Bromsa med bakbromsen?

Jag har tagit bort bakbroms, sadel, kåpor + framdäck (kör ändå bara på bakhjulet) för att få ner vikten på min. :tummenupp

Snälla, bli inte en urspårad trådhelvete där racewannabes ger sin sin syn på saken i tre miljoner olika versioner pga ingen orkar läsa innan de skriver att de aldrig använder bakbroms...

Jag har bromsen kvar MEN! Den är som ny:tummenupp
Jag har den som parkbroms:va När jag står still så har jag foten på den:D Vad det gäller vikten så rekomenderar jag en timme på gymmet varje dag:tummenupp Så har man snart ett par extra Hk på gummit:D :D :D

:D :D :D :D

Använder den ibland, men är den nödvändig på en sporthoj där man ändå slår över vid maximal bromsverkan? :confused:

Men det är ju lite kul att sladda ibland :yoparty

Använder den ibland, men är den nödvändig på en sporthoj där man ändå slår över vid maximal bromsverkan? :confused:

Fast anledningen till att bromsa med bakbromsen är ju för att få lite tryck på bakhjulet så den inte slår över

Sladdar gör man med hjälp av kopplingen och växellådan. :fakta

Jag är på gymmet flera timmar i veckan, men det går åt fel håll tror jag.
Jag blir tyngre. ?

Bakbromsen har intefunkat på hela sommaren, o det gör mig ingenting faktiskt.

Jag brukar faktiskt bromsa lite med bakbromsen. Tycker det gör så att mc'n inte niger lika mycket vid inbromsning.

vad skall man med bromsar till egentligen:confused: bromsen är ju fartens värsta fiende ju:tuttar skämt åsido. tycker bakbromsen är bra att "stötta" med vid riktigt hårda inbromsningar. vidare är bakbromsen behändig då man man endast skall minska farten ngt exempelvis vid vanlig pendelkörning till och från jobbet.

man kan trycka till lite på bakbromsen så hojen "sätter" sig innnan man går på med frambromsen.

brukar använda den då och då känns tryggt att veta att den fungerar :)

och när det kommer till vikt så kan man väll spara max ett kilo eller nåt :va bättre att gå på muggen och töma lite innan man drar då är det även lättare att få på sig skinnstället :tungan

Jag brukar använde bakbromsen en del.
Justera i kurvor när jag kommer in lite snabbt eller tappar spåret lite...
Läskigt att bromsa med frambromsen med nerlägg :näsblod

Jag använder bakbromsen. I dom flesta vanliga situationer så bromsar jag inte så hårt att jag ställer hojen på framhjulet och då blir hojen lite stabilare om man lägger lite bromseffekt på bakhjulet också eftersom bakbromsen gör att hojen "sätter sig" lite på bakhjulet.

vid full broms så har bakbromsen ingen direkt effekt eftersom jag ändå inte har någon vikt på bakhjulet. Men det är ju ett specialfall som inte alltid uppstår. (Förutom att jag lite då och då provar att toknypa bromsarna bara för att försöka hålla känslan av hur det ska bromsas i färskt minne om jag någon gång verkligen skulle bli tvungen att panikbromsa.,)

Jag har fallskärm i puckeln på skinnstället..

berätta gärna hur du gör för att slå över när du använder BAKBROMSEN... måste va en teknik jag missat?! :arsele

..alltså seriöst? :arsele
bakbromsen skulle inte jag få för mej att ta bort på en hoj, ganska bra att ha om man nu skulle behöva tvärnita för en älg eller en unge. Sen är bakbromsen ganska tacksam att ha om man blir stående i en uppförbacke och ska starta igen...:tummenupp
Dessutom när man krypkör inne i stan och ska svänga tvärt i låga farter är bakbromsen bra, men du kan ju prova utan din så kanske vi får se dej starta "olycktråden" nästa säsong..:näsblod

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT