Jide
Svartvit
I dagens metro var det en artikel om "brats" och hur det går till när de festar på krogen.
Anledningen var Jan Guillous senaste bok.
I "Tjuvarnas marknad" smutskastar han direktörsbarnen som festar upp pappas pengar.
Artikeln består av en serie frågor till "Magnus", 22, och "Björn", 18.
De hävdar att det finns ytterst få brats i Stockholm.
Brats enligt dem är bortskämda ungar som går ut med pappas pengar, och "gör av med pengar på ett smaklöst sätt för att kompensera för en bristande personlighet."
Till en början tycker jag de två herrarna sköter sig bra.
Så ni ser inte ned på arbetare?
Magnus: "Nej, tvärtom. Jag och mina kompisar jobbar själva. Jag driver till exempel ett eget företag som håller på med profilkläder."
Björn: "Vi ska starta eget eventföretag också, fixa studentskivor, företagsfester och sådant."
Men till slut visar killarna sina rätta jag.
Vad ska ni göra när ni blir stora?
Björn: "Ingen aning."
Magnus: "Jag vet att jag inte ska bli kontorsråtta, jobba 9 till 5, ha radhus och pensionsförsäkring. Det är mardrömmen."
Tror ni att ni kommer att tröttna på den här livsstilen?
Björn: "Just nu trivs jag i den här kulturen. Den uppfattas säkert som ytlig, men jag gillar att festa och ha kul, släppa vardagen."
Magnus: "Tröttnar man får man väl byta livsstil."
Anledningen var Jan Guillous senaste bok.
I "Tjuvarnas marknad" smutskastar han direktörsbarnen som festar upp pappas pengar.
Artikeln består av en serie frågor till "Magnus", 22, och "Björn", 18.
De hävdar att det finns ytterst få brats i Stockholm.
Brats enligt dem är bortskämda ungar som går ut med pappas pengar, och "gör av med pengar på ett smaklöst sätt för att kompensera för en bristande personlighet."
Till en början tycker jag de två herrarna sköter sig bra.
Så ni ser inte ned på arbetare?
Magnus: "Nej, tvärtom. Jag och mina kompisar jobbar själva. Jag driver till exempel ett eget företag som håller på med profilkläder."
Björn: "Vi ska starta eget eventföretag också, fixa studentskivor, företagsfester och sådant."
Men till slut visar killarna sina rätta jag.

Vad ska ni göra när ni blir stora?
Björn: "Ingen aning."
Magnus: "Jag vet att jag inte ska bli kontorsråtta, jobba 9 till 5, ha radhus och pensionsförsäkring. Det är mardrömmen."
Tror ni att ni kommer att tröttna på den här livsstilen?
Björn: "Just nu trivs jag i den här kulturen. Den uppfattas säkert som ytlig, men jag gillar att festa och ha kul, släppa vardagen."
Magnus: "Tröttnar man får man väl byta livsstil."