Brainstorming önskas. cafè bygge på g !

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
Tjena !

Sitter i nordöstra Kina och har rätt lite att göra på fritiden.
Varit sugen på cafè bygge i åratal men det har mest blivit R-hojar och
en fajter som blivit byggda.

Dax för ett cafè bygge helt enkelt.
Har 3 mån på mig att köpa delar (ebay) och objekt.
Vill ha en flygande start när jag väl landar i gamla goa svedala.

så NU TILL BRAINSTORMINGEN !

Mina planer: 17" motard fälgar inkl. Fet broms.(husa hjul,skiva,ok pump?)
Haft en 650 motard innan. ruggiga bromsar.

usd gaffel som kan hantera bromsen och vikten. Kanske från
samma hoj hjulen kommer från ? underlättar mkt !
Kan man kapa ner en motard gaffel och bibehålla en bra fjädrings
verkan.

Sving ? kanske samma tänk som främre funkar. Ta sving
hjul,bromsar,drev mm från samma hoj. Tänker ju motard igen då.
Dock funtar jag på att bygga om till dubbla stöttar bak.

Ram,motor och regpapper. Helst från "rätt" årtal för att slippa
krav på bromsljus, skyltlyse, och annat trams. Är det 25 år och
äldre ? eller hur var det. 72 och äldre kanske ?
Tror det är lugnt besikta med dessa moddar utan omreggning.
Har besiktat mina andra kraftigt moddade hojar utan bekymmer.

Det jag vill är bygga en cafè hoj som ska gå att köra riktigt fort
med. även bankörning är i planerna. Alltså bör modellen ha
en potent motor med i modell programmet. Vill inte trimma
för mkt invändigt. Det är tillräckligt med jobb ändå.
Kan tänka mig portning,komphöjn modell tunnare packning
och avgas. Självklart titta till tändningen med.
Hittar jag en säck pengar och en bra motor trollare så kan
en blueprintning komma ifråga. ger mysiga, hållbara hästar.

Naturligtvis ska ram och infästningar förstärkas men låg vikt
är ju oxå önskvärt. Fan inte lätt när man väger in allt detta.

Kanske man helt enkelt ska göra som engelsmän och jänkare.
Bygga R-hoj av en motard. Fast skippa plasten och slänga på
kafe grejor istället. Problemet är ju bara att det ser för nytt ut
med enkeldämpare och ny 4-takts stånka mm mm.

Pleeeeeze ! Gnugga geni knölarna nu. Och jag lovar !!! Det är inte mkt snack och lite verkstad. Det här kommer bli av. Har aldrig backat ifrån ett bygge innan och det ska inte hända den här gången heller.

Mvh

Något åt det här hållet när det gäller utseende? Men givetvis med ekerfälgar? Ramen rockar helt klart!

Bifogat

• rookecafe.jpg
    rookecafe.jpg
    62.2 KB · Visningar: 306
Låter som ett galet kul bygge!!

Jag kommer direkt att tänka på den här, kanske kan va lite inspiration
dock tolka jag det som att du vill bygga något som ser lite äldre ut,
men iallafall....

rookecafe__ktm_caferacer_2.jpg

Låter som att det kan bli svårt att hitta en motor som ska se "gammal" ut bara, kanske går att plocka från triumph truxton eller något. Eller jag kulle iallafall vilja ha kylflänsar å sånt på den. Samtidigt skulle jag vilja ha en riktigt smal motor om den ska gå på bana.

edit:
Något åt det här hållet när det gäller utseende? Men givetvis med ekerfälgar? Ramen rockar helt klart!
Haha tänkte exakt samma sak, fast satt å fundera lite väl länge så ja hann inte se att du redan postat :tungan

Last edited:
Om blueprintning ger HK har jag missuppfattat vad det innebär. Vad innebär det? Menar du portning?

Varför vill du slippa bromsljus? I England kan man regga hojar för körning enbart i dagsljus, då är bromsljus ENDA kravet i belysningsväg. Bromsljus är väl bra och ryms i den minimalaste av baklysen. Finns ju microbrytare för bromsslangen och även kvicksilverbrytare som känner själv när du bromsar/slår av.

Är du i kina måste det finnas billiga objekt att ta hem? Även delar kan man tycka..

Om blueprintning ger HK har jag missuppfattat vad det innebär. Vad innebär det? Menar du portning?

Varför vill du slippa bromsljus? I England kan man regga hojar för körning enbart i dagsljus, då är bromsljus ENDA kravet i belysningsväg. Bromsljus är väl bra och ryms i den minimalaste av baklysen. Finns ju microbrytare för bromsslangen och även kvicksilverbrytare som känner själv när du bromsar/slår av.

Är du i kina måste det finnas billiga objekt att ta hem? Även delar kan man tycka..

Tjena ! är ingen motorgud men vet att det ger HK i form av mindre inre friktion och obalans. Dessutom brukar man ju avlägsna en massa skägg, slipa ner ojämnheter och skador osv. tillsammans med portning och en lätt komphöjning brukar blueprintning ge en härlig motorkaraktär och hållbara HK.
Många underskattar blueprinting. Så mkt vet jag.

Är inte emot belysning osv men jag va med och besiktigade en cb500-72a i somras som var cafèad och det va liksom en fröjd. Besiktningsmannen sa själv att en sån här gammal hoj kan nästan vara hur som helst bara det fundamentala funkar. Satt ett väldigt högljutt 4-1 på men gamla hojar låter ju mer sa han. Sån enorm attityd skillnad jämfört med att besiktiga nyare sporthoj. Det gillade jag verkligen.

I kina finns det massor med delar men inga hojar. Så visst kommer jag shoppa på ebay kina/hongkong och smuggla skiten ur mig !!!!!!

objektet får jag köpa via kompisar i sverige pga tidsbrist.
Men frågan är ju som sagt, vilken hoj ska man köpa ?

MVH

Blueprinting innebär att man bygger upp motorn med exacta toleranser.
Motsatsen till måndagsexemplar.
Huruvida det ger någon effekt att tala om, beror på utgångsmaterialet.

När jag såg att trådstartaren var i Kina, så hoppades jag på ett chang-jiangbygge.
changjiang5_small.jpg

Faen.

Den va ball. Och man kunde förbättrat mkt .Inget snack om saken. Men det ser ut att vara en stor twin i ramen. Vilket innebär att det blir för dyrt.....!
Tror jag iaf. Inte så påläst på dessa hojar.

Sparar bilden dock. inspiration.

MVh

Blueprinting innebär att man bygger upp motorn med exacta toleranser.
Motsatsen till måndagsexemplar.
Huruvida det ger någon effekt att tala om, beror på utgångsmaterialet.

När jag såg att trådstartaren var i Kina, så hoppades jag på ett chang-jiangbygge.
changjiang5_small.jpg

Faen.

Hej !

Gillar färgen på bifogad hoj. modellen.. njaa. hållbarhet..njaa.
Många tror stenåldersteknik och kommunistland innebär hållbarhet
men glöm det. Har tre års erfarenhet av Kinesiska fordon av olika slag.
Är i bilbranschen så jag vet tyvärr hur det ligger till med den saken.

Finns naturligtvis undantag som bekräftar regeln här med, men de är få.
Verkar som de har choklad i stålet. Har nog att göra med all recycling
av råmaterial. De smälter ihop all möjlig skit här. Tål ingenting.

Finns massor av bra kina tillverkade grejer men det går på export och är svindyrt i Kina. Sorgligt men sant !

Ang blueprinting så har du samma inställning som jag men utöver det så
förbättrar man ju i regel motorns rörliga delar i form av viktning och balansering. Vilket kan innebära att man tar bort eller lägger till material här och där. Det brukar ge en hel del.

Men jag säger bara, har man kört en blueprintad motor så mins men det. svårt beskriva den subjektiva sensationen men även om den bara ger ett par HK på pappret så brukar det kännas som 20. Och så håller motorn väldigt mkt längre eferåt.

Men visst, köper ju klockrent att effektökningspotentialen är av väldigt slumpmässig karaktär. Det finns ju tillverkare som bygger väldigt exakta motorer. Men efter 20-30 år brukar det ha hänt mkt med dem oxå. Så HK brukar utdelas frikostigt vid BP. Men det bör tilläggas, jämfört med samma motor vid mätning innan BP. annars jämför man ju med ny motor och det vore ju inte rätt. Som att ställa upp en dopad 60 åring mot en frisk 30 åring i ett sprinterlopp. eller hur :)

Men va faaan, Inga förslag än förutom KTMen som jag tror blir för dyr.

Kom igen nu !!!

En kille på forumet byggde en verkligen rå/ cool Cafe räcer på en Gsx 1100 -80 ??? som han satte dit modern gaffel, hjul, sving, broms på.

Du får potent motor om du väljer en gammal stor cykel d.vs 1000 cc + och det är lätt med trimgrejor till dom. Nackdelen är ju att cykeln kommer bli lite tung oavsett hur lätta grejor du sätter dit.

MEN du får ett riktigt läckert bygge. Jag röstar för det absolut!

Jag byggde min caferäcer i "gammalt race stuk" rakt igenom och den blev väldigt läcker. MEN rent körmässigt så ångrar man väl lite att man inte satsade på en cafe räcer "hybrid" med lite modernare chassi.

Men men, det kanske blir nästa bygge...om det blir nåt mer bygge? :tungan

Ska du ha en kort gaffel är det nog lättare att leta tag i sportgrejor direkt! Cykeln kommer nog inte se klok ut med mx/Sm gaffel.

En kille på forumet byggde en verkligen rå/ cool Cafe räcer på en Gsx 1100 -80 ??? som han satte dit modern gaffel, hjul, sving, broms på.

Du får potent motor om du väljer en gammal stor cykel d.vs 1000 cc + och det är lätt med trimgrejor till dom. Nackdelen är ju att cykeln kommer bli lite tung oavsett hur lätta grejor du sätter dit.

MEN du får ett riktigt läckert bygge. Jag röstar för det absolut!

Jag byggde min caferäcer i "gammalt race stuk" rakt igenom och den blev väldigt läcker. MEN rent körmässigt så ångrar man väl lite att man inte satsade på en cafe räcer "hybrid" med lite modernare chassi.

Men men, det kanske blir nästa bygge...om det blir nåt mer bygge? :tungan

Ska du ha en kort gaffel är det nog lättare att leta tag i sportgrejor direkt! Cykeln kommer nog inte se klok ut med mx/Sm gaffel.

Hej !

Om det är samma tråd jag följde om gammel gixxern så blev den väldigt lyckad. den tråden inspirerade en hel del.

Du hade väl oxå en otroligt lyckad cb vill jag minnas. hur blev det med den ?
Tråden lever kanske ff ?

Skulle ju gärna höra lite hur du subjektivt upplevde din hoj. Kanske kan ta det via tele ngn gång.

Ang mx/sm gafflar så har jag sett på engelska forum hur de kortar dom när de
bygger supermono racer av SM hojar. Men aldrig riktigt fått grepp om hur de kortar och hur dyrt/komplicerat det är.

Låter som ett galet kul bygge!!

Jag kommer direkt att tänka på den här, kanske kan va lite inspiration
dock tolka jag det som att du vill bygga något som ser lite äldre ut,
men iallafall....

rookecafe__ktm_caferacer_2.jpg

Låter som att det kan bli svårt att hitta en motor som ska se "gammal" ut bara, kanske går att plocka från triumph truxton eller något. Eller jag kulle iallafall vilja ha kylflänsar å sånt på den. Samtidigt skulle jag vilja ha en riktigt smal motor om den ska gå på bana.

edit:

Haha tänkte exakt samma sak, fast satt å fundera lite väl länge så ja hann inte se att du redan postat :tungan

Hmmm! Triumph är intressant. Har haft ett par daytonor(t595) och det är mkt
feeling i dom. Ska börja titta på det på en gång.
Är påläst på alla tripplar de har men det finns ju fler configurationer
i programmet !

Tackar !

Last edited:
GSX1100 är ett utmärkt utgångsmaterial, men det skall vara "nya" motorn som (jag tror) kom -84.
Chang-jiangen var bara halvt på skoj.
Förutom att sidventilsmotorn bara ger sisådär 20 kusar, så tycker jag att de är skitballa.

GSX1100 är ett utmärkt utgångsmaterial, men det skall vara "nya" motorn som (jag tror) kom -84.
Chang-jiangen var bara halvt på skoj.
Förutom att sidventilsmotorn bara ger sisådär 20 kusar, så tycker jag att de är skitballa.

Håller med, den ser helt sanslös ut i den färgen dessutom.

Är ju suzuki-trogen så det är lätt att hänfalla åt gsx hållet.

Brukar det inte hystas in bandit motorer i äldre ramar ?
Tror jag sett det innan nånstans.

De är ju tungrodda de jäklarna bara. Hur få ner vikten och få den att
svänga någorlunda ?

Sen är det lite nytt känns det som. Men det kanske går att bygga bort
80-tals designen som för övrigt är hur läcker som helst redan.
Kanske synd bygga om en sån.

Har kollat lite på yamaha xs 850 sent 70-tal ca. tre-pip, kardan, blytung men med rätt hållning och mkt muskler. Kanske går bygga om till kedja och spara en massa vikt. Vet dock ej om motorn pallar trycket. gamla trepipar brukar ju vara sisådär i hållbarhet. men kanske går att fixa till om man ändå ska ner med motorn.

Ngn som har koll på yamma trepiparna ??

Mvh

xs 500 bygger jag på va inne på 3 piparna men obj va få o förhållandevis dyra , gav 3 papp för min helt körbara 500, :tummenupp

Hej du!

Jo tråden är kvar, men har ju inte uppdaterat på ett tag då cykeln har stått ...rasad sen i Augusti. Men ska göra lite krafttag här nu så fort motarden är färdigrenoverad.

Du har länk till tråden längst ner i min avatar eller vad det heter.

Ska se om jag hittar länken till gsx:en.

Jo, visst går det ju att korta en gaffel. Men ja, är det utseendet du är ute efter? För jag menar en crossgaffel har ca 300 mm slaglängd.

Säg att du kortar den till 150 mm slaglängd. Jämför det då med en Sporthojs gaffel som har ca 100-110 mm redan från början? Same same, bara att du lär få bättre väghållning.

Och nej, det är inte jätteavancerat egentligen, svarva till hylsor och sätta in i gaffeln. Sen lär du även få köpa kortare fjädrar för annars lär den bli stenhård.

Men det är bara vad jag tycker!

ÅÅ vad sugen jag blir på att bygga en hybrid cykel....

Kollade lite på grevens precis och där finns det Beringer bromsok, Isr bromspump, Cbr 1000 -07 sving o.sv o.sv till salu för bra pengar.

Baaah! Jag orkar inte med ett bygge till, sluta ge mig dumma idéer nu!

Gör du ett SERIÖST bygge som kommer sluta med en vinnarhoj ger jag dig gärna hur mycket råd och tips som helst.

Många byggare har ju mycket bra idéer i början och går ut stenhårt för att i slutändan bara göra ett....p*ss bygge, kompromissar på kvalite och puts... tyvärr.

Gör inte så! :tummenupp

La upp lite inspiration!

Fördelar med "hybrid" cykel är ju många givetvis..

*Modernt väghållning, bromsar o.sv
*Läcker design
*Lätt att få tag i lätta race grejor. Aluminium drev, styren, o.sv o.sv kanske från gamla racehojar o.sv.
*Moderna däck, kan ju slänga på slicks om man skulle känna för det!
*Förhoppningsvis lätt och smidig cykel.

Nackdelar är ju att kostnaden är väldigt svår att hålla nere. Bara köpa, gaffel, kronor, hjul, sving, bromsok o.sv handlar ju om 20 k för att ens kunna komma igång med bygget...

Sen är en annan nackdel att oavsett hur man gör blir det ju sjukt mycket tillverkning, bara få dit sving med bretthjul o.sv innebär ju rätt mycket arbete med ramen. Svarva bussningar o.sv för att få dit gaffelkronorna.

Men ja, läckert bygge skulle det bli, garanterat!

Hej !

Om det är samma tråd jag följde om gammel gixxern så blev den väldigt lyckad. den tråden inspirerade en hel del.

Du hade väl oxå en otroligt lyckad cb vill jag minnas. hur blev det med den ?
Tråden lever kanske ff ?

Skulle ju gärna höra lite hur du subjektivt upplevde din hoj. Kanske kan ta det via tele ngn gång.

Ang mx/sm gafflar så har jag sett på engelska forum hur de kortar dom när de
bygger supermono racer av SM hojar. Men aldrig riktigt fått grepp om hur de kortar och hur dyrt/komplicerat det är.

Hmmm! Triumph är intressant. Har haft ett par daytonor(t595) och det är mkt
feeling i dom. Ska börja titta på det på en gång.
Är påläst på alla tripplar de har men det finns ju fler configurationer
i programmet !

Tackar !

Bifogat

• No-regrets3.jpg
    No-regrets3.jpg
    66.4 KB · Visningar: 150
  • No-regrets.jpg
    No-regrets.jpg
    231.2 KB · Visningar: 175
  • cb900f.jpg
    cb900f.jpg
    85.2 KB · Visningar: 280
  • DSCF6124.jpg
    DSCF6124.jpg
    118.7 KB · Visningar: 134
  • 9059010681.jpg
    9059010681.jpg
    44.9 KB · Visningar: 162
  • 9085876768.jpg
    9085876768.jpg
    51.4 KB · Visningar: 162
Last edited:
Ruggigt nice den där gråa. =)
Ingen som vill byta ett par Lightforce extraljus mot ett objekt?
Nya ink unibar värde ~4000kr

Visst skulle det vara ballt med en trecylindrig motor.
Men det finns ju inte mycket att välja på.
Vtwinnar tar plats och känns för vanligt.
jag föreslår (inte oväntat) paralelltwin.
Dessvärre finns det ju inte mycket att välja på, med tillräcklig effekt till lågt pris.
KLE500 motorn kanske?
Vätskekylningen ger lite nygammal känsla över en caféräser.
Men å andra sidan är jag barnsligt förtjust i XR600 motorer.

Gillar oxå XR600 motorn, enklare blir det inte.
Minimalt med el bra hållbarhet m.m

nu börjar det trilla in lite grejer här ju.
Tackar ödmjukast för ideer och förslag.

satt och gnuggade geni knölen inatt.
kollat på era ideer och undersökt yamma tripplarna på div forum.
tydligen en hel del problem med motorn och transmissionen.

paralell twin är ju intressant helt klart. bygga gammel look på trx 850 ?
men, då frångås hela ursprungstanken med bygget ju.

fick en ide när ni nämnde xr 600. man kanske skulle titta på cr 500 ? dock med risk att bli hängd av mx folket om man bygger om en sån.
vet inte om det gjorts ngt sådant förut.

mvh

Hej du!

Jo tråden är kvar, men har ju inte uppdaterat på ett tag då cykeln har stått ...rasad sen i Augusti. Men ska göra lite krafttag här nu så fort motarden är färdigrenoverad.

Du har länk till tråden längst ner i min avatar eller vad det heter.

Ska se om jag hittar länken till gsx:en.

Jo, visst går det ju att korta en gaffel. Men ja, är det utseendet du är ute efter? För jag menar en crossgaffel har ca 300 mm slaglängd.

Säg att du kortar den till 150 mm slaglängd. Jämför det då med en Sporthojs gaffel som har ca 100-110 mm redan från början? Same same, bara att du lär få bättre väghållning.

Och nej, det är inte jätteavancerat egentligen, svarva till hylsor och sätta in i gaffeln. Sen lär du även få köpa kortare fjädrar för annars lär den bli stenhård.

Men det är bara vad jag tycker!

ÅÅ vad sugen jag blir på att bygga en hybrid cykel....

Kollade lite på grevens precis och där finns det Beringer bromsok, Isr bromspump, Cbr 1000 -07 sving o.sv o.sv till salu för bra pengar.

Baaah! Jag orkar inte med ett bygge till, sluta ge mig dumma idéer nu!

Gör du ett SERIÖST bygge som kommer sluta med en vinnarhoj ger jag dig gärna hur mycket råd och tips som helst.

Många byggare har ju mycket bra idéer i början och går ut stenhårt för att i slutändan bara göra ett....p*ss bygge, kompromissar på kvalite och puts... tyvärr.

Gör inte så! :tummenupp

La upp lite inspiration!

Fördelar med "hybrid" cykel är ju många givetvis..

*Modernt väghållning, bromsar o.sv
*Läcker design
*Lätt att få tag i lätta race grejor. Aluminium drev, styren, o.sv o.sv kanske från gamla racehojar o.sv.
*Moderna däck, kan ju slänga på slicks om man skulle känna för det!
*Förhoppningsvis lätt och smidig cykel.

Nackdelar är ju att kostnaden är väldigt svår att hålla nere. Bara köpa, gaffel, kronor, hjul, sving, bromsok o.sv handlar ju om 20 k för att ens kunna komma igång med bygget...

Sen är en annan nackdel att oavsett hur man gör blir det ju sjukt mycket tillverkning, bara få dit sving med bretthjul o.sv innebär ju rätt mycket arbete med ramen. Svarva bussningar o.sv för att få dit gaffelkronorna.

Men ja, läckert bygge skulle det bli, garanterat!

Hej !

tänkvärda rader. tackar !
läst om några ggr redan. och bilderna känner man igen.
läckra hojar. Ett par av dessa har ju sått fröna som gror i skallen
på en just nu.

har hyffsade kontakter på svarvning och svetsning och har fixat och trixat en del redan innan så det skrämmer inte alltför mkt med egentillverkning osv.

Mitt problem är tid så därför tittar man ju mkt på det här med att få så mkt bolt on lösningar som möjligt även om det innebär vissa kompromisser.

När det här bygget väl startar så är ambitionen hög och budgeten
är inte supertight. Jag vill gärna behålla mina byggen så det byggs för att
hålla länge. Både design och konstruktionsmässigt.

Återkommer.....!

MVH

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP