Bridgestone slicks

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Utvecklingen är gummiblandningen gör märkbar skillnad mellan årsmodeller på däck, inte ålder, om dom är hyfsat rätt förvarade.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Mina tankar kring Bridgestone slicks:

Jag har kört på Bridgestone i varierande utsträckning sedan jag böjade med RR 2003.

Den gamla generationen slicks (som någon kallade R04Z ovan, och som egentligen inte går att beställa längre även fast en del distributörer fortfarande har dom i lager) har sett i princip likadana ut sedan jag började med RR 2003. Bakdäcket fick en ny konstruktion och ett nytt artikelnummer 2009 eller 2010 om jag minns rätt, men jag märkte faktiskt ingen större skillnad på dom lite nyare. Den generationens bakdäck är faktiskt bra. Dom har inte alls samma intiala bett/fäste som ett Pirelli eller Dunlop, men har en enormt bra livslängd. Särskilt mediumdäcket som heter YCX. Man kan kan köra i stort sett hur länge som helst på ett sånt däck, med nästan bibehållet grepp tills corden är framme. Mina erfarenheter är som sagt att ett Pirelli eller Dunlop har bättre initialt grepp, men dom "fadar" otroligt mycket snabbare. Så efter några pass så skulle jag säga att Bridgestonedäcket är ikapp (och förbi) rent greppsmässigt. Så planerar du att köra länge på ett set, så är nog faktiskt Bridgestone att föredra. Min erfarenhet är också att Bridgestones bakdäck av den här generationen släpper lite tvärare och med plötsligt vid gaspådrag ut ur sväng, och när man slår av så "bettar" dom till snabbare, än om man jämför med Pirelli och Dunlop. Vilket kan göra det lite "ryckigt" ut ur svängarna när man ligger på gränsen. Släpp/fäste/släpp/fäste... Ett Pirelli/Dunlop släpper mjukare, och återfår fästet mjukare, vilket gör det lite enklare att "balansera" på gränsen av vad fästet klarar av. Och det är lättare att hålla dom på lite längre mjuka sladdar ut ur svängen....

Nackdelen med den här generationens Bridgestone är framdäcken, som jag under alla år egentligen aldrig fick någon riktig ordning på. Det går bra upp till en viss gräns, och en viss fart, men sedan känns det som att dom inte hänger med. Dom är lite "toppiga" i konstruktionen vilket gör dom lite nervösa, men dom dyker in riktigt bra i svängarna. Men sedan så känns det lite som att dom understyr lite i mitten/slutet av svängen när man börjar gå på med gas. Detta beror på konstruktionen på däcket. I tighta partier och chickaner känns dom jättebra, men i lite längre svepande kurvor fick jag aldrig till det ordentligt....

Dom nya V01 som kom till i år (finns bara SOFT fram, och SOFT + MEDIUM bak hos Bridgestone i Sverige i alla fall). Är HELT annorlunda mot dom gamla slicksen. Helt ny stomme, nya gummiblandningar, och helt ny konstruktion. Går inte alls att jämföra med dom gamla. Jag skulle säga att V01 påminner mera om Pirelli slicksen än nåt annat. Framdäcket är nu riktigt bra tycker jag, och bakdäcken har bättre grepp. Hojen styr MYCKET bättre än med dom gamla. Det bättre fästet har givetvis uppnåtts genom att kompromissa livslängden på dom och nu skulle jag säga att dom håller i princip lika länge som ett Pirelli. Dom släpper mycket mjukare nu, och återfår greppet mycket mjukare, och blir därför lite mer lättkörda.
Men dom är också lite känsligare för inställningarna på hojen än den gamla generationen. Nu kan man faktiskt gnugga sönder ett bakdäck, vilket jag under alla dessa år ALDRIG lyckats göra på ett Bridgestonebakdäck (R04Z YCX). Jag skulle säga att V01''orna är ett REJÄLT kliv frammåt, och det går nu att åka riktigt fort på dom. :tummenupp Framdäcket har dock lite högre profil, och bakdäcket lite lägre om man jämför med t.ex Pirelli, vilket gör att man får tänka till lite när man provar dom så att man anpassar hojen efter dom olika höjderna. Jag har fått till bäst känsla i hojen med Soft/Soft.

Superbike 120/600 R17 V01 Z YDC SOFT Front Artnr:5888
Superbike 190/650 R17 V01 Z YDC SOFT Rear Artnr:5889
Superbike 190/650 R17 V01 Z YCX MEDIUM Rear Artnr:5890

Superbike 120/600 R17 R01 Z YCX MEDIUM Front Artnr:78867
Superbike 180/640 R17 R04 Z YCX MEDIUM Rear Artnr:78862
 

Madmore

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2011
Ort
Uppsalaish
Hoj
Honda CBR1000RR -07(Gata), Honda CBR1000RR -08 (Bana)
Tack Macke!
Mycket bra info och lättfattat.

Skulle inte någon (bättre kunnig) kunna göra en ren INFO däcktråd. (Som spikas fast)

Det dyker upp däckfrågor med jämna mellanrum.
Lite info om däcket i sig och vilka däcktryck man kör med (det är ju en vanligt ställd fråga).

Jag tror många skulle uppskatta det. Jag är en.:tummenupp

Lite: Jag fick dag på ett set sc2, undrar vilket tryck... klickar in på tråden och hittar den infon.
Inget behov av att skapa ny tråd för att fråga, eller leta runt i 42 trådar efter info.
 

Xroadr

#87 Superbike
Gick med
23 May 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Kawasaki KLX450R-09, ZX10R-11 race
Jäkligt bra sammanfattat Macke, precis så upplevde jag skillnaden mellan gamla Bridgestone och Pirelli!
Blir till att testa ett set V01:yoparty
 
Nyheter
Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

Top