till stålomspunna slangar. När jag bytte bromskolvarna så rengjordes oket ordentligt. Ingen mek, men jag tycker det verkar som att man bygger upp ett tryck vid bromsningar och att detta trycket inte släpps tillbaka som det ska....

Nån som vet?
 
Har varit med om samma på bil. oket kantrade pga slitna styrpinnar och oket nöp fast. kände du på kolvarna att dom gick lätt i oket innan du monterade. kanske vänt på oringarna till kolven. Annars tror jag på returhålet.
 
Last edited:
Det pyttelilla retur hålet i bromscylindern kanske ?
Ett fel jag haft tidigare.
Din hoj har ju några år på nacken så det kan nog finnas lite skit i systemet.

Kolla & läs, lösningen i slutet på tråden.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=118065

Intressant läsning...låter som ett troligt fel. Ska jag ta och kolla upp!

Har varit med om samma på bil. oket kantrade pga slitna styrpinnar och oket nöp fast. kände du på kolvarna att dom gick lätt i oket innan du monterade. kanske vänt på oringarna till kolven. Annars tror jag på returhålet.

Har lagt kopparpasta på alla glidytor, och kolvarna gick lätt i oket. Ja, jag tror också mera på returhålet. Det har med största sannolikhet aldrig rengjorts. Blir till att plocka isär...

Tack alla ...för kloka inlägg :tummenupp
 
Last edited:
Var exakt sitter det här returhålet? Ett eller flera hål?

Det är ett hål. Ett riktigt litet hål... kanske Ø0.3 - Ø0.4mm
Slangen som kommer ifrån behållaren & går till cylindern sitter i ett "lock".
Ta bort det locket & du kommer åt returhålet.

Detta gäller iofs om du har en "extern" behållare, har du en pump då allt-är-i-ett så är det nog bara att ta bort påfyllnads locket så kommer du åt det.

För att sen komma åt att rensa hålet bör du även plocka ur kolven i bromscylindern.

Sök vidare :)
 
Det är ett hål. Ett riktigt litet hål... kanske Ø0.3 - Ø0.4mm
Slangen som kommer ifrån behållaren & går till cylindern sitter i ett "lock".
Ta bort det locket & du kommer åt returhålet.

Detta gäller iofs om du har en "extern" behållare, har du en pump då allt-är-i-ett så är det nog bara att ta bort påfyllnads locket så kommer du åt det.

För att sen komma åt att rensa hålet bör du även plocka ur kolven i bromscylindern.

Sök vidare :)

Tack för svaret! Jag hittade det lilla hålet i bromsvätskebehållaren på styret. Rensade ur det och allt fungerade som det skulle....:)
 
Tack för svaret! Jag hittade det lilla hålet i bromsvätskebehållaren på styret. Rensade ur det och allt fungerade som det skulle....:)

Kommer man åt hålet utan att montera isär slangar/bromsvätskebehållare/bromscylinder?
Sitter det i botten på bromsvätskebehållaren så man kan komma åt det där bara? :)
 
Kommer man åt hålet utan att montera isär slangar/bromsvätskebehållare/bromscylinder?
Sitter det i botten på bromsvätskebehållaren så man kan komma åt det där bara? :)
Ja det brukar sitta lättåtkomligt. Ser du inte hålen genom vätskan är det nog dags att fundera på när den byttes senast.
 
Intressant läsning...låter som ett troligt fel. Ska jag ta och kolla upp!



Har lagt kopparpasta på alla glidytor, och kolvarna gick lätt i oket. Ja, jag tror också mera på returhålet. Det har med största sannolikhet aldrig rengjorts. Blir till att plocka isär...

Tack alla ...för kloka inlägg :tummenupp

Koppar pasta är bigg nono i bromssystem. Endast gumi fett eller broms vätska skall användas för smörjning av tätningarna. Alla produkter med någon typ av oljebaserad smörja får tätningarna att svälla och då efter ett tag gå riktigt trögt.

Broms vätska är en typ av moifierad sprit och tätningarna i bromsok är just gjorda för att tåla sprit men inte olja..
 
Plocka isär bromsarna o kika då. Har gjort det ett antal gånger. Inget super komplicerat
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top