Broms vid garagevändning?

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Nu har jag hört en massa olika kommentarer, och jag måste få veta om man får använda fotbromsen under garagevändningen?
Jag minns inte riktigt hur jag gjorde när jag tog mitt lätta kort, men nu med kawan måste jag i princip använda bakbromsen för att sänka hastigheten (annars rullar man ju igenom hela svängen).

Jag låter foten ligga på bakbromsen hela tiden, så bromsar jag mer / mindre när det behövs.

Är detta okej eller kommer uppkörningssnubben börja klaga? :va
Med foten på bromsen gåre ju galant, provade en gång utan, å det var inte så lätt :näsblod

Så hur äre nudå?

Det är ju en balansövning så om du rullar på tomgång och sen bromsar ner varvet så borde det fungera utmärkt. :tummenupp

Mr.Dna skrev:
Du får använda fotbromsen. Fick jag och de andra som körde upp samtidigt som mig iallafall

Det är de jag är orolig för... alltså att olika schnuppar tycker olika. Får hoppas på det iaf, annars är jag rätt bränd. Tycker det är nog svårt som det är :rolleyes:

Jo, du far anvanda fotbromsen. Men gor det inte for knyckigt. Det far inte bli gas-broms-akning, de gillar nar det ser "harmoniskt" ut i alla ovningar. Jag torskade forsta gangen for att serpentinbanan inte sag tillrackligt "harmonisk" ut enligt puckot som kollade. Sa som du beskriver att du gor bor inte vara nagra problem.

Lycka till!

BlueNote skrev:
Nu har jag hört en massa olika kommentarer, och jag måste få veta om man får använda fotbromsen under garagevändningen?
Jag minns inte riktigt hur jag gjorde när jag tog mitt lätta kort, men nu med kawan måste jag i princip använda bakbromsen för att sänka hastigheten (annars rullar man ju igenom hela svängen).

Jag låter foten ligga på bakbromsen hela tiden, så bromsar jag mer / mindre när det behövs.

Är detta okej eller kommer uppkörningssnubben börja klaga? :va
Med foten på bromsen gåre ju galant, provade en gång utan, å det var inte så lätt :näsblod

Så hur äre nudå?

Vanish skrev:
Man ska inte rulla på tomgång.

I did!

Eller hur menar du, gasar du fullt så kan du ju inte hålla dig innom rätt linjer? Att köra en halvcirkel putrandes på tomgång är ju bus enkelt...

edit: staflev

Last edited:
Vanish skrev:

Det gjorde jag, nerförsbacke där jag körde upp, dom sa att man skulle använda bromsen till att räta upp den om den lutar inåt, men inte hela tiden.

Solid snake skrev:
Det gjorde jag, nerförsbacke där jag körde upp, dom sa att man skulle använda bromsen till att räta upp den om den lutar inåt, men inte hela tiden.

Trodde det va övning för krypkörning alltså man ska kunna bromsa gasa bromsa i mkt lugnt tackt så har jag fått lära mig iaf.

Vanish skrev:

Precis, alla tror det e en ren balansövning vilket e helt fel. Det uppkörningsfarbrorn vill se är att du kan hantera gas/koppling på ett bra sätt.
Du ska alltså bromsa ner dig till nästan noll sen med hjälp av gas/koppling slira dig runt vändningen. Eftersom det då går så sakta som det bara går behöver du inte använda nån broms. :tummenupp

Loader skrev:
Precis, alla tror det e en ren balansövning vilket e helt fel. Det uppkörningsfarbrorn vill se är att du kan hantera gas/koppling på ett bra sätt.
Du ska alltså bromsa ner dig till nästan noll sen med hjälp av gas/koppling slira dig runt vändningen. Eftersom det då går så sakta som det bara går behöver du inte använda nån broms. :tummenupp

Tack för det, jag är inte i tillstånd att förklara nått avancerat :)

Vanish skrev:
Trodde det va övning för krypkörning alltså man ska kunna bromsa gasa bromsa i mkt lugnt tackt så har jag fått lära mig iaf.

Fick jag också lära mig, men om man använde gas o koppling gick det för fort in i svängen o då lutar man automatiskt in eller bromsar, men det pallade inte jag så jag började gasa när jag var på väg ut ur svängen ist. :banana

Alltså man styr hastigheten med kopplingen, inte gasen. Med andra ord så duger tomgångsvarv utmärkt till den svängen. Broms använd inte jag iallafall.

miffo skrev:
Alltså man styr hastigheten med kopplingen, inte gasen. Med andra ord så duger tomgångsvarv utmärkt till den svängen. Broms använd inte jag iallafall.

Körskoleläraren sa till mig: "Det är helt fel det här med att rulla runt på tomgång."

Hur svårt kan de va att rulla runt på tomgång?

Vanish skrev:
Körskoleläraren sa till mig: "Det är helt fel det här med att rulla runt på tomgång."

Hur svårt kan de va att rulla runt på tomgång?

Det är vad herr VV-gubbe tycker som är viktigt i frågan, vad sen trafikskoleläraren säger intresserar inte mig. :D

Svårt å svårt, det är ju en övning som visar att man kan kontrollera fordonet i just krypkörning. Sen hur man löser svängen är ju upp till var och en själva.

miffo skrev:
Det är vad herr VV-gubbe tycker som är viktigt i frågan, vad sen trafikskoleläraren säger intresserar inte mig. :D

Svårt å svårt, det är ju en övning som visar att man kan kontrollera fordonet i just krypkörning. Sen hur man löser svängen är ju upp till var och en själva.

Läs loaders svar så får du även mitt svar :fyllisar

Vanish skrev:
Läs loaders svar så får du även mitt svar :fyllisar

Så kan det mycket möjligt vara, hänvisar bara till egna erfarenheter. :tummenupp

hmmm halv3 å fredagskväll, sovdags!

Hm... fast det borde väl inte göra nåt om det rycker lite? Jag kan ibland få det så att jag måste gasa på lite för att inte falla in, sen står man stilla lite å fortsätter rulla.. så kanske man rycker lite, bromsar lite.. stannar en stund.. fortsätter ut...

Vänstern kan jag krypa som en myra å stanna för att se mig omkring ibland, men högern vill gärna bli lite ryckig å jävlig :död

BlueNote skrev:
Vänstern kan jag krypa som en myra å stanna för att se mig omkring ibland, men högern vill gärna bli lite ryckig å jävlig :död

Samma för mig, men det är där blicken spelar in, att man tittar åt det hållet man ska åt. :tummenupp

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8