Brexit, Frexit, Swexit

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Underbart, faller unionen nu?

Som någon skrev på facebook, "inget väder i världen kan förstöra mitt humör idag".

Tror ni SD ger det helgen innan de lanserar sin kampanj?
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Mycket bra för britterna. Nån swexit tror jag däremot inte att det blir. Svenskar är för dumma så vi skulle rösta för att stanna. Fast förmodligen kommer vi inte ens få chansen att rösta eftersom både politiker och media är väldigt mycket emot det.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Löfven står och yrar om att EU nu behöver bli än mer centraliserat socialt. :gnissla

Haha, är det sant? Svetsarsteffe förnekar sig aldrig.
Såklart vi ska centralisera så mycket som det går. Jag kan tex inte välja om jag ska laga falukorv eller pölsa till middag, hade EU gjort sitt jobb så hade det beslutet varit tagit centralt för länge sedan.
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
man kan ju hoppas att det ger ringar på vattnet.....fort kommer det inte till att gå, men sakta men säkert kommer vi förhoppningsvis se "experiment EU" falla.

en glädjens dag idag!!

//jj
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
EU var en vacker tanke om att länder med liknande ekonomisk och social politik skulle samarbeta.

Hela den tanken förfelades när man lät länder som inte höll måttet gå med.

Alla minns vi väl skolgången där vissa elever var duktiga och snabblärda, några var lågpresterande och svårlärda och den stora massan låg däremellan.
Då införde man "specialundervisning" för dom lågpresterande, dom fick sitta för sig själv med en extra lärare som kunde hjälpa till mera.

Det fungerade utmärkt, ofta kom dom lågpresterande eleverna i kapp.

Sen togs beslutet att det var fel att göra så, alla skulle med, man bromsade istället alla andra elever tills dom lågpresterande hade förstått, eller läraren gav upp, medan alla andra elevers utbildning blev lidande, dom blev frustrerade och började göra annat på lektionerna.

Dom riktigt duktiga eleverna bytte till bättre skolor, den stora massan blev bara sämre och sämre utbildade och dom lågpresterande fick sätta normen för utbildningen.

England har tröttnat på att lyfta andra länder på sin egen bekostnad och bytt skola, vi övriga länder sjunker i varje PISA mätning jämfört med länder utanför EU
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Underbart, faller unionen nu?

Brittiska unionen är kanske den som först faller...

http://www.dn.se/nyheter/varlden/skottland-nara-ny-folkomrostning/

Storbritannien röstade för ett utträde ur EU. Nu säger Skottlands försteminister Nicola Sturgeon om att landet går mot en ny folkomröstning om självständighet efter Brexit.

– Det gör utträdet väldigt mycket stökigare, säger Göran von Sydow, forskare om statsvetenskap vid Sieps.


Kan nog bli ganska stökigt i Europa just nu. Men Putin är säkert glad...:gnissla
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Starten på ett givande samarbete med kommunisterna? ;)
Måste sura ner nubben lite att Jonas Sjöstedt skålar åt samma sak.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Svetsarn stod just i TV och sa att "Vi kommer att förlora 7% av vår export som för tillfället går till England, I övrigt påverkas inte vår export till EU"

Vi tar ett hypotetiskt exempel:
I "gamla EU" finns två stora kullagertillverkare, den ena i Sverige, den andra i England.
Alla vet ju att Svenskt stål är bäst, så Sverige säljer stål till båda tillverkarna.

"Jävlar, nu blir det svårare/dyrare (inte omöjligt) att exportera vårat Svenska stål till den engelska kullagertillverkaren."

Inte "Jävlar, nu blir det svårare för den Engelska kullagertillverkaren att sälja kullager i EU, vilket gynnar den Svenska kullagertillverkaren, som måste köpa mera svenskt stål för att möta en ökad försäljning"

Givetvis finns det ju andra exempel där det slår åt andra hållet, men att tvärsäkert gå ut och säga att det bara påverkar dom 7% av den svenska exporten som går till England är ju naivt på ett barns nivå.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Idag är en bra dag, kommer att dricka några extra öl för att fira.

Brittiska öl.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Starten på ett givande samarbete med kommunisterna? ;)
Måste sura ner nubben lite att Jonas Sjöstedt skålar åt samma sak.
Märkligt nog har ju både vpk, mp och c svängt i frågan. Var inte de eu-kritiker? Nu surar de.

Jag är kluven i frågan, enormt bra signal, rätt långsiktigt, men förmodligen stökigt kortsiktigt.

Det är knappast slutet för livet på jorden i alla fall, som Annie Lööf och Birgitta Ohlsson verkar tro.

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Brittiska unionen är kanske den som först faller...

http://www.dn.se/nyheter/varlden/skottland-nara-ny-folkomrostning/

Storbritannien röstade för ett utträde ur EU. Nu säger Skottlands försteminister Nicola Sturgeon om att landet går mot en ny folkomröstning om självständighet efter Brexit.

– Det gör utträdet väldigt mycket stökigare, säger Göran von Sydow, forskare om statsvetenskap vid Sieps.


Kan nog bli ganska stökigt i Europa just nu. Men Putin är säkert glad...:gnissla
Jag har inget emot ryssland så jag förstod inte inlägget.

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Märkligt nog har ju både vpk, mp och c svängt i frågan. Var inte de eu-kritiker? Nu surar de.

Jag är kluven i frågan, enormt bra signal, rätt långsiktigt, men förmodligen stökigt kortsiktigt.

Det är knappast slutet för livet på jorden i alla fall, som Annie Lööf och Birgitta Ohlsson verkar tro.

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

Ja, tillräckligt komplex fråga för att iaf inte jag vågar säga stupsäkert om det var rätt eller fel.
Jag är nog mest för EU men ser att mycket behöver fixas.
Lite som att bara för att vi har en pissdålig folkvald regering vill jag inte att vi slutar med folkvalda regeringar.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ja, tillräckligt komplex fråga för att iaf inte jag vågar säga stupsäkert om det var rätt eller fel.
Jag är nog mest för EU men ser att mycket behöver fixas.
Lite som att bara för att vi har en pissdålig folkvald regering vill jag inte att vi slutar med folkvalda regeringar.
En åsikt så god som någon! ?

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Storbritannien

Betalar 14 072,3 M€ Får tillbaka 6835,4 M€ Underskott -7 236,9M€

Sverige

Betalar 4 294,3 M€ Får tillbaka 1 658,4M€ Underskott -2 635,9 M€

Räknat per capita:
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/dyrt-med-eu-avgift-for-svenskarna

Dags att gå ur säger du?
De där kalkylerna är nog inte bästa skälet för utträde. Som Alexander Stubb sade, "EU is not an accounting exercise".

Men skälen att gå ur är många och EU verkar inte ha fångat signalen från UK över huvud taget, om de inte förstår att reformera sig måste ju folket göra åt dem. Det verkar som de går åt motsatt håll nu nästan.

Mycket med EU är bra, speciellt i teorin, men det här växer till en federal bomb som få förutom Birgitta Ohlsson och resten av FP vill ha.

Eller, som vanligt, så har någon redan tänkt och formulerat sig bättre än en själv:

"No government ever downsized itself"

/Ronald Reagan

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
 

HD biker

Ny medlem
Gick med
19 Nov 2016
Ort
Söder, Sthlm
Hoj
2014 HD Fatboy
The UK har ju lämnat EU. Hörde på de svenska radiokanalerna i förra veckan att även Nederländerna har "planer" på att begära utträde framöver. Portugal, Grekland och Spanien liksom Irland har väl även de liknande diskussioner. Min personliga gissning är att innan vi når 2025 har EU upplösts eller i vart fall omstrukturerats.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top