Bridgestone slicks

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Tjenare! Har tänkt att testa ett par värre däck än superbike pro mina sista bandagar denna säsongen och har fått nys om bridgestone slicks som är väldigt prisvärda. Dock så pratas det sällan om bridgestone, varför? Alltid så rekommenderar folk conti, dunlop eller pirelli. Det jag undrar framförallt hur är fästet och livslängen på de slicksen och om man skulle prova brigdestone vilket skulle ni rekommendera? R04Z, battlax eller V01? Som sagt så letar jag efter ett vassare alternativ än pirelli pro så behöver inte ha några värsting däck som kostar 2000+ :)

Mvh Oskar
 

M:aRacing

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia rsv4 Factory
ja under 2000 hittar du inga bridgestone slicks för i sverige.
annars är det ett grymt däck
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
ja under 2000 hittar du inga bridgestone slicks för i sverige.
annars är det ett grymt däck


Tack för svaret. Men nej handlar ju från germany, ett set V01 kunde jag få för 2900... Jag menade mer 2000 bara för ett bakdäck :) Men vilket bridgestone är grymt? Har ingen koll alls på modellerna. Det börjar ju bli lite kyligare ut så vilken hårdhet ska man beställa? Medium känns "lagom" :) Hur fungerar de om de inte är i arbetstemp? Svinhala eller bara lite hala? Jag ber om ursäkt för mina frågor! Men är så velig när de kommer till att beställa däck. De ska vara snor billiga, grymma och hålla en evighet :D
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Tack för svaret. Men nej handlar ju från germany, ett set V01 kunde jag få för 2900... Jag menade mer 2000 bara för ett bakdäck :) Men vilket bridgestone är grymt? Har ingen koll alls på modellerna. Det börjar ju bli lite kyligare ut så vilken hårdhet ska man beställa? Medium känns "lagom" :) Hur fungerar de om de inte är i arbetstemp? Svinhala eller bara lite hala? Jag ber om ursäkt för mina frågor! Men är så velig när de kommer till att beställa däck. De ska vara snor billiga, grymma och hålla en evighet :D

Kör du en grym hoj som R1 Gen1 så måste du använda Pirelli SC1 fram och SC2 bak....sen måste du ha värsta däck värmarna också! annars kommer din R1a spinna lös vid gas pådrag!
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Har en polare som köpte en uppsättning bridgestone slicks, han körde slut på dom och sa att han aldrig mer skulle köpa bridgestonedäck. Slutsatsen, köp Michelin.
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Har en polare som köpte en uppsättning bridgestone slicks, han körde slut på dom och sa att han aldrig mer skulle köpa bridgestonedäck. Slutsatsen, köp Michelin.

Sen kan du ju bero på väldigt mycket om ett däck slits fort. Lufttryck, värme i asfalten, chassi inställning, körstil, däck ätande bana osv :) men är det fler som har upplevt att det slits fort?

Förresten överlevde hem färden från sommarstugan :tummenupp
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Har kört en hel del med Bridgestone R10, tycker dom funkar riktigt bra. Går att klämma ut en tre-fyra dagar på ett bakdäck vad jag märkt, dock kräver det en vändning. Kommer köra med dessa nästa år med. :tummenupp

Provade även R04Z ett par pass sista bandagen, funkade bra och slets fint. Jämfört med R10 tyckte jag att man kände lite mer vad däcket hade för sig.

Vet inte hur fort du kör men jag brukar väl ligga i mitten på snabbaste gruppen och där funkar dom fint :tummenupp
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Ja r10 har jag läst väldigt gott om! Men tror jag skulle ligga på gränsen av vad de klarar. Mitt tempo är väl mitten/långsammare delen av race gruppen och tänkte försöka kapa ett par sek till :) har du någon aning om vilka tider du kör? Men tack för att du delade med dig utav dina erfarenheter av R04Z :tummenupp
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Dom duger att köra 1.37-tider på Anderstorp, och några topp-5 placeringar i PRO Superbike i år alla fall, så helt värdelösa kan dom inte vara....

Du ska åka V01. R04Z är den gamla modellen....

