Broms vid garagevändning?

Jag lärde mig följande i körskolan:

Det är en kombinerad kryp / balansövning. Hojen ska stå rakt upp
genom hela svängen. Om det börjar luta inåt, ge gas och slira på koppling
för att få ett kontrollerat drag så det rätar upp sig. Om det lutar utåt använd
fotbroms.

Gurkmaster skrev:
Jag lärde mig följande i körskolan:

Det är en kombinerad kryp / balansövning. Hojen ska stå rakt upp
genom hela svängen. Om det börjar luta inåt, ge gas och slira på koppling
för att få ett kontrollerat drag så det rätar upp sig. Om det lutar utåt använd
fotbroms.

När det väl lutar in måste man ju gasa på rätt saftigt för att "räta upp" hojen. Så det är okej?

klart du får och ska använda fotbromsen!! Du ska visa på god kontroll.

Vanish skrev:
Titta rakt fram.

Ska man titta rakt fram när man svänger också eller? nä tror inte det,min lärare sa att när man svänger så tappar man balansen om man tittar rakt fram, så när man svänger så vrider man huvudet och tittar på en punkt långt bort tills man är ute ur svängen.

Annars tappar man balansen o börjar luta inåt. :fakta

Ett hett tips är att ha lite högre "grundgas" än tomgång, då behöver du inte tänka på att möta med både gas och koppling när du börjar falla inåt. Det räcker då med att bara släppa ut kopplingen lite. Ett tips från min Körskolelärare som var ovärderligt! :tummenupp

jomo skrev:
Ett hett tips är att ha lite högre "grundgas" än tomgång, då behöver du inte tänka på att möta med både gas och koppling när du börjar falla inåt. Det räcker då med att bara släppa ut kopplingen lite. Ett tips från min Körskolelärare som var ovärderligt! :tummenupp

Exakt vad jag också fick lära mig! Ska man hålla på o möta med gasen samtidgt som kopplingen så är det väldigt svårt att undvika ryckig körning. Håller man bara konstant kanske 2500 varv så att motorn har lite kraft så är det en baggis att bara ändra farten med kopplingen.

O att givetvis hålla upp huvudet, titta dit man svänger fast fokusera på en punkt långt borta o inte precis framför hojen.

Håll inte inne bromsen hela tiden bara. Dom kollar på bromsljuset ifall du ligger och slirar på bakbromsen.

Om du helt bromsar dig igenom så lär dom grina!

Men om du använder bromsen lite lätt för att göra det hela lite mjukare så ska de nog va lungt!

hm, då gäller det att inte trycka såpass hårt att lampan lyser när fossingen ligger där... men foten MÅSTE ligga där.. annars känns allt fel.

Hum, jag gjorde den då me bromsen "i" hela tiden (tänd baklykta alltså), höll samma varvtal och samma på kopplingen å korrigerade med bromsen... Fast besiktningsman kanske var snäll med mig :)

Högre varv än tomgång är ju att rekommendera för att få bättre balans. Jämförbart med att det kan bli fladdrigt på bakhjulet när framhjulet stannar.

Du får använda fotbromsen, huvudsaken är att du har kontroll. Själv tyckte jag högersväng var svårare. Tror att det var pga. mina korta armar, jag fick "sträcka" mig efter kopplingen vid full styrutslag åt höger och då vart det svårare att finlira.

Jag fick lära mig att göra garagesvängen med kopplig/gas/broms.
Det skulle vara harmoniskt som nån skrev tidigare.

Konstigt att alla verkar tycka att höger är svårast, för mig var det tvärrt om. Nu går det dock helt ok åt båda hållen men höger var det första hållet som jag klarade :näsblod

Vastrix skrev:
Konstigt att alla verkar tycka att höger är svårast, för mig var det tvärrt om. Nu går det dock helt ok åt båda hållen men höger var det första hållet som jag klarade :näsblod

aa, tyckte höger kändes mer onaturligt men konstigt nog gick det bättre åt höger än åt vänster...

Garagesvängen

Garagesvängen al'a körskola...

Så här fick jag lära mig från MC-skolan när jag tog mitt kort för ca 1½ år sedan:

- Håll gasen uppe så att du har ett normalt "start-varvtal" genom att jobba
aktivt med gasen (håll alltså inte varvtalet helt still).
- Styr sedan farten med kopplingen under svängen. M.a.o. får du jobba aktivt
och slira med kopplingen in och ut precis i dragläget. Bara några millineter
in och ut skall kopplingen röra sig.
- Om farten blir för hög använd fotbromsen lite lätt för att sänka farten.

Svängen skall genomföras under kontroll, sakta rullandes framåt. Man får ej luta motorcyckeln inåt i svängen (som vid en fartkurva). Det ska nästan kännas som om motorcyckeln till och med lutar lite utåt och du själv kompenserar med lite inåtlut när du vridit styret. Du skall sedan hålla i princip fullt styrutsag under hela svängen och genomföra den åt båda hållen på max 2 försök per håll. SEDAN ÄR SAKEN BIFF!!!!

Garagesvängen är en bra övning där man lär sig jobba aktivt med gas, koppling och broms samtidigt under ett balansmoment. Bra för koordinationen!

Last edited:
Som avslutning? kan man väl säga att alla som fått kortet gjort rätt, oavsett om de använt broms eller inte eller hur de hanterat koppling/gas.

Hur man lärt ut detta och hur man bedömmer har varierat väldigt under åren och det beror även väldigt mycket på förarprovaren. Dessa har tidigare varit mycket individuella i sin bedömning och är fortfarande inte konsekventa, även om det blivit mycket bättre de senaste 6 åren.

Vill man vara på den säkra sidan kan man ju antingen fråga förarprövaren på den stora dagen, eller helt enkelt ge fan i bromsen för att vara säker. Det är svårare men fungerar.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8