Trial-bygge.

Kör på :tummenupp
Det är ju vägen till en färdig hoj som är intressant att läsa om i det här forumet. Sen kommer folk att kommentera saker hit och dit. Vissa kommentarer kommer att vara vettiga, medans andra inte är det. Det ändrar inte faktumet att färden till den färdiga hojen är trevlig läsning.
 
Äääähhh. Kör på. Jag vill se hur detta slutar. Man lär sig bäst av sina misstag. Många gånger folk har sagt till mig "det där kommer inte funka, skit i det!" Sen visar det sig att det visst funkar! Eller "skruva inte på saker som funkar!" Hur ska jag då lära mig? Vid detta laget har jag nog gjort det mesta galet på grund av att jag är lite stirrig med att bli klar men jag kan också riva och bygga i hop en mt5 motor utan sprängskiss skulle jag tro. Samma med min sr500.

Man lär så länge man lever, det är resan som är det viktiga inte målet. (Inte kört min hoj sen 2008-9 tror jag) men jävlar vad jag lärt mig under tiden.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Two stroke man gillar och döda kreativitet. Bry dig inte om det :)

Nu va de inte just hans inlägg jag tänkte på utan de hela me just de här bygget me val av ram å svetsar på sving å viss mån även val av utväxlingar samt motor... Folk får väl välja sina objekt...
Skulle själv aldrig lägga ut bilder på de man själv byggt för folk skulle alltid ha åsikter om allt....
 
Om jag ska vara riktigt ärlig så blir jag lite osäker om jag törs visa opp resten av bygget medans det pågår;
Om mina beslut i MITT eget bygge inte accepteras,, ja, då är det väl ingen mening med att fortsätta här ?
Eller? :tummenupp

Ta mig inte fel, bygg på du! Tycker inte det är fel med lågbudget-byggen, och jag respekterar ditt val av motor det var bara motiveringen till valet som jag invände mot.
Skulle inte rekommenderat någon annan motor själv, möjligen kanske lite extra tyngd på svänghjulet kan göra den än bättre för trialåkning.
 
Sluta piva för fan... Pensionär?? Då borde du lärt dig att skita i vad folk tycker... Herre Jesus
 
Bygget går sakta framåt. Motorfästen klara i.a.f. Återstår att demontera motorn från ramen och svetsa färdigt fästena dock. Fick kapa bort den främre delen på ramen p.g.a att motorn var för lång. Kikade på bilder på äldre hojar (som jag har som förebild) och valde att köra utan nedre ramrör.
Testar även att bygga en hasplåt av en uttjänt snöskovel ("lågbudgetkungen" slår till igen :) )
Delade den och nitade ihop delarna; 6mm med förstärkning borde räcka? (blir även hård skum mellan motor o plåt)
PÅ bilden är plåten ej varken färdigformad eller riktigt fastsatt.


 
I detta skede stannar bygget nog opp för i år ; börjar bli kallt i verkstan o modellbygget pockar på :)
Jag valde en bensintank av kantig modell ; tycker det passar eftersom både främre ramröret och svingen är tillverkade av fyrkantsprofil. Blir även lite "a´la 80-tal" över det hela ?


Svingen nästan färdig, fattas bara en "kedjesläpa" .Placerade fästet för sidostödet strategiskt så den fungerar som förstärkning. Förstärkning även på översidan, som synes.


Främre motorfäste och en del av hasplåten.


Förstärkt fotpinnefäste.


Även på denna sida av svingen blev det förstärkning på undersidan, i form av ett fäste till bromsstaget. (det är längre än bilden visar samt i dubbel form)


En enkel batterilåda som ska kläs med gummi på insidan. (inte snygg men,, :D )


Motorn är förskjuten till höger därav ett annorlunda fäste på högersida.


Hasplåt tillverkad av uttjänt snöskovel. Kapad o ihopnitat till dubbla lager.Kommer att lägga en bit liggunderlag mellan plåten o motorn vid slutmontering. Jag strävar hela tiden efter att hålla bygget "Lowtech och Lowbudget" som synes ? :tungan
 
Last edited:
Det går ju klä på sig ifall det är kallt, och det ser ju ut som att du har ström så kör igång en byggfläkt medans du är där, eller kanske en timme innan och stäng av den när du inte är där. Finns billiga på Jula och Biltema. Så gör jag själv och jag bor på kallare breddgrader än dig och sen försöker jag kolla väderprognoserna och styra utejobbet till de mindre kalla dagarna och innejobben till de kallare dagarna.
 
Jo , de e klart ;visst kan jag klä på mig samt köra med extra värmekälla , men sanningen är den att modellbygget lockar. Bygger just för tillfället på en R/C-båt ; en sorts "Cabin cruiser" :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top