bromsa en sporthoj (150hp+) tills den dör?

DanL skrev:
2267930 Dödaren stoppar väl bränsletillförseln?!

Borde väl hjälpa.

Komigen era trögon!

Har bakbromsen kapacitet att bromsa ett bakhjul som drivs av en 150 hk motor på ettans växel? Allt beror givetvis på bromstyp, utväxling, men skitsamma, bara en hypotes.

Låter svårt i mina öron.

Själv begriper jag inte varför gasen är steglös, vem fan kör på halvgas?

juha01 skrev:
2267956 Komigen era trögon!

Har bakbromsen kapacitet att bromsa ett bakhjul som drivs av en 150 hk motor på ettans växel? Allt beror givetvis på bromstyp, utväxling, men skitsamma, bara en hypotes.

Låter svårt i mina öron.

Jag sällar mig till skaran som inte tror att bakbromsen klarar av att bromsa en skenande 1000cc-motor.

Och till den som skrev att det går att hjälpa till med frambromsen så får jag be vederbörande att prova så kommer han att ändra uppfattning kvickt som ögat :)

juha01 skrev:
2267956 Komigen era trögon!

Låter svårt i mina öron.

som någon skrev tidigare i tråden, förutsatt att kedjan håller så bör det gå att bromsa så motorn dör med hjälp av enbart bakbromsen. detta är vad jag tror, någon som är modig kan ju få testa. stampa på uta hellvete så hjulet stannar dra in kopplingen å släpp sedan bromsen, sedan är det bara att lugnt bromsa in å stanna intill kanten.

eller så använder man dödarknappen. :tummenupp
Den är bra att ha om man exempelvis har tappat hojen på gräsmattan (har testat) då är den lätt att komma åt i stundens hetta och man slipper stressa in en näve till nyckeln å vrida om, betydligt bökigare.

Gustav1 skrev:
2267973 Själv begriper jag inte varför gasen är steglös, vem fan kör på halvgas?

du ska kanske fundera på att skaffa en R6a -06, sedan bör det inte vara så svårt att fixa om systemet så du har en knapp med Av/På istället...

Mulles skrev:
2268002
Och till den som skrev att det går att hjälpa till med frambromsen så får jag be vederbörande att prova så kommer han att ändra uppfattning kvickt som ögat :)

Varför? Om man antar att det inte sker under acceleration så borde hjulet vara i backen samtidigt som det finns en hel del vikt på det. Ligger man dessutom på högsta växeln så borde växellådans utväxling vara till ens fördel. Aningen vingligt i den hastigheten möjligtvis...

Nu har jag inte möjlighet att bromsa omkull min hoj denna veckan eftersom det är bankörning i Illinois i helgen, så någon annan får ta första steget och bevisa sin tes... :hihi

Ok, gasen hänger sig med öppna spjäll på 9-10000varv på 3:an!
Hastighet på en hallonbysa är ca 200km/h o du släpper lite på gasen för att ta en härlig motorvägskurva som du brukar göra varje gång du kör den vägen... tjena.

-Hej vad heter du?
"-jag heter Pär o det är jag som sköter den här pärleporten!"

-Pärleporten? Har jag missat nåt? :va

"- Ja,kurvan!!"

Jag provade om min bakbroms på min dt125r -04 skulle orka att stoppa motorn i 1:an vid fulgas jag stog upp på bromspedalen med den okade inte bromsa motorn. Denna 125:a var strypd till 15 hk. Så jag tror knappast att den modern sport hoj på 10 gånger mer effekt skulle kunna bromsa med enbart bakbrromsen utan att trycka in kopplingen.

Som det ser ut så har vissa missupfattat min fråga och andra inte men ja kanske var lite otydlig.

Det jag frågade var endast om det var MÖJLIGT att bromsa en skenande sporthoj och ja sa ingenting om att man ska göra så eller att det rimligtvis kunde inträffa att kopplingsvajern gick av, nyckeln gick av i tändningslåset, bränslekranen gick av eller att de inte fanns nån samt att dödaren slutade fungera vilket kanske inte är så troligt att allt sker på samma gång :D

Det verkar som att det inte skulle vara möjligt att döda den även om man använder både fram och bakbroms enligt Ulf Lundins mycket bra uträkningar (hoppas jag får lära mig att räkna ut sånt när ja ska gå 3 år på teknik
:) ) men vi vet ju inte om det blir riktigt så i praktiken så skulle nån vilja testa och se om det är möjligt? :tungan

//isse

har haft erfarenhet av detta.. dock ej på sån stor hoj men en crosshoj me gashäng.. dock som tur va satt inte jag på utan va med då de hände..

bakbromsen funkade inte... den överhettade så den blev verkningslös... och dödaren funkade inte heller.. antagligen för att den låg på så högt varv och de va så varmt att den självtände.. den var helt verkningslös.. så de enda ägaren gjorde då kurvan började närma sig va att slänga sig av... och det räddade nog han..

sen e de ju skilnad på en cross och en landsvägare.. men jag har svårt att tro att man ska få stopp på en 150 hp me enbart bakbromsen... tror den kokar på nolltid eller att nåt går sönder.. för de e ju rätt kraftiga saker i rörelse och bakbromsen e ju inte den kraftfullaste som finns... och så e ju frågan med dödaren... om den ligger mot varvstoppet finns ju risken att trots att den inte får gnista så tänder den endå av värmen.....

jag skulle rösta på att in med kopplingen och bromsa och hoppas på att man kan döda motorn på nåt sätt utan att den skär.. för de va så crosshojen stannade... den varvade ihjäl sig.....

så de smartaste e nog att in med kopplingen och stanna innan farten har blivit för hög och sen försöka döda me knappen eller möjligen ställa sig på bromsen och sakta släppa upp kopplingen och försöka döda den den vägen.. med risk för att lammelerna går eller vxl lådan...

isse_rs125 skrev:
2269227 Som det ser ut så har vissa missupfattat min fråga och andra inte men ja kanske var lite otydlig.

Det jag frågade var endast om det var MÖJLIGT att bromsa en skenande sporthoj och ja sa ingenting om att man ska göra så eller att det rimligtvis kunde inträffa att kopplingsvajern gick av, nyckeln gick av i tändningslåset, bränslekranen gick av eller att de inte fanns nån samt att dödaren slutade fungera vilket kanske inte är så troligt att allt sker på samma gång :D

Det verkar som att det inte skulle vara möjligt att döda den även om man använder både fram och bakbroms enligt Ulf Lundins mycket bra uträkningar (hoppas jag får lära mig att räkna ut sånt när ja ska gå 3 år på teknik
:) ) men vi vet ju inte om det blir riktigt så i praktiken så skulle nån vilja testa och se om det är möjligt? :tungan

//isse

Inte en chans i helsike.

Gustav1 skrev:
2267973 Själv begriper jag inte varför gasen är steglös, vem fan kör på halvgas?

:hihi Borde vara 2 knappar som på tv-spel. X(grön)=Full gas, Y(röd)=Max broms, trycker man inte på någon knapp så är det konstant varv genom kurvor. :tummenupp

isse_rs125 skrev:
2266640 Tjenare, efter en diskution med min far om varför en mc måste ha en dödarknapp på styret så kom vi fram till att det måste vara en säkerhets sak för om tex mc´n skulle få hänggas.

Jag gissar att den är till för motortävlingar. Stressande för funktionärer och ambulanskillar om det finns en motor på fullvarv brevid när dom ska ta hand om den som krashat.

För att bidra med ett till fantasifullt sätt att stanna hojen så koplla, stanna och täpp igen luftintaget lr avgasaröret. :tomten

Tror det är helt omöjligt! Har också sett det med en trött gammal CR250 på crossbanan. Och där var det tvär-kört att döda fanskapet. Även efter att ägaren såg ut som om blixten slagit ner i skallen efter att slitit tändhatten! Den varva tills den nöp...

Men för att klura ut hur det blir med sporthoj, hör efter med KaZ här på forumet... :rofl För han har erfarenhet med en mille 2004! :rofl Skrattade nog en vecka åt den storyn!
-----------------------------------------------------------------------------
Här är den! http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=59271&highlight=gash%E4ng
-----------------------------------------------------------------------------
Ett MC-äventyr på E4:an igår kväll!
Vet inte riktigt hur jag skall kunna berätta detta kortfattat, men... äsch vi drar hela historien!

Allt hände igår kväll!
Jag drog och hämta hojen i garaget efter jobbet och skulle sen till Mickar på MC-POOLEN.
Det började med att när jag tankade på Shell i Solna så kom en polis fram å gnällde om att plåten satt för vinklad och att det saknades reflex... lite å göra frågade jag och han blev sur men nöjde sig med att varna mig... haha... helt cp! jaja, sen surra han om att garantin på hojen inte gäller om man moddar skylten... ASGARV.. Och vad har han med det att göra?? jaja
Jag drog sen till MC-POOLEN.

Vi skulle ta en tur på lite sköna vägar norr om byn.
Efter några mil verkade micke lite lost och körde mot Arlanda, varpå vi snart körde förbi utanför terminal 4. ?? han påstår fortfarande att han inte va vilse på alla små jevla vägar kring arlandas terminaler... jaja, han hittade ut iaf, och jag kom efter... vi körde sen mot märsta och sen upp på E4:an och drog mot uppsala... väl i Uppsala blev vi lite hungriga och hitta en Thai-krog och intog föda... trevligt trevligt... väl färdigätna så styrde vi kosan hemåt efter E4:an. När vi passerat Arlanda avfarten så blir det lite mer trafik... mycke mer trafik, inga problem om inte följande skett...
Jag ligger i vänster fil... gör ungefär 130kmh, Micke ligger bakom, Helt plötsligt känner jag att gasen hakar upp sig på ett ganska lågt varv... tänker... jaha INTE NU IGEN! men men... provar att gasa å släppa å så för att få¨den att "släppa" och bli normal igen... men till min förskräckelse blir det värre. Nu fastnar den på full gas, och en viss panikkänsla infinner sig... har bilar framför, på sidan och micke med bilar bakom, kan inte bara döda motorn utan måste ta mig in i h-fil först... men hmmm det accar ganska friskt då det är full gas...(allt sker inom loppet av ca: 15-20 sek). Jag börjar lägga på broms fram för att inte sopa in i bilen framför, petar ner till femman för att kunna sänka farten och inte behöva bromsa som fan... för fort fortfarande.. bromsarna blir heta... och jag känner att nu ere... fara på färde... petar ner till 4:an och när jag gör det så rister det till i hojen och jag trycker då liiite för hårt på frambromsen varpå hjulet låses... glider en bit (micke sa att det rök som fan) men släpper naturligt vis bromsen... hojjen håller på att glida ikull men jag lyckas räta upp den igen, förmodligen hjälpt av att när jag släpper bromsen så gasar den juh max och på så sätt så blev den stadig igen... PUH! nära att klota.. och sen hade det nog blitt en lagom seriekrock bakom då alla måste börja väja och nita... TUR.. Nu är höger fil ledig jag svänger över i den och dödar motorn... rullar ut på väggrenen och stannar.. ASFÖRBANNAD och skakis, men förbryllad över vad som kan ha hänt... gasen e fortfarande på fullt. Micke stannar och fråga typ: - vad fan gör du... jag svara gashäng, och han ser lika förvånad ut som jag... NY HOJ LIKSOM.
Nu är det bara att analysera vad som skett! Känner på vajrar och sliter i handtaget, lyfter tanken för att kolla vid spjällhuset... hittar inga fel... gasen fortfarande fast. Micke ställer sin hoj och den får fungera som ficklampa...
mecka mecka... Tar bort luftfiltret.. (Jag har ett renegade-kit på, dvs ingen luftburk... det består av en kolfiberplatta med ett crossfilter på där filtret bara täcker de 2 trattar som sticker upp från V-twin motorn. ) DÄR!! MORR! i främre tratten sitter det en bit stålnät... den har ramlar ner och tvingar spjället att vara öppet... kikar i luftfiltret och inser att det där saknas en bit när... det finna där för att bibehålla den fyrkantiga formen på filtret... jaja, nu vet jag vad det va iaf... pillar bort nätbiten... och allt fungerar.
Har pratat med kontruktören av filtret och plattan, Renegade i UK. jag va ganska ARG när jag surra med han...
Nu börjar det RIKTIGT komiska och ja, vad ska man säga... Talanglösa... haha, men jag bjuder på denna.
Under analysen av vad som va fel så skruvade jag bort locket för gasvajrarna vid gashandtaget.. nu ska jag sätta tillbaka det, har ett fin fint litet Aprilia org. verktyg. Består av ett handtag som på en skruvmejsel och en pinne med en stjärnmejsel i ena ändan och en insexa i andra... ni hajjar!
men när jag står där så måste jag fippla med skruvar och lock i mörkret och måste lägga ifrån mig mejseln... varpå jag finner det riktigt lämpligt att lägga det i en av trattarna på spjällhuset.. där kan den inte ramla ner på marken eller nåt sånt... bra... men jisses vad man glömmer saker snabbt... väl när jag fått på locket på vajrarna och satt dit skruvarna och fäst dem ... så ska jag test om det går att gasa utan hinder... ... IDIOT... man hör "TRILL" och jag har numer en mejsel som ligger nere och myser bland ventilerna... Micke tittar på mig och ser ut som att han vet vad som skedde men inte vill tro på det, jag kollar snabbt bland övriga verktyg för att se om det fattas nåt annat men ser att det är bara den vändbara mejseln som saknas. tittar på micke han sjunker ihop och ja... haha, jag kan inte annat göra än att börja asgarva... lixom så typiskt! tittar ner i tratten och blir förvånad över hur LÅNGT NER EN SAK KAN HAMNA.. jaja, har sen tidigare lite rutin på det där med att tappa ner saker i motorn. Men nu är det så att vi står på e4:an utan nypverktyg... mejseln ligger med insexsidan upp och ja... det går inte att få tag i den... micke lyser fortfarande med hojen... efter petande och strulande så.. ja då ger micke nästan upp... han petade mest i början med sina smala små fina fingrar.. använde tankstaget... ?? hur göra... jaja, kom på att om man tar ett snöre, binder det i änden av tankstaget, gör en ögla på snöret så kanske man kan få den runt pinnen för att sen trycke ner staget och dra i snöret varpå man då låser den runt mejseln... micke provar en stund men det går inte att få snöret runt mejseln då den ligger dikt mot en sida... jag provar... men måste få ut mejseln... tar en annan mejsel och trär först öglan över den för att sen sätta den mot mejslen i hålet.. DET FUNKAR! öglan glider över på den tappade mejseln och jag kan dra åt och börja lirka upp den... väl nästan uppe så.. jag det va juh en mejsel som man kunde dra av handtaget på... så ja visst handtaget lossna "klorr" ramlar ner men jag får upp pinnen... 50% lycka vid det laget... micke suckar...
nu ska jag leta efter ett svart handtag i ett svart hål... rotar runt och ser till min förvåning änden och ett hål i den.. pillar in tankstaget i hålet bänder fast det och YYEEEEEEEEEEEEES jag får upp den... Micke ler ......!
Nu kan jag mecka ihop skiten.. micke ser glad ut... Men... under hela tiden så har hans hoj stått med lyset på och ingen funderat över detta... nu säger jag till han att han kanske skulle starta hojen för att ladda bateriet lite.. båda tänkte hela tiden... då micke oxå har ny hoj så.. nytt batteri.... men Ack så fel vi hade... det säger klick klick... och batteriet e sluttt!
Micke ser sur ut... arg... förbannad... uppgiven... Jag garvar.. kan inte annat, hela situationen e absurd.... jaja jag meckar ihop min hoj, startar den och allt är ok... micke surar lite... less och lam, då vi nu stått å fiskat saker ur min motor i 1 timme varpå hans batteri dör..

Vi går en bit norrut och ska kolla om nån kanske stannar med startkablar... OCH HÄR måste jag bara säga.,.. heder åt alla utlänningar i sverige! Var tog alla hjälpsamma svenskar vägen... fanns inte, de som stannade var bara av utländskt ursprung... inga andra, dock hade ingen av dem startkablar.. DOH!
jaja, för att få slut på denna historia så.. jag ringer farsan, som sur som ättika sätter sig i bilen för att komma å hjälpa... Vi lycksdes inte rullstarta den innan farsan han fram.. kanske tur det..

sen åkte vi hem!

Konklusion: Har ni tappat nåt i motorn eller på trånga ställen och inte får upp det, ring mig.. som micke sa.. du e fan världsmästare på att fiska upp grejer..
men samtidigt världsmästare på att tappa ner grejer... så udda blir nog jämt i det fallet!

det va min gårdagskväll! ni då?

Skönt att flera skrivit att dödarn inte funkar så bra vid gashäng (på cross alltså), hade en disskution med två i klassen som enligt dem själva kan allt. Bara att använda dödarn menade de. :)

RSV_R > Bensinkranen är ju enklare att få av en tändhatten, varför använde han inte den?

hordac skrev:
2269456 Skönt att flera skrivit att dödarn inte funkar så bra vid gashäng (på cross alltså), hade en disskution med två i klassen som enligt dem själva kan allt. Bara att använda dödarn menade de. :)

RSV_R > Bensinkranen är ju enklare att få av en tändhatten, varför använde han inte den?

Panik antar jag.... Men det såg väldigt "vilda västern" ut när crossen skenade på fulla spjäll och han försökte resa den upp och bromsa död på den!
:rofl

Kan säga att den killen är nu mer VÄLDIGT noga med att rengöra gashandtag mm efter ett pass i leran. För det var gruset i handtaget som orsakade det hela.

General E skrev:
2269331

Jag gissar att den är till för motortävlingar. Stressande för funktionärer och ambulanskillar om det finns en motor på fullvarv brevid när dom ska ta hand om den som krashat.

Nop (dock RR, cross vet i fan) krav på tilt-switch vilket är monterat STD på alla hojar värt namnet. Vi brukar dock koppla tändingen till dödar knappen för att slippa tändningslåset. Sen tror jag nog att du får ett kort stopp på motorn från säg 10 till 5 k men det är bara en vild gissning :rolleyes:

björn

Det går att bromsa ner en crosshoj! Har gjort det vid flera tillfällen när man kört vintertid och trotteln fryser fast. Och fjädern är ju ganska mjuk så i vilket läge tror ni att den fastnar? Just det FULLT ÖPPET!
Nu har ju en crosshoj bara en tredjedel av effekten i en stor sporthoj så det är ju inget svar på ursprungsfrågan.

Man bromsar från 100 till 0 snabbare än man accelererar från 0 till 100, så bromsarna producerar ju uppenbarligen mer effekt än motorn. Tyvärr sker större delen av bromsarbetet på frambromsarna. Och när man ska bromsa en skenande motor kommer största arbetet utföras av den lilla bakbromsen. Man kan förståss hjälpa till lite med frambromsen.

Slutsats: Ett stort kanske... och som nån sa, man måste i alla fall stå på bromsarna hårt direkt. Försöker man smyga så har man snabbt överhettade bromsar. Sedan kanske det till sist beror på vilken växel man råkar ha i.

Kom även att tänka på en kompis som byggde en enkel bromsbänk med hjälp av bakbromsen och en anordning för att mäta det bromsade momentet. Har för mig att han gjorde det på en TZR250, alltså fortfarande en liten hoj. Slet nog mycket bromsbelägg... :va

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back