Brisk tändstift

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Jag läste om Brisk tändstiftMonomaniacs och tänkte att det måste man ju testa.

Jag ringde och frågade Ontop vilken typ/modell/sort jag skulle ha. Kvinnan som svarade lät lite för osäker för att jag skulle känna mig trygg så jag mailade moderbolaget och fick svar av någon yberingenjör. Det visade sig att det var samma svar som första kvinnan gett mig så..... :brinnerup (för dom av er som kör med NGK DCPR8E så heter Brisk motsvarighet Premium BOR12LGS). Eftersom det inte finns någon återförsäljare här i Stockholm som har Brisk i sitt sortiment här så beställde jag ett stift från Ontop. För 160 + 60 (frakt) kr fick jag det i brevlådan.

Nu har jag då skruvat i det och döm om min förvåning när det faktiskt är en märkbar skillnad. :tummenupp Motorn går jämnare, vilket märks framför allt på lägre varv. Jag tycker mig nog åxå kunna känna att det är bättre drag i bitarna. Det finns en bänkning publicerad på Monomaniacs men även en annan som verkar seriös och som är publicerad hos Ontop. Vad som är intressant där är att det är en bänk gjord på en Husa motard.

Så, ett litet billigt extra 'trim' så där säger man ju inte nej till.

Share 'n enjoy.

Last edited:
walste skrev:
Jag beställde precis ett jag med...kan ju vara kul att testa

Håller med jesseboy där, meddela forumet vad du kommer fram till. Vore kul att veta om jag bara önsketänker eller om det även är någon annan som känner skillnad.

Japp, jag medelar så fort det är monterat
hon skulle skicka det idag så jag borde ju ha det innan helgen

det är inte så att det är lite placebo effekten över det hela?, alltså ni tror dom går bättre,och därför känns det så?.

btw, fanns det till XR650r ? :D

Fredrik Lundquist skrev:
Noterat: Problem med kraftiga störningar i datorns (känsliga) varvtalsloggning på höga varvtal, Brisk är ej radioavstörda eller??
Stiftens mittelektrod sotar igen (blir svart, optimalt ska vara grått), brinner inte lika rent som NGK med samma värmetal, ev. blir bättre om man bestyckar ned så att den går magrare med högre förbränningstemp.

Återkom om det är några frågor.

/Mvh Fredrik Lundquist (f.d. provningsingenjör teknisk utveckling på SAAB Automobile i Trollhättan)

Källa:
http://www.ontop.nu/brisk/diagramhusaberg.htm
Humm...låter det där bra att det sotar igen?
Förvisso bara byta munstycken men jag ville bara göra er observanta att ni kanske måste skaffa ett par munstycken oxå :tummenupp

I ett tänstifttest i bilsport så vann bosch, har för mig att det gav hela 7hk mer i nån turbobil dom testade (mot orginal stift) kommer inte ihåg vad brisk fick för resultat, vet att OKA-Racing fick mycket klagomål på dom men detta var länge sedan nu och dom har förhoppningsvis blivit bättre.

men det rör sig om 200:- kan väl vara värt att testa iaf, det är ju inte så att man svetsar fast skiten :7peta

DwD skrev:
det är inte så att det är lite placebo effekten över det hela?, alltså ni tror dom går bättre,och därför känns det så?.

Visst kan det vara så men.... jag försöker vara så objektiv det bara går med en sån här subjektiv sak (eftersom jag inte har tillgång till något sätt att mäta detta). Därför är det ju extra kul att hör vad någon annan som testat tycker.

Att den går jämnare på lägre varvtal är det inget snack om dock. Eftersom jag använder min hoj som pendlarhoj (gjort 100 mil i år redan) så blir det ju emellanåt en hel del fiskörning i storstadsköerna (pga bilföraridioter som stänger dörren för en) och där tycker jag det är väldigt enkelt att konstatera att man kan gå ner ca 500 rpm lägre utan att behöva växla ner (observera fiskörning på fisgas = typ kötouring).

Sen vad gäller effekt/vrid så finns ju trots allt dom där två av varandra oberoende mätningarna som visar på att det ger lite i alla fall. Spelar kanske egentligen inte så stor roll, bara den som kör trivs och tycker maskinen går bra, för sämre är det ju definitivt inte.

DwD skrev:
btw, fanns det till XR650r ? :D

Ohhhh nooooooo, glömde fråga. :död Ledsen för det. :(

tycon1 skrev:
Källa:
http://www.ontop.nu/brisk/diagramhusaberg.htm
Humm...låter det där bra att det sotar igen?
Förvisso bara byta munstycken men jag ville bara göra er observanta att ni kanske måste skaffa ett par munstycken oxå :tummenupp

Jo, jag såg det. Om jag nu kan få mitt eländiga avgasystem tätt någon gång så skall hojen upp på bänken igen så snart det bara går och då så.......

Mitt stift har gått ca 15 mil nu och jag slet ut det i går för att kolla och tyckte nog det såg alldeles utmärkt ut. Nu var det efter normalkörning med normalavstängning av hojen, d.v.s. ingen slåpådödarknappenvidfullgasiuppförbacke avstängning (som jag läste i nåt ställainfuggenpapper nånstans om jag kommer ihåg rätt så där i hastigheten) men i alla fall.

Spider skrev:
Ohhhh nooooooo, glömde fråga. :död Ledsen för det. :(

ok, du har alltså testat stiftet?, jag tycker faktiskt hojjer går lite ojämt på låååga varm, men det trodde jag berodde på enståkan :va

DwD skrev:
ok, du har alltså testat stiftet?, jag tycker faktiskt hojjer går lite ojämt på låååga varm, men det trodde jag berodde på enståkan :va

Är jag nu så trög att jag inte fattar att du driver med mig :confused: eller är det så att du inte läst hela tråden :confused: eller ........ :3freak :confused:

Nu har jag kört ca 10 mil med Brisk stiftet och jag kan starkt rekomendera det.
Effekten vart det ingen skillnad på vad jag kännde, men den gick grymt mycket jämnare på dom lägre varven...ja kanske att den känndes lite rappare också, eller så ville jag bara att den skulle kännas så

summa sumarum klart värt 220:- ALLA kommer att känna skillnad :tummenupp

walste skrev:
Nu har jag kört ca 10 mil med Brisk stiftet och jag kan starkt rekomendera det.
Effekten vart det ingen skillnad på vad jag kännde, men den gick grymt mycket jämnare på dom lägre varven...ja kanske att den känndes lite rappare också, eller så ville jag bara att den skulle kännas så

summa sumarum klart värt 220:- ALLA kommer att känna skillnad :tummenupp

Skönt att höra att jag inte är tokig i alla fall. :tummenupp Precis som du säger så var den jämnare gången det som är mest uppenbart. Jag har en polare (Junior här på forumet) som skall testa på sin åxå så småningom så.... :)

Tänkte bara berätta lite info som jag fått.
Ktm 520 EXC -02 = Brisk AOR12LGS , pris 160:-/st + frakt
Honda XR 650 -03 = HALO B-DR14YC pris 190:-/st + frakt

Har tänkt att beställa till min cykel och testa, kan återkomma med min erfarenhet av stiftet senare.

/Mheel

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back