British Superbike 2012

Jag tror, som jag skev i en annan tråd om Haga, att BSB passar honom perfekt.
Lite "sämre" motstånd, en bra hoj och tät racing.
Topp 3 i totalen.

:)
 
Tydligen hade West på gång att få den platsen. Men Haga snodde den i sista stund. Problem med det teamet Haga skulle köra Panigalen för? Ej homologiserad för Superbike eller vad stöp det på?
 
Nytt för 2012 är bla. att alla kommer köra med samma elektronik från MoTec och regementet är det man har haft i EVO klassen förra året. Det kommer ge tex. Honda Racing ett försprång eftersom de körde en Fireblade med MoTec i EVO förra året. Förare kommer inte heller köra Wild card i WSBK iom att hojarna inte kommer vara konkurrenskraftiga.

Förare som är bekräftade för BSB 2012.

1. Tommy Hill Swan Yamaha
41. Nori Haga Swan Yamaha

67 Shane Byrne Rapid Solicitors Kawasaki
3. Stuart Easton Rapid Solicitors Kawasaki

2. Josh Brookes Tyco Suzuki
34 Alastair Seely Tyco Suzuki

7. Michael Laverty Honda Racing
10. John Kirkham Honda Racing

4. Michael Rutter MSS Kawasaki
60 Peter Hickman MSS Kawasaki

101 Gary Mason PR Racing (Kawasaki)

81 Graeme Gowland Team WFR Honda
27James Westmoreland Team WFR
22 Alex LOwes Team WFR

33 Tristan Palmer GBmoto Racing Honda
51 Luke Quigley GBmoto Racing Honda

19 dan Linfoot Buildbase BMW
77 Barry Burrell Buildbase BMW

9 Chris Walker Pr1mo Bournemouth Kawasaki
37 James Hillier Pr1mo Bournemouth Kawasaki

14. Jochn Laverty Splitlath-Redmond Racing (Aprilia)
21 Florian Marino Splithlath-Redmond Racing (Aprilia)
 
Du som har kolla Gustav, visst skulle den nya ECU:n innebära att de inte längre har TC, LC osv?
Så har jag också förstått det.
pioneering the use of a series specified ECU, with no traction control, launch control and anti wheelie strategies as well as a one bike rule.
 
Läser i senaste Motorcycle News, där de har en lång artikel om BSB 2012, och det är precis som Gustav säger; "no traction control, no launch control, no anti-wheelie and a return to basic enginebraking systems on the way into corners"

Det som är intressant är vad olika förare tror blir den största utmaningen:

-Josh Brookes: "The only downer will be tyre wear"
-Shane Byrne: "We have to be kinder to the tyres"
-Tommy Hill: "I'm not to bothered, last year we turned the TC off at several meetings"
-Gary Mason: "You need to find strategies to save the tyres"
-Greame Gowland: "There might be a few suprises because tyre life will affect everything"
-Michael Laverty: "The gaps between the good guys and the rest will be bigger"

Så, flera tror att det kommer att hänga på vem som klarar av att köra fort OCH klara av att hålla liv i däcken loppet ut.
 
Läser i senaste Motorcycle News, där de har en lång artikel om BSB 2012, och det är precis som Gustav säger; "no traction control, no launch control, no anti-wheelie and a return to basic enginebraking systems on the way into corners"

Det som är intressant är vad olika förare tror blir den största utmaningen:

-Josh Brookes: "The only downer will be tyre wear"
-Shane Byrne: "We have to be kinder to the tyres"
-Tommy Hill: "I'm not to bothered, last year we turned the TC off at several meetings"
-Gary Mason: "You need to find strategies to save the tyres"
-Greame Gowland: "There might be a few suprises because tyre life will affect everything"
-Michael Laverty: "The gaps between the good guys and the rest will be bigger"

Så, flera tror att det kommer att hänga på vem som klarar av att köra fort OCH klara av att hålla liv i däcken loppet ut.

I LIKE :tummenupp
 
Luca Scassa ryktas till Padgetts Honda.
Ant West kommer INTE köra för SuperSonic BMW som ryktas till BSB.
 
Anthony West to BSB with Supersonic Racing

After a near miss with Swan Yamaha, Anthony West has become the latest international star to confirm a place on the 2012 BSB grid.

The Australian - a former 250GP, WSS race winner and factory Kawasaki MotoGP rider - came close to landing the Swan Yamaha ride in place of the injured Ian Hutchinson, only to be overlooked in favour of Noriyuki Haga.

But West, who had originally been planning to return to MotoGP this year for the Speed Master CRT outfit, has now secured a seat alongside Patric Muff at Supersonic Racing, which is switching to BSB from WSBK. The team will run BMW machinery.
 
Haha, fii faan nu drar det allt lite i ena mungipan...:D

imagegen.ashx
 
Last edited:
Om inget skiter sig så kör brorsan hela BSB serien och jag skruvar mm i år,
blir grymt att studera serien innifrån, proffsigare nationell serie finns nog knappt.
 
Om inget skiter sig så kör brorsan hela BSB serien och jag skruvar mm i år,
blir grymt att studera serien innifrån, proffsigare nationell serie finns nog knappt.

står inte med någon svensk i 2012 riders.
 
-Josh Brookes: "The only downer will be tyre wear"
-Shane Byrne: "We have to be kinder to the tyres"
-Tommy Hill: "I'm not to bothered, last year we turned the TC off at several meetings"
-Gary Mason: "You need to find strategies to save the tyres"
-Greame Gowland: "There might be a few suprises because tyre life will affect everything"
-Michael Laverty: "The gaps between the good guys and the rest will be bigger"

Haha, Tommy Hill är stenhård! :yoparty
 
Last edited:

The films goes on general release from March 1!!

Edit: Nån som sett den? Ligger kanske redan uppe på racingfor.me :tungan
 
Last edited:
Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Back
Top