Bridgestonedäck, någon som testat???

IL Ducce

NYFRÄLST
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SuperDuke -06
Jag har fått möjlighet att köpa Bridgestone däck till ett mycket förmånligt pris via en kontakt men undrar vilken modell av däck som lämpar sig bäst. Jag kör just nu på Metzler MEZ1 och skrapar knäpuckar ibland så jag är nöjd med dem

Nu så blir det mycket bus och lite/ingen banåkning men det kan komma att ändra sig till våren. Så jag vill helst att däcken skall funka på bana också.

Fråga: Funkar battleax BT-92 tillräckligt bra eller ska man välja det "värre" BT-96?
(http://www.bridgestone-eu.com)

Svara gärna och dela med er av egna eller andras erfarenheter.
Ni som bara säger "köp Pirelli för det e bäst" behöver inte svara!

Tack på förhand
//C

testade bridgestone slicks i sommras och hojen ville slå en knut på sig på rakorna, ju fortare det gick ju värre vart det.
i kurvorna va det inte så illa men betedde sig ändå konstigt ibland, illa nog för att jag aldrig mer ska testa.
åker på metzeler annars.

IL Ducce skrev:
Jag har fått möjlighet att köpa Bridgestone däck till ett mycket förmånligt pris via en kontakt men undrar vilken modell av däck som lämpar sig bäst. Jag kör just nu på Metzler MEZ1 och skrapar knäpuckar ibland så jag är nöjd med dem

Nu så blir det mycket bus och lite/ingen banåkning men det kan komma att ändra sig till våren. Så jag vill helst att däcken skall funka på bana också.

Fråga: Funkar battleax BT-92 tillräckligt bra eller ska man välja det "värre" BT-96?
(http://www.bridgestone-eu.com)

Svara gärna och dela med er av egna eller andras erfarenheter.
Ni som bara säger "köp Pirelli för det e bäst" behöver inte svara!

Tack på förhand
//C
Battlax BT-12ss

Fundera på om du verkligen behöver ett så extremt däck. Det går att köra riktigt fort på t.ex Pilot Road utan att få nån tendens till släpp. Jag, Oljekyld och Tom kör alla på Pilot Road eller Macadam (Pilot Roaden är en utveckling av Macadamen) och ingen av oss har problem med att det släpper eller liknande. Kan väl tillägga att ingen av oss åker runt å fiskör. Oljekyld kör väl snabbast och mest agresivt av oss och hans bakdäck har hållt 1000 mil nu på hans Gixxer1100 med runt 140 - 150 hjulhästar och han har väl 40% av mönstret kvar.

Nu kommer väl hela sporthoj och slår ihjäl mig för att jag inte rekommenderar superduperultraslick men tänk på vad just DU behöver för däck. Inte vad som är värst. Så även om du köper billigt extrema däck så kan det kanske vara billigare i längden att köpa ett däck som håller några mil.

Just my 2 cent. ;)

med tanke på att polarn fått släpp 2 ggr med michelin pilot sport på bana och som resulterade i krasch vid bägge tillfällena så tycker jag man skall välja däck efter på vad man ska göra....
Det e kul att köra på bana och man utvecklas hela tiden med sitt körande o det vore tråkigt att man skulle behöva krascha pga att man inte har det grepp man behöver. Därför valde jag det enligt mig det bästa gat/bandäcket från BS, det motsvarar kan jag tänka mig sportec M1 o diabldäcken....

Last edited:
En kompis la på bt12ss det första han gjorde va att dra i backen efter 20 meter så ett tips är ta de lugnt som fan me nya däck.

Annars är han helnöjd med dom däcken funkade kanon på bana också.

Jag har kört på pilotsport och det har resulterat i fetingsläpp på bana med allt vad det innebär, verkade som det beryktade klistret i däcken övergick till halt slime när dom blev riktigt varma.

Annars tycker jag pilotsport är kanon på väg och speciellt i regn.

Last edited:
Lasker skrev:
En kompis la på bt12ss det första han gjorde va att dra i backen efter 20 meter så ett tips är ta de lugnt som fan me nya däck.

Annars är han helnöjd med dom däcken funkade kanon på bana också.

Jag har kört på pilotsport och det har resulterat i fetingsläpp på bana med allt vad det innebär, verkade som det beryktade klistret i däcken övergick till halt slime när dom blev riktigt varma.

Annars tycker jag pilotsport är kanon på väg och speciellt i regn.
det e som du säger, man väljer däck efter vad man vill ha dom som.....vill man köra långt så e ju macadam grymma, ska man svänga mycket på bana så kan ett kombinerat gat/bandäck som BT-012ss vara bra.....

ja va fanken, prova dig fram lite, en uppsättning metzeler kan ju inte skada att prova, eller, om du har råd, bara metzeler,,,,,, det blir inte bättre än så...

Tack för era inlägg, som jag skrev i början så var det erfarenheter av Bridgestone som jag var ute efter tack vare ett grymt bra pris på detta märke.
Jag använder Metzler idag och är grymt nöjd men prisskillnaden gör att jag kan tänka mig att prova BRIDGESTONE och inget annat märke.

BT-012ss funkar inte eftersom att jag har
120/70 17 och 160/60 17 , så tyvärr blir modellutbudet något begränsat.

Några fler med erfareheter av märket????

//C

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back