Bredsladd

Vad är din inställning till bredsladdar på mc ?

• Antal röstningar
    0

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Som nämnt i rubriken.....

Onödigt kunnande ?

Kul men farligt ?

Ökar säkerheten över lag både på och brevid asfalten ?

Vi i den här delen av forumet kan i vissas ögon ses som ligister, av förståliga skäl. Dock, ibland har jag fått för mig att det finns personer som dömmer ut saker de inte förstår.

Vad tycker du ?

Jag tycker bredsladdar är brutalt häftigt. Håller på att lära mig, kommer snart..! :yoparty

Men visst, det är kanske lite overkill men det lär en saker o ting om att hantera hojen i alla fall.

:banana nackdelen med att slida i trafiken är att man måste bromsa rätt hårt.. o vissa bilar, och ibland mc, hinner helt enkelt inte med o bromsa... för dom tror inte man ska svänga när man kör så fort. men e det ingen bakom så e det roligt

Jag gillar inställningen de har i Taekwondo, varför ska man kunna sparka med full kontroll 10 cm över sitt eget huvud ?

För att kontrollen då kommer att vara ännu bättre vid effektiva sparkar lägre ner !

Kommer ihåg då jag började köra hoj, och ett brunslock eller lite grus i en kurva verkligen var en kris situation eftersom jag inte visste vad som hände då det blev släpp. I dag är det ett helt annat flyt då något sådant händer, jag har lärt mig styra med gasen. Var kommer den kunskapen ifrån, jo ett antal timmars breda sladdar på grusväg där jag lärt känna vad som händer och hur jag bör reagera i en sådan situation.

Övning ger färdighet, det är vad jag tycker.

Last edited:
Jag kan inte rekomendera att ställa hojjen om man inte vet vad man gör. Ska man göra det i trafiken så tycker jag nog att man ska kunna kvala in i SM för att det ska vara någorlunda säkert. Det finns så väldigt många fler parametrar när man gör det i trafiken än när man gör det på en gokartbana eller i ett grustag.

Annars tycker jag att det är väldigt bra att träna, på rätt ställe under rätt omständigheter. Och det är jäkligt kul när man väl vet vad man gör :D

Det är kul att gå brett ur en korsning men det kan vara lite lurigt med övrig trafik.

Vänd på situationen, varit mycket snack om att med flit provocera fram ett släpp.

Om det är traktorgödsel i en högerkurva, där ser jag två möjligheter. Räta upp för att slippa släpp och riskera att krocka med bil i mötande körfält, eller ligga kvar och ta släppet som/om det kommer och isf styra upp åt rätt håll.

Det senare alternativet är i praktiken inte så svårt, men kräver måhända träning, och framför allt ett ändrat tänkande.

Grus/släpp = olycka ?

Det är vad jag menar med att övning ger färdighet.

Vänd på situationen, varit mycket snack om att med flit provocera fram ett släpp.

Om det är traktorgödsel i en högerkurva, där ser jag två möjligheter. Räta upp för att slippa släpp och riskera att krocka med bil i mötande körfält, eller ligga kvar och ta släppet som/om det kommer och isf styra upp åt rätt håll.

Det senare alternativet är i praktiken inte så svårt, men kräver måhända träning, och framför allt ett ändrat tänkande.

Grus/släpp = olycka ?

Jag skulle nog vika upp oavsett hur duktig jag mår vara på köra i sidleds. Före man lär sig att åka med ställ borde man verkligen lära sig att planera sin körning och titta långt fram.

ser ju asfett ut. men verkar farligt.
Jag själv kan inte men skulle inte prova i trafiken.
Kommer ihåg från den tiden man hade en riktigt fin bil då blev man ju galen om de skvätte småsten å annat skräp på bilen från de som åkte framför. Hade nån burnat framför min bil hade jag spårat ur!! likaså om nån mc hade sladdat å skvätt sten. Så jag tycker sånt hör hemma på bana. Kanske i trafik om de inte förstör för andra :)

Mvh Niklas

Jag skulle nog vika upp oavsett hur duktig jag mår vara på köra i sidleds. Före man lär sig att åka med ställ borde man verkligen lära sig att planera sin körning och titta långt fram.

Anser att gruskörning skulle vara obligatoriskt för att ta mc kort. Precis som isbana är obligatoriskt för bil. Att ha en dag att prova på, ta kurvor på löst underlag, vad händer vid låsning, hur skiljer sig dubb däck och blankslitna touringdäck då det kommer till grepp på blandade underlag ?
Det är saker jag velat lära mig praktiskt innan uppkörning.

Om man sen ser att de flesta mc olyckor är singelolyckor......hmmm.....undrar hur många liv som räddats av träning på en manöverbana avklarad i gångfart. Är det vad vi behöver för att bli säkrare på vägarna ?

Om jag kommer in i en skymd kurva med nerlägg så är det inte mycket att planera mer än en rimlig hastighet in. Även om jag kört samma kurva en timme tidigare så kan en traktor kört på vägen där precis innan och lagt grus i fina ränder.

Har kört med kort i 6 år, och skottat grus de sista 2.
Skillnaden är att på grus så är vobbel och släpp mer en regel än undantag, så då det kommer in liknande situationer på asfalt behöver inte hjärtat hamna i halsgropen.

