Brandman!

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Ja! Blev antagen till utbildningen för att bli brandman (SMO) vid Revinge räddningstjänst i Skåne. Riktigt glad över det, känns helrätt efter att testat lite av varje. Så nu får man se om detta passar! :tummenupp

Är det någon annan här som läser till / är brandman? Skulle vara kul att höra vad ni har att säga om yrket och utbildningen?

Vet inte egentligen varför jag startade den här tråden :tungan

stoffer skrev:
Ja! Blev antagen till utbildningen för att bli brandman (SMO) vid Revinge räddningstjänst i Skåne. Riktigt glad över det, känns helrätt efter att testat lite av varje. Så nu får man se om detta passar! :tummenupp

Är det någon annan här som läser till / är brandman? Skulle vara kul att höra vad ni har att säga om yrket och utbildningen?

Yrket är säkert roligt och lärorikt, men lönen går under "kommunal" va, det är inte roligt :huvet

R1 Uffe skrev:
Yrket är säkert roligt och lärorikt, men lönen går under "kommunal" va, det är inte roligt :huvet
Jepp, det är inte den högsta lönen vad jag förstår, snittet ligger på 21 tror jag. Grejjen är att jag alltid varit inställd på att skaffa mig en hög utbildning och ett yrke med hög lön, men jag har på senare tid funderat på vad jag egentligen vill och gjort lite omprioriteringar. Har tidigare pluggat på Uni och pluggat till Civ.ing, men vill inte jobba som det.

stoffer skrev:

Wohoo, grattis grabben!!!
Det är bara att köra hårt, du gör rätt i att göra det du verkligen vill, pengar är inte allt här i livet. Y finns ju kvar ifall du ändrar dig också så du har inget att förlora :tummenupp

Peace!

Blir till att släcka en och annan moské då. Passa dig för flygande stenar bara... Annars ett harmlöst ( :rolleyes: ) arbete där 95% av tiden går till pre-fire arbete.

stoffer skrev:

Grattis!

Kör på och skit i lönen! Pengar är viktiga under en viss tid i ens liv, men sedan prioriterar man om. Roligare att ha ett jobb som man saknar på semestern än att våndas på söndagarna över att man ska gå dit. Dessutom får man nog tillbaka otroligt mycket av dom som man hjälper som inte går upp emot någon lön.

Dessutom är 21k mycket pengar fortfarande.

Nursey skrev:
Jag har alltid velat jobba som det. Alla brandmän jag känner älskar sitt jobb, grattis, du kommer säkert att gilla det :tummenupp .
Kram
Tackar, det är vad jag har fått för uppfattning av de jag träffat också, men jag har ju inte jobb ännu, men det ska jag också grejja ;)

RuffRyder skrev:
Wohoo, grattis grabben!!!
Det är bara att köra hårt, du gör rätt i att göra det du verkligen vill, pengar är inte allt här i livet. Y finns ju kvar ifall du ändrar dig också så du har inget att förlora :tummenupp

Peace!
Yes, jag tror verkligen på det här, känns bra. Men Y lär jag inte gå tillbaks till, isf att jag skulle läsa till läkare, men just nu känns det här helrätt, och jag tror det kommer att göra det också. Längesen vi sågs mannen, får göra nått åt det tycker jag.

juha01 skrev:
Grattis!

Kör på och skit i lönen! Pengar är viktiga under en viss tid i ens liv, men sedan prioriterar man om. Roligare att ha ett jobb som man saknar på semestern än att våndas på söndagarna över att man ska gå dit. Dessutom får man nog tillbaka otroligt mycket av dom som man hjälper som inte går upp emot någon lön.

Dessutom är 21k mycket pengar fortfarande.
Jag är inne på din linje helt där, även om 21k är SNITTlönen så är inte det vad som är viktigt! :)

Tack för all uppmuntring, skitglad nu ;)

ja jobbar som deltidsbrandman :) och ja trivs som fan med det...
Kan säga att det är ett riktigt roligt arbete och inte minst gemenskapen man har.. Man blir mer sammansvettsade med varandra det är ju ett lite speciellt arbete där man måste lita på varandra till 100% i vissa situationer.
Lycka till!!

stoffer skrev:

Jag har jobbat som flygplatsbrandman och det var ett av mina mer intressanta år. Så hoppas du har roligt :)

Jag är oxå brandman (deltidare) och det är det bästa jag gjort... Otroligt intressant, spännande och roligt...
Av de heltidare jag känner, så tycker alla att den gammla utbildningen på 15 v var mycket bättre... Var en kille på Sandö när jag gick utbildningen som hade börjat SMO, men hoppade av och fick chansen att börja den gammla i stället, och det gav mycket mer... mer praktik och inte lika mycket teori om lagar och brandklassning av byggnader m.m.
Tyvär verkar dom helt ha lagt ner den nu, och anledningen att dom körde en till var på begäran av kårer runt om...
Hur som helst så tror jag inte du ångrar dig.. fick jag chansen att bli heltidare skulle jag ta den direkt (dock ej den nya utb)

Gjorde "lumpen" som räddningsman, fick en 13 veckors utbildning på räddningsverket i skövde och 12 veckor praktik med ett lag på brandstationen i min hemkomun. Utbildningen skulle motsvara en deltids utbildning, hade även ca 3 veckor kemsanering (biologiska stridmedel). Det var något av det roligaste jag gjort och hade jag inte fått reumatism så hade jag sökt heltid med en gång!

//crall

Känner en som känner en brandman, han tjänar 23 och jobbar må-ons dygnet runt, sen kör han lite bartender på helgen ibland (säkert svart).
Kan man ha det bättre? Rädda katter och spela PS3, men innebandy tror jag är obligatorium - det är ju helt klart en nackdel.

stoffer skrev:
Jepp, det är inte den högsta lönen vad jag förstår, snittet ligger på 21 tror jag. Grejjen är att jag alltid varit inställd på att skaffa mig en hög utbildning och ett yrke med hög lön, men jag har på senare tid funderat på vad jag egentligen vill och gjort lite omprioriteringar. Har tidigare pluggat på Uni och pluggat till Civ.ing, men vill inte jobba som det.

:tummenupp
Härligt! Det är få som har den inställningen idag...många tänker/ser bara på hur mycket $$$$$ man kommer att tjäna.

Ibland har man fått sett lite konstiga ansiktsuttryck :3freak när man har sagt att prio ett här i livet är inte att tjäna mycket pengar och ha en hög utbildning utan att trivas med det man gör och må bra!

Lycka till!

RandomHero, sharpedge, Ben_Dover och crall_B: Låter jäkligt bra, som att man kan trivas! Skönt att höra nu när man är mitt uppe i flytt och stora omställningar! :)

Vaektra skrev:
Åh vad :tuttar :tuttar du kommer få nu :tungan
Vill inte ha några fler! :gnissla :tungan

Markus skrev:
Känner en som känner en brandman, han tjänar 23 och jobbar må-ons dygnet runt, sen kör han lite bartender på helgen ibland (säkert svart).
Kan man ha det bättre? Rädda katter och spela PS3, men innebandy tror jag är obligatorium - det är ju helt klart en nackdel.
Låter ju lite för bra nästan, så är det nog inte på många ställen, fast vad vet jag :)

Fotrally skrev:
:tummenupp
Härligt! Det är få som har den inställningen idag...många tänker/ser bara på hur mycket $$$$$ man kommer att tjäna.

Ibland har man fått sett lite konstiga ansiktsuttryck :3freak när man har sagt att prio ett här i livet är inte att tjäna mycket pengar och ha en hög utbildning utan att trivas med det man gör och må bra!

Lycka till!
Precis, jag har också blivit ifrågasatt lite, men när jag förklarar mig brukar de flesta tycka det är rätt. Sen visst, jag kanske ångrar mig sen och känner att jag måste ha en massa mer pengar, men då har jag iaf testat att göra vad jag egentligen vill iaf. :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti