Visserligen är detta motard/enduro forumsdelen, men sladda med sporthoj och sladda med motard/enduro/cross är två skilda ting.
Det som händer om du kommer in hett i en kurva med grus på en sporthoj är en lowsider.
Köra igenom "grusspill" på sladd med en sporthoj är direkt farligt, när gruset tar slut och asfalten börjar kommer du att highsida, eller råka ut för något annat spännande när ditt spinnande bakdäck helt plötsligt får grepp. Det går ju inte att jämföra en sporthojs fasta bakdämpning med en motard/enduro/cross hojs uber-förlåtande bakdämpare som mkt mkt mer suger upp ett sådant plötsligt extra grepp.
Köra på sladd är kul och kan möjligen vara bra att kunna i gatukörning, men jag skulle vilja påstå att det är mer i regnaväder/ blött underlag som det kan vara en fördel. Fast, bättre än så är att ta det lugnare i vätan.
Det här med att "stampa" en sladd förresten.
Har för mig att det stod en rad eller två i körskoleteorin om det, men inget jag fick prova på körskolan.
Jag har faktiskt ofrivilligt provat på att stama upp ett framhjulssläpp.

Det var ett ett framhjulssläpp i vätan på en GSX750 (den kåplösa tråkhojen).
Kraftig frambromsning, och det släpper. Min fot åker ofrivilligt fram och ner imarken när hojen välter över och slår emot knät och "studsar" up igen.
Lätt shockad stannar jag och funderar på vad som hände. och först då märker jag hur j---vla on i benet och foten jag har...

Jaja, tur ska man ju ha ibland. En buckla i tanken var ju ett litet pris...
Stampa till en bakhjulssladd går fint på grusvägar om det inte går för fort, men man får passa sig så inte foten fastnar i något.
Jag har bara stampat till på bana, och aldrig på allmän väg, men principen måste ju vara detsamma, fast det oftast går lite långsammare på en enduro bana än grusväg.