bromsa en sporthoj (150hp+) tills den dör?

_isse_

auwtlaaw
Gick med
13 Jun 2006
Hoj
Husaberg fs650-04
Tjenare, efter en diskution med min far om varför en mc måste ha en dödarknapp på styret så kom vi fram till att det måste vara en säkerhets sak för om tex mc´n skulle få hänggas. Sen snackade vi om andra sätt som det fanns att "döda" hojjen vid ett panik tilfälle och tappade kontrollen av hojjen tex vrida av nykeln, vrida av bränslekran dra in kopplingen osv men sen blev vi oense om det var möjligt att bromsa en pigg mc med 150hp eller mer tills den dog om man hade hög hastighet 100 km/h+ och att gasen fastna på fullt. Farsan trode att det var fullt möjligt och att tillverkarna skulle räkna in det i konstruktionen men jag är tveksam.

Så jag överlåter denna fråga till er, går det att bromsa en sporthoj typ 1000cc tills den dör med fullgas på typ 2an 3an? skulle då va kul att se hur det skulle se ut :banana

//isse

isse_rs125 skrev:
2266640 Tjenare, efter en diskution med min far om varför en mc måste ha en dödarknapp på styret så kom vi fram till att det måste vara en säkerhets sak för om tex mc´n skulle få hänggas. Sen snackade vi om andra sätt som det fanns att "döda" hojjen vid ett panik tilfälle och tappade kontrollen av hojjen tex vrida av nykeln, vrida av bränslekran dra in kopplingen osv men sen blev vi oense om det var möjligt att bromsa en pigg mc med 150hp eller mer tills den dog om man hade hög hastighet 100 km/h+ och att gasen fastna på fullt. Farsan trode att det var fullt möjligt och att tillverkarna skulle räkna in det i konstruktionen men jag är tveksam.

Så jag överlåter denna fråga till er, går det att bromsa en sporthoj typ 1000cc tills den dör med fullgas på typ 2an 3an? skulle då va kul att se hur det skulle se ut :banana

//isse

Använd kopplingen och bromsa?

så länge kjedjan håller borde det ju gå låsa bakbromsen bara ?
Men panik är rätt lätt o få vid gashäng.....
förstår inte exakt vad du menar men antar att du undrar om man kan stänga av motorn vid gashäng utan dödarknapp?
vrida av nycklen dödar hojen iaf...

Last edited:
isse_rs125 skrev:
2266640 Tjenare, efter en diskution med min far om varför en mc måste ha en dödarknapp på styret så kom vi fram till att det måste vara en säkerhets sak för om tex mc´n skulle få hänggas. Sen snackade vi om andra sätt som det fanns att "döda" hojjen vid ett panik tilfälle och tappade kontrollen av hojjen tex vrida av nykeln, vrida av bränslekran dra in kopplingen osv men sen blev vi oense om det var möjligt att bromsa en pigg mc med 150hp eller mer tills den dog om man hade hög hastighet 100 km/h+ och att gasen fastna på fullt. Farsan trode att det var fullt möjligt och att tillverkarna skulle räkna in det i konstruktionen men jag är tveksam.

//isse

Har ni :fyllisar

isse_rs125 skrev:

//isse

Om inte framhjulet är i luften så är det inga problem. Borde iofs gå att bromsa den enbart med bakbromsen...

Dödarknappen kan nog vara användbar om hojen ligger på sidan och går tex.

Snabbt stampa på bakbromsen, dvs låsa däcket och sedan bara styra till säkerhet.
Jag tror även det går att bromsa med fram / bakbroms ner en hoj som får gashäng på fullgas utan att låsa något däck..

nej det går inte.. framhjuletkommer att släppa... garanterat. om du inte som ovan sa att bromsa med bakbromsen. men varför? drar in kopplingen och bromsa

Lugn skrev:
2266665 Om inte framhjulet är i luften så är det inga problem. Borde iofs gå att bromsa den enbart med bakbromsen...

Dödarknappen kan nog vara användbar om hojen ligger på sidan och går tex.

Tror du verkligen det går att bromsa med enbart bakbroms... jag menar utan att låsa bakdäcket... :va

Alex 6R skrev:
2266676 nej det går inte.. framhjuletkommer att släppa... garanterat. om du inte som ovan sa att bromsa med bakbromsen. men varför? drar in kopplingen och bromsa

Inte så jättekul om man inte har någon dödare som inte fungerar... dvs hojjen går på varvstoppet tills du stannar och kan döda den genom att bromsa och lägga i en växel..

Lås bakhjulet då så motorn stannar, koppla sen och bromsa som vanligt och kör till sidan.

Alex 6R skrev:
2266676 nej det går inte.. framhjuletkommer att släppa... garanterat. om du inte som ovan sa att bromsa med bakbromsen. men varför? drar in kopplingen och bromsa
:tummenupp en del har inte fattat :3freak

Dra in kopplingen och sen ta ner farten , i med högsta växeln , sulan på bakbromsen , och släpp kopplingen ,, då borde den stanna,, men jag har inte testat , och jag hoppas att jag slipper testa.

Varför bromsa, fullgas är ju kul! :yoparty

Seriöst så är det väl bara att koppla och bromsa ner hojjen som vanligt för att sedan stanna och vrida på nyckeln. Om nån skulle få för sej att motorn inte skulle klara det så hänvisar jag till r1an vid tycon nere på lelleträffen som hela campingen hörde på varvstoppet i MINST 20min. :hihi

Xyron skrev:
2266677 Tror du verkligen det går att bromsa med enbart bakbroms... jag menar utan att låsa bakdäcket... :va

Utan att låsa bakhjulet blir nog svårt, men vad gör det? Bara låsa upp det så motorn dör, sen är det ju lugna puckar.

Men varför har moderna hojar en dödarknapp? Hänggas kan inte inträffa med fly by wire-system antar jag.

Victor skrev:
2267089 Men varför har moderna hojar en dödarknapp? Hänggas kan inte inträffa med fly by wire-system antar jag.

Detr är bara R6 06 som har detta. Att gasen hänger sig har jag aldrig hört på en modern sporthoj. Om det nu skulle inträffa, så skulle jag aldrig vara så dum att stampa på bakbromsen i 250 km/h. Har ni inte trillat förr så kommer ni garanterat att göra det.

Varför göra det svårt?? Du når dödarknappen med höger tumme utan att ens släppa styret.

Victor skrev:
2267089 Hänggas kan inte inträffa med fly by wire-system antar jag.
Du antar fel. Skillnaden är att då kommer man inte fatta verför det hände.
Aldrig hört talas om mjukvarufel ?

Undrar om vanlig bakbroms räcker ? 150 hk är 110 kW, dvs. 110 kNm/s. Om farten är 30 m/s,
dvs. 108 km/t så är dragkraften 110/30 ca 3.7 kN, säg ca 400 kg (fel sort, men ni fattar).
Det är säkert dubbelt mot vad som behövs för att den ska spinna på vanlig asfalt.
Och mer än vad som krävs för att låsa framhjulet. Tvivlar på att en liten enkelskiva bak klarar det.

Hursomhelst, väldigt snabbt skulle den iaf överhetta, så det gäller att stampa !!

Dragkraftens storlek visar oxå att frambromsen inte går att använda för det. Den skulle låsa
och bakhjulet spinna. Om alltihopa väger 300 kg så kan däcken inte dra/bromsa mer än
runt 150 kg var med vanligt bra asfaltgrepp.

Om jag nu inte höftat till fel i nån beräkning, i hastigheten.

Men 110 km/t på toppvarv m en 150 hk hoj är väl rätt låg växel, 1 el 2 eller så.
/u

Victor skrev:
2267089 Men varför har moderna hojar en dödarknapp? Hänggas kan inte inträffa med fly by wire-system antar jag.
Har för mig att det är for att du kan stänga av motorn även om nånting händar med nyckellåsen. Kanske det är det OCH ett lagfästat krav?

ulf_lundin skrev:
2267124 Du antar fel. Skillnaden är att då kommer man inte fatta verför det hände.
Aldrig hört talas om mjukvarufel ?

Undrar om vanlig bakbroms räcker ? 150 hk är 110 kW, dvs. 110 kNm/s. Om farten är 30 m/s,
dvs. 108 km/t så är dragkraften 110/30 ca 3.7 kN, säg ca 400 kg (fel sort, men ni fattar).
Det är säkert dubbelt mot vad som behövs för att den ska spinna på vanlig asfalt.
Och mer än vad som krävs för att låsa framhjulet. Tvivlar på att en liten enkelskiva bak klarar det.

Hursomhelst, väldigt snabbt skulle den iaf överhetta, så det gäller att stampa !!

Dragkraftens storlek visar oxå att frambromsen inte går att använda för det. Den skulle låsa
och bakhjulet spinna. Om alltihopa väger 300 kg så kan däcken inte dra/bromsa mer än
runt 150 kg var med vanligt bra asfaltgrepp.

Om jag nu inte höftat till fel i nån beräkning, i hastigheten.

Men 110 km/t på toppvarv m en 150 hk hoj är väl rätt låg växel, 1 el 2 eller så.
/u

Den första som förstått frågan och dessutom försökt att svara seriöst på den!

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back