bromsar på standard/race hojar

paerre

Ny medlem
Gick med
11 May 2005
Hoj
dt 125r
jag bara undrar en sak jag noterat och det är att tex värsting tävlings räsers typ moto GP hojarna inte har kylhål i bromsskivorna men vanliga standard sporthojar har... det värkar helt upp och ned.. jag trodde kylhålen var en prestanda grej för bättre kylning lr? lr är den kylningen bara överflödig? och är mest styling på d vanliga standard hojarna :confused: Någon som vet hur d hela hänger ihop?

intressant notering..
en del av svaret borde ju vara att värsting skivor är mer löst upphängda, nästan alla bromsskivor är ju flytande, men räjsing skivor glappar riktigt mycket, medans skivor på en gat hoj inte är rörliga(med handen), men kan röra sig i upphängningen när dom blir varma.
alltså, race skivor klarar värmen bättre, slår sig inte av värmen, tack vare upphängningen.
och utan hål blir anlägningsytan större mellan skiva och belägg.

men det finns säkert fler förklaringar.

en del skivor har "två ytor" och ventilationen i mitten, som en bilskiva.

Om du tänker på motogp-hojarna så har de ju inte stålskivor utan kolfiberskivor. Har 250 det med?

Men visst finns det racingstålskivor som inte har hål i sig med, har inte heller någon förklaring...

Jag hörde någon gång att kolfiberskivor inte har någon bra bromsverkan då de är kalla. Stämmer det att de alltså måste vara uppe i temperatur för att fungera bra?

eV1Te skrev:
Jag hörde någon gång att kolfiberskivor inte har någon bra bromsverkan då de är kalla. Stämmer det att de alltså måste vara uppe i temperatur för att fungera bra?

japp! sen kräver i allmänhet riktiga räser klossar högre temp för att funka bra!

Hål i olika former avleder värme genom att ha ytor som inte exponeras mot bromspadsen, men i kolfiberbromsar vill man ju ha upp temperaturen. Hålen är också väldigt bra i vått då de innehåller vatten och slår sönder filmen som annars byggs mellan padsen och skivan, jämför oljefilm. Nackdelen är att hålen sliter mer på beläggen, därför är det ovanligt med hål på bilar.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN