Bra utrustning för en nybörjare?

chrismeister

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2009
Hoj
09,ingen,ingen
Hej!

Jag har inte fått mitt körkort än utan pluggar fortfarande bara teorin. Jag har ingen närstående som håller på med MC så jag har ingen att vända mig till med såna här frågor. Därför hoppas