Det här jag lärde mig om att lita på frambromsen som den dämpare med kraftigast effekt, det har skapat en massa konstiga omkullkörningar och vurpor på blandat underlag. Visst är den i en rak inbromsning det bästa valet, men i kurva eller då det släpper hänger den allt för nära ihop med styrningen.
Kommer ihåg en av de första gångerna på övningskörningen jag skulle bromsa på grusväg och låser både fram och bak och ser det där trädet framför mig kasa närmare och närmare......
I det läget var det, som Olof Eriksson sa, inte mycket o göra mer än att hålla rakt och be en bön.......
Det var verkligen en lärdom för mig, och jag fick respekt för löst underlag. Respekt o respekt förresten , jag blev livrädd så fort det var något skit på vägen.

Last edited:
Behöver inte vara "farligt" och köra ställ i trafiken. Sladden kommer automatiskt med farten, så är den inte framprovocerad är det rätt lugnt tycker jag. Det är fett som fan iallafall! :yoparty

Håller med dig! Och jag tror de flesta gör det...

Grus/släpp = olycka ?

Vet inte hur mycket nerlägg du antar att du har i situationen du beskriver, men det kanske är rätt beslut att ta en liten sladd med en offroadcykel med grovmönstrade däck!
MEN kommer du med en sporthoj med ett förmodligen kraftigare nedlägg så ser jag det som MYCKET farligt att åka igenom "traktorgödslet"!!! Vad är det som säger att inte framhjulet släpper och du lowsidar?
Du återfår inte fästet på ett "sporthojdäck" lika snabbt som på ett offroaddäck...

Har inga probs med små släpp med sporthojen ska väl tilläggas:tummenupp

Last edited:
Mycket snack från trådstartaren här tycker jag.

Är det ngt som ligger på vägen och man kommer så fort med så mycket nerlägg så kan du bara försöka byta spår, funkar inte det så kommer det antingen gunga till eller går du omkull.

Spelar ingen roll hur mycket sladd du åkt på grus, inte samma.

Tycker at man ska testa köra isbana med dubbdäck, där får man verkligen testa köra fett med kontroll och roliga plötsliga total okontrollerade släpp.
HAHA...Stört kul att sladda omkring...
Sen om man vill öva på konstiga släpp så ska man köra med mindre bra dubbdäck fram, ger bra övning för framhjuls släpp i alla möjliga situationer.

Mycket snack från trådstartaren här tycker jag.

Är det ngt som ligger på vägen och man kommer så fort med så mycket nerlägg så kan du bara försöka byta spår, funkar inte det så kommer det antingen gunga till eller går du omkull.

Spelar ingen roll hur mycket sladd du åkt på grus, inte samma.

Du verkar ha varit med ett tag, så antar att du såg Swedies gamla avatar "Tränar sladd"

Fett nerlägg och ett ben ut för att vara beredd att "stampa" upp om det skulle bli allt för brett.

Har fortfarande bekymmer att ha innerbenet på pinnen i kurvorna nu efter att snön har tinat. Iofs så är det massor med grus kvar i på vägarna, så kanske är för det bästa.

Det här med att "stampa" en sladd förresten.
Har för mig att det stod en rad eller två i körskoleteorin om det, men inget jag fick prova på körskolan.

Visserligen är detta motard/enduro forumsdelen, men sladda med sporthoj och sladda med motard/enduro/cross är två skilda ting.

Det som händer om du kommer in hett i en kurva med grus på en sporthoj är en lowsider.
Köra igenom "grusspill" på sladd med en sporthoj är direkt farligt, när gruset tar slut och asfalten börjar kommer du att highsida, eller råka ut för något annat spännande när ditt spinnande bakdäck helt plötsligt får grepp. Det går ju inte att jämföra en sporthojs fasta bakdämpning med en motard/enduro/cross hojs uber-förlåtande bakdämpare som mkt mkt mer suger upp ett sådant plötsligt extra grepp.

Köra på sladd är kul och kan möjligen vara bra att kunna i gatukörning, men jag skulle vilja påstå att det är mer i regnaväder/ blött underlag som det kan vara en fördel. Fast, bättre än så är att ta det lugnare i vätan.

Det här med att "stampa" en sladd förresten.
Har för mig att det stod en rad eller två i körskoleteorin om det, men inget jag fick prova på körskolan.

Jag har faktiskt ofrivilligt provat på att stama upp ett framhjulssläpp. :näsblod
Det var ett ett framhjulssläpp i vätan på en GSX750 (den kåplösa tråkhojen).
Kraftig frambromsning, och det släpper. Min fot åker ofrivilligt fram och ner imarken när hojen välter över och slår emot knät och "studsar" up igen.
Lätt shockad stannar jag och funderar på vad som hände. och först då märker jag hur j---vla on i benet och foten jag har... :lol
Jaja, tur ska man ju ha ibland. En buckla i tanken var ju ett litet pris...

Stampa till en bakhjulssladd går fint på grusvägar om det inte går för fort, men man får passa sig så inte foten fastnar i något.
Jag har bara stampat till på bana, och aldrig på allmän väg, men principen måste ju vara detsamma, fast det oftast går lite långsammare på en enduro bana än grusväg.

Last edited:
Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back