PM'a mig om du vill ha info....
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Ja r10 har jag läst väldigt gott om! Men tror jag skulle ligga på gränsen av vad de klarar. Mitt tempo är väl mitten/långsammare delen av racegruppen.....

Lukas Bäckström, Svensk mästare och vinnare av Scandinavian Open i STK600 kör R10, så jag tror du kan vara lugn...
Jag har kört en hel del på R10 också, utöver V01, och kan intyga att dom funkar riktigt bra.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Lukas Bäckström, Svensk mästare och vinnare av Scandinavian Open i STK600 kör R10, så jag tror du kan vara lugn...
Jag har kört en hel del på R10 också, utöver V01, och kan intyga att dom funkar riktigt bra.

Hmmm, men du kör väl slicks och Lucas mönstrat?
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Ja r10 har jag läst väldigt gott om! Men tror jag skulle ligga på gränsen av vad de klarar. Mitt tempo är väl mitten/långsammare delen av race gruppen och tänkte försöka kapa ett par sek till :) har du någon aning om vilka tider du kör? Men tack för att du delade med dig utav dina erfarenheter av R04Z :tummenupp

Se mackes svar, dom funkar bra!

Jag själv kör runt 1.07 på knutstorp, 1.13 G-åsen och 1.31 på Gotland. Så då vet du iaf hur länge dom håller i det tempot. Jag antar att dom snabbare förarna Macke pratar om sliter upp dom bra mycket snabbare.
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Se mackes svar, dom funkar bra!

Jag själv kör runt 1.07 på knutstorp, 1.13 G-åsen och 1.31 på Gotland. Så då vet du iaf hur länge dom håller i det tempot. Jag antar att dom snabbare förarna Macke pratar om sliter upp dom bra mycket snabbare.

Jasså du är ju riktigt snabb ju :) ligger inte bättre än 1,10 på knutstorp. Dock så har jag riktigt svårt för den banan. Så otroligt tekniskt, men roligt. Tack för svaret :)
 

Xroadr

#87 Superbike
Gick med
23 May 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Kawasaki KLX450R-09, ZX10R-11 race
Körde en säsong på det gamla R04Z i ERF i mediumblandning YCX. Framdäcket var inte bra men bakdäcket var helt ok, väldigt brett tempspann. Från +12 på Atorp till +30 grader på åsen fick vi det att funka, höll bra också. Greppet är ungefär som ett SC2, lite bättre till och med, däremot är det ganska lurigt i gränsområdet jämförelsevis, när det släpper så kan det sticka iväg ordentligt och hugger till ganska bra när det får fäste. Jag och några andra jag känner har fått highsiders med detta däck. Fast upp till ett visst tempo så funkar det kanon förstås, jag hade ett gammalt R04Z som jag slängde på och körde 1,21 på Mantorp iår med det fast lite läskigt är det allt jämfört med Pirelli tex. Om Bridgestone lyckats få till en bättre feedback och ett mjukare uppförande på gränsen med det nya V01 så skulle jag inte vara rädd för att prova med tanke på priset. Hur V01 är i gränsområdet kanske Macke kan ge dig svar på.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Hmmm, men du kör väl slicks och Lucas mönstrat?

Jag kör såklart slicksen, men har provat R10 en hel del också. Kommentaren om R10'orna var mest som reaktion på att han inte trodde dom skulle hålla för hans tempo.... Jag tycker Lukas håller ett "skapligt" tempo på dom... :)

Det går inte att jämföra dom gamla slicksen med V01'orna. Det är HELT andra däck. V01'orna har helt annat stomme och gummiblandning. Påminner mera om Pirelli än dom gamla R04Z faktiskt.

Om man provar V01 så ska man dock ha i åtanke att höjderna på däcken skiljer sig drastiskt från R04Z, Pirelli och Dunlop, ogh man behöver ställa om hojen en del för att det ska funka...
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Jag kör såklart slicksen, men har provat R10 en hel del också. Kommentaren om R10'orna var mest som reaktion på att han inte trodde dom skulle hålla för hans tempo.... Jag tycker Lukas håller ett "skapligt" tempo på dom... :)

Det går inte att jämföra dom gamla slicksen med V01'orna. Det är HELT andra däck. V01'orna har helt annat stomme och gummiblandning. Påminner mera om Pirelli än dom gamla R04Z faktiskt.

Om man provar V01 så ska man dock ha i åtanke att höjderna på däcken skiljer sig drastiskt från R04Z, Pirelli och Dunlop, ogh man behöver ställa om hojen en del för att det ska funka...


Behöver man pilla med mycket chassit för att köra med R10? Blev sugen på o testa de istället då jag tror de klarar mitt tempo :) Förresten vad är skillnaden mellan mönstrade racedäck med de utan?
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Det bästa är att göra följande:

Om du är nöjd med chassiet i dagsläget med höjder fram och bak, så mäter du omkretsen mitt på däcken som sitter på nu (på fälg). Sedan kan du räkna ut höjden på däck+fälg genom att ta omkretsen genom 3,14.
Sen delar du det resultatet på 2 (eftersom det egentligen är höjden vid hjulaxeln som är relevant).

Sen kränger du på den nya däcket på fälgen, och gör samma mätning och uträkning.

Nu har du höjden upp till hjulaxeln på båda däcken. Nu måste du kompensera för skillnaden genom att sänka/höja hojen bak eller fram, så du får samma höjder med dom nya däcken som dom gamla.

Plättlätt! :tummenupp

Detta skall du ALLTID göra när du provar olika däcktyper och däcksfabrikat. Annars vet du inte om skillnaden i hojens uppträdande beror på själva däckets egenskaper, eller om det bara är så att hojens höjder ändrats eftersom däcken är olika höga...

Jag fick t.ex sänka min hoj 6mm fram när jag gick från Pirelli slicks till V01, för att få samma höjder och geometri....
 

M:aRacing

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia rsv4 Factory
Tack för svaret. Men nej handlar ju från germany, ett set V01 kunde jag få för 2900... Jag menade mer 2000 bara för ett bakdäck :) Men vilket bridgestone är grymt? Har ingen koll alls på modellerna. Det börjar ju bli lite kyligare ut så vilken hårdhet ska man beställa? Medium känns "lagom" :) Hur fungerar de om de inte är i arbetstemp? Svinhala eller bara lite hala? Jag ber om ursäkt för mina frågor! Men är så velig när de kommer till att beställa däck. De ska vara snor billiga, grymma och hålla en evighet :D

jag ger 2300 för set från tyskland.
vo1 ända skillnad från medium och soft är uppvärmnings tiderna så om man har soft eller medium nu spelar nog ingen roll. livslängden är det samma.
sen går det ju få fjolårets model till ännu billigare. tror jag gav 1300 för bakdäcken. 1400 för det nya v01.
jag tycker det gamla däcket släpper snällare än det nya, men fortfarande ett grymt däck med bra grepp snäll släpp
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
jag ger 2300 för set från tyskland.
vo1 ända skillnad från medium och soft är uppvärmnings tiderna så om man har soft eller medium nu spelar nog ingen roll. livslängden är det samma.
sen går det ju få fjolårets model till ännu billigare. tror jag gav 1300 för bakdäcken. 1400 för det nya v01.
jag tycker det gamla däcket släpper snällare än det nya, men fortfarande ett grymt däck med bra grepp snäll släpp

Får man fråga vart du handlar någonstans för de pengarna? Det är ju en 500 billigare än va jag hittade dem för :)

Sen en helt annan fråga.. Hade ni köpt ett par conti slicks för en relativt billig peng som var bak från 2009 och fram från 2010? När har ett slicks passerat sitt bäst före datum? Om man utgår från att de har förvarats under perfekta omständigheter?
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Får man fråga vart du handlar någonstans för de pengarna? Det är ju en 500 billigare än va jag hittade dem för :)

Sen en helt annan fråga.. Hade ni köpt ett par conti slicks för en relativt billig peng som var bak från 2009 och fram från 2010? När har ett slicks passerat sitt bäst före datum? Om man utgår från att de har förvarats under perfekta omständigheter?

Ett däck som förvarats rätt är blir inte gammalt i första taget.
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top