Broms-ok. Byta eller reparera?

dMaN24

En sån där utlänning..
Gick med
8 Feb 2010
Hoj
Vi får se.
Hej!

Sitter och funderar på vad som är bäst/billigast/enklast gällande mina bromsok fram.

Hade jag inte haft tummen så kirurgiskt placerad mitt i handen, så hade jag med glädje satt mig och pillat med dom.

Men nu vet jag ju inte vad jag ger mig in på (har hört att det finns reparationskit tillgängliga på ebay?)

Så alternativet är att införskaffa ett par från nån bike-breaker.

Meeen... jag vill ju samtidigt lära mig. Och vad säger väl erfarenhet mer än en skruvmejsel djupt inborrad i handflatan medan man ser sin kära ägodel glida av från centralstödet och braka rätt in i grannens bil?

Jag är kluven. :va

Jag skulle i ditt fall leta efter ett par andra bromsok. Det är rätt känsliga saker för repor och att tätningarna ska i rätt samtidigt som det kräver lite mer "kraft" än vad tex en förgasare kräver som också är känslig. Det finns betydligt bättre områden att börja lära sig meka inom än att renovera bromsok; Olja/filter, drivpaket, byta bromsbelägg, lufta bromsarna etc.

Vad är det som är kört med bromsoken?

Vad är felet? Att dom kärvar och "låser sig"?

Isf tycker jag du ska köpa en renoveringssats, låter sjukt onödigt att köpa helt nya ok, om det inte är något värre fel?
Men att byta packningar i ok är inget svårt. Se till att du rengör ordentligt och putsar upp både broms kolven och cylindern med t.ex. svinto så att där inte är några märke in något.
Bromsrengöring är väldigt bra där man inte kommer åt, man kan spruta med en ganska hård stråle så mkt skit försvinner, och den dunstar direkt så att där inte finns något kvar, i bromssystemet vill man ju endast ha bromsvätska och inget annat.

Du ska självklart också byta bromsvätska, se till att du får rätt bara.

Lycka till.

Just nu är det enda problemet jag märker av att kolvarna tycks kärva lite när man trycker in dom.

Bromsverkan i sig har inte ändrats så markant.

Har tänkt köra lite brake-cleaner och se vad som händer.

Har kollat upp lite ok på ebay, men man vet ju inte riktigt vad det är för kvalitet på dom kolvarna heller. :(

Just nu är det enda problemet jag märker av att kolvarna tycks kärva lite när man trycker in dom.

Bromsverkan i sig har inte ändrats så markant.

Har tänkt köra lite brake-cleaner och se vad som händer.

Har kollat upp lite ok på ebay, men man vet ju inte riktigt vad det är för kvalitet på dom kolvarna heller. :(

Haft hojen ståendes ett tag? Kan kärva lite då.
Men kör med lite brakecleaner och se. Du kan även montera bort oken och ta bort beläggen och göra mer grundligt rent.

Jag tycker att man ska testa själv, annars lär man sig aldrig nåt. Det kanske i slutändan har kostat mer tid och pengar än att bara köpa ett par nya ok på e-bay, men du har också fått kunskapen.

Är du medveten om detta så är det bara att köra på!

Tänk på: Att kolvtätningarna inte gillar petroleumbaserat fett, då tappar dom formen och blir hängiga. Att inte repa kolvytorna. Att luftnipplar är aningen ömtåliga då dom är ihåliga. Att det är kul att klara saker själv. Att man kan alltid fråga om man är osäker!!

Det krävs inte så mycket för att fräscha upp oken. Skruva av dom från hojen och ta bort beläggen. Sätt en träbit emellan som inte är tjockare än att du kan trycka ut kolvarna åtminstone en centimeter på varje sida. Om du itne får ut dom så kolla denna tråden för tips: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=235331 .
Töm systemet på olja. Rengör kolvarna ordentligt. Svinto funkar bra som nån sa men enklare är det med en dremel och en liten mässingtrissa. Rengör även runt om kolvarna med Bräkleen. Smörj runt kolvarnas botten med Högtemperaturfett och tryck tillbaka kolvarna. Du märker skillnaden direkt när du trycker tillbaka dom. Högtempfett hittar du på biltema billigt. Fyll upp och lufta ordentligt så är det klart.

1:Köp renoveringskitt!
2:Köp andra OK

3: Prova renovera de gamla.
Alt 1: Lyckad renovering, sälj de andra oken!
Alt 2: Misslyckad renovering, skäms, montera de nyköpta oken.

=D

Det krävs inte så mycket för att fräscha upp oken. Skruva av dom från hojen och ta bort beläggen. Sätt en träbit emellan som inte är tjockare än att du kan trycka ut kolvarna åtminstone en centimeter på varje sida. Om du itne får ut dom så kolla denna tråden för tips: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=235331 .
Töm systemet på olja. Rengör kolvarna ordentligt. Svinto funkar bra som nån sa men enklare är det med en dremel och en liten mässingtrissa. Rengör även runt om kolvarna med Bräkleen. Smörj runt kolvarnas botten med Högtemperaturfett och tryck tillbaka kolvarna. Du märker skillnaden direkt när du trycker tillbaka dom. Högtempfett hittar du på biltema billigt. Fyll upp och lufta ordentligt så är det klart.

Var lite inne på det där med fett, men hur fungerar det? Är inte det ofta en petroliumprodukt som knasar till packningarna?

Edit: För tydlighetens skull, det är inte olja i systemet utan vätska. Olja är friktionsdämpande, medans denna vätska inte ska vara det.

Klart att du ska renovera oken om du får tag på renoveringskit Dan. :)

Om du inte vill ha hojen ståendes och känner att du har lagt för mycket pengar på brudar och pilsner så köp nya/renoverade ok.

Fast iofs, jag har ju lovat att komma och hälsa på dig så står du för flyg så renoverar jag oken åt dig och bjuder på den där pizzan. :D

Var lite inne på det där med fett, men hur fungerar det? Är inte det ofta en petroliumprodukt som knasar till packningarna?

Edit: För tydlighetens skull, det är inte olja i systemet utan vätska. Olja är friktionsdämpande, medans denna vätska inte ska vara det.

Silikonfett avsett för bromsprodukter skall man använda....

Sprit för rengöring och silikon för infettning

De skall vara friktion mellan tätningen och kolven, det är tätningen som drar tillbaka kolven den lilla sträcka då beläggena klämmer åt mot skivan, till man släpper bromsen å den skall vara avlastad.

Så att ohämmat kleta friktionshämmande fett oavsett typ mellan kolv å tätningen e inte allt för bra.

Finns speciellt bromsfett som du skall smörja kolvarna med och inget annat,ingen bromsvätska för det kärvar efter ett tag.
Bromsfett hittar du i dom flesta bil tillbehörs butiker.
Gnugga ur med en schotts brite duk.

Ok, jag var lite otydlig. Bromscylinderfett. Silikonfett för gummitätningar och dammskydd i bromscylindrar och bromsok vid montering. 36-1826 19.90:- på Biltema.

Klart det gör. Det heter Car-theme bara.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard