Broms och kopplingsgrepp ifrån Kina

Mina är liknande och dom funkar bra. Detta är dock så billigt att man börjar undra. Prova. Gör väl inget om bromsgreppet går av? Eller? :confused:

Vet ej om jag vågar skriva men jag köpte och monterade såna på min hoj i vintras och det som jag kört med dom i år så funkar dom som dom skal.
Kör inte på bana , krusar runt på små krokiga vägar och njuter bara.
Testade att dra den max stillastående och pumpa upp trycket och sen dra det jag klara utan att den vek/böjde sig :-)
Passformen är inget att klaga på , lika bra som originalen som satt innan men roligare med färg som passar hojen :-)

Inget fel på hållbarheten MEN ett litet varningens ord för bromsgreppet.

I tre fall där jag själv har upplevt två (ett mitt eget och ett fall där det var en annan som körde på samma bandag) att klacken som skall trycka mot kolven till huvudbromscylindern inte hade något spel vilket innebar att när alla grejor blev lite varma så bromsade hojen av sig själv... Liiite hårigt när man kommer i full fart på rakan. Det löstes genom att slipa ner klacken lite grann så att där fanns lite luft mellan klack och kolv.

Alla hade vi bytt till kinahandtag och det var samma "fel" på alla det vill säga ingen tolerans mellan klack och kolv vilket då ledde till att hojen bromsade av sig själv när bromsvätskan blev lite varm och började expandera.

Okej tack för alla svar och då ska jag kolla så inte handbromsen ligger imon och gör den den så får jag bara slipa lite för vill ju inte hojen så bromsa när man kommer in i en kurva precis.
Men då är det bra passform o h lättmonterat?

Får kolla på mitt om det ligger på men inte märkt nått så långt men som sagt ingen banköring för mig ;-)

Jag har haft ett par olika såna här och har blandade erfarenheter. Till kopplingen har de funkat klockrent men till bromsen har även jag råkat ut för att bromsen låst sig när det var varmt ute. På ett handtag trillade även en liten styrkula ut och gjorde handtaget värdelöst. De ÄR billiga, men det finns en anledning till detta.

Montera tillbaka orginalhandtaget och mät kolla hur stort spelet är. Montera tillbaka kopian.Se hur stort spelet är.Fila av klacken lite om det behövs.Hellre lite större än för lite spel. Jag har haft flera kinakopior och aldrig haft nåra problem med dom

Fungerar säkert. Men din frambroms är en av de absolut viktigaste säkerhetssystemen på motorcykeln. Det finns inget backupsystem som på bilar. Slutar en enda del av systemet att funka så är du helt utan bromsförmåga. Jag skulle inte chansa med kinagrejer till bromssystem faktiskt, och jag är ändå en förespråkare av billiga prylar som oftast funkar bra. Men detta är ett av väldigt få undantag.

Jag satte på Kina koppling- och bromshandtag.
Känslan i bromsen var inte 100% så jag satte tillbaka orginal.
Kopplingen duger men är inte helt ok...

köpte såna till min mt-07a funkade klockrent, förutom att hålet i kopplingshandtaget var några mm större än originalbulten så var tvungen att borra ur fästet och dra igenom en ny bult.

Haft likadana på flera hojar utan problem!
Köpte just (eBay) 2 st kompl bromsshandtag, handtag/cyl/behållare/bromsswitch.
Av priset att döma sannolkt kinatillv.:confused:
Kostade tillsammans mindre än en renoveringssats till mitt nuvarande bromshandtag, som visade sig ha lite slitmärken i loppet...
Hade svårigheter att lufta bromsen fram efter bromsrenov (byte kolv/packn/belägg)
Hade samma probl på en annan hoj, bytte hela handtaget där också - sen var allt bra..

Lovar att rapportera hur det gått..

Back