Bromsar ligger på vid bankörning

Loes

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2004
Ort
Luleå
Hoj
Fz1 , BSA Golden Flash -52, Kxf 450
Hejsan!
Vi var på mittsverigebanan i sommar och när jag kom in i depån efter ett pass, så gick det knappt att få på däckvärmarna då bromsarna fram låg på. Jag upplevde att det bara blev så när jag fått upp ordentligt med temp i bromsarna.
Jag tog loss beläggen och rengjorde kolvarna i oken på plats då de såg skitiga ut, men det blev ingen skillnad. Om jag tryckte in bromshandtaget hårt så låg de på ändå. Skivorna blev såklart jäkligt varma, så de expanderade väl en del. Men det är nog inte grunden till problemet.

Vad kan orsaka detta? Är det bromspumpen som spökar? Skitig vätska, eller abs-enheten som inte släpper tillbaka bromsvätskan?

Jäkla svårt att felsöka under vintern då jag inte kan få upp någon temp, som under bankörning.

Spekulera på! Eller ännu hellre, om någon varit med om samma sak och vet vad felet kan vara.
 
För mycket bromsvätska i behållaren? Då kan inte den när den blir varm expanderande vätskan ta vägen någonstans och beläggen trycks ut istället.
 
Har du ny bromsvätska i systemet? Kondens i bromsvätskan kan få den att svälla och i värsta fall avge gas när den kommer upp i temperatur som i sin tur gör att det blir tryck på bromsen.
 
Fungerar det som det ska innan du har fått upp temp i bromsarna?

Skit som täppt igen hålet för bromsvätskan till behållaren kanske?
 
Vi provade att minska mängden i behållaren också utan resultat. Jag har ej bytt bromsvätskan själv, så jag vet inte när det är gjort senast. Kanske är så simpelt som kondens? Den ser då inte skitig ut i varje fall.
Ja det fungerar klockrent innan jag får upp temp.
 
Vi provade att minska mängden i behållaren också utan resultat. Jag har ej bytt bromsvätskan själv, så jag vet inte när det är gjort senast. Kanske är så simpelt som kondens? Den ser då inte skitig ut i varje fall.
Ja det fungerar klockrent innan jag får upp temp.

Hur länge har du haft hojen? Det är rekommenderat att byta varje år om man kör bana. Kör man hyffsat lagligt på gata så blir aldrig bromsarna så varma så då är det inte lika viktigt och kan man vänta längre mellan bytena.
 
Köpte den i våras. Innan mig en äldre farbror som har touringkört. Den har gått 2700 mil. Jag har bara varit på en bandag i år, samt aktiv gatkörning.
Jag hade ändå tänkt att byta vätskan och klossar i vinter, men funderade på om det kan vara något annat..
Kanske kan vara en ursäkt att köpa en brembo 19rcs. Men inte om det inte behövs..
 
Eftersom inget verkar kärva och nivån är ovidkommande så...

Halten vatten i bromsvätskan

Bromsslangar som sväller upp invändigt och fungerar som backventiler men värme borde ha mindre betydelse utöver att både miltal och förmodad låga ålder på något sportigt med ABS
 
Håller med om bromsvätskan. Byt om du inte vet när den är bytt.
Kolla även det sitter ngt icke original bromshandtag på hojen, kolla isf att klacken på handtaget verkligen släpper trycket helt från bromspumpen när handtaget är helt utsläppt. Om inte så byt handtag eller fila på handtagets klack. När handtaget är helt släppt ska pumpkolven nå sitt ändläge, då kommunicerar bromsledningen med vätskebehållaren, i detta sk flytläge tryckutjämnas ev värmesexpansion hos vätskan mot bromsvätskebehållarer. Så om man har ett felaktigt handtag (tex ett blingigt tvåfingergrepp från Kina) som inte helt släpper tillbaks pumpkolven, då blir det farligt. Det blir samma effekt som toppfylld behållare, fast värre.
 
Prova att byta bromsbeläggen om de är mer än halvslitna.
Är de det åker kolvarna för långt ut och kan få svårt att gå tillbaka som de ska.
Har haft samma problem när jag kört bana.
Hittar du inget annat fel kan det vara problemet.
Och byt bromsvätska också om du inte har gjort det på ett tag.
 
Jag hade exakt samma problem som du med anliggande frambroms på min banhoj. Tog isär oken och gjorde rent kolvarna men efter ett några pass började det kärva igen. Slet ner belägg på nolltid och höll på att bli knäpp. Köpte sedan en renoveringssats och bytte alla tätningar. Polerade kolvarna lite försiktigt med Autosol och smorde sedan in med rött gummifett som följde med satsen. Det löste problemet. Kolla också att skrikplattorna sitter åt rätt håll, om du har såna mellan kolvar och belägg. Och gör rent kolvarna med bromsvätska. Använder man Bräkleen motsv kan det kärva mot gummit. Mina egna erfarenheter...
 
Haha faktum är att det sitter ett blingbling handtag från kina på hojen. Däremot så provade jag att ta lös det på banan just för att kolla så att inte den låg på. Det var fortfarande samma problem.. Så jag tror att jag renoverar oken och byter klossar och vätska samt sätter dit originalhandtaget så får vi se till våren om det fungerar eller ej.
 
Haha faktum är att det sitter ett blingbling handtag från kina på hojen. Däremot så provade jag att ta lös det på banan just för att kolla så att inte den låg på. Det var fortfarande samma problem.. Så jag tror att jag renoverar oken och byter klossar och vätska samt sätter dit originalhandtaget så får vi se till våren om det fungerar eller ej.

Kan ju vara en idé att se över pumpen vid handtaget om du ändå renoverar oken, så har du allt i bra skick sedan.
 
Lånar tråden lite.
Var köper man bäst en renoveringssats till framoken på en Suzuki gsxr 750- 00 i Stockholms trakten eller på nätet.
 
Lånar tråden lite.
Var köper man bäst en renoveringssats till framoken på en Suzuki gsxr 750- 00 i Stockholms trakten eller på nätet.

Jag köpte på ebay till min -99. Dyrt som fan med de bra grejerna men frambroms känns som rätt sak att lägga pengar på. Jag tog en sats från powerhouse .
 
Lånar tråden lite.
Var köper man bäst en renoveringssats till framoken på en Suzuki gsxr 750- 00 i Stockholms trakten eller på nätet.
Din närmsta suzuki handlare lär garanterat kunna ta hem en uppsättning.
Wemoto.com (eller uk?) brukar ha såna delar med
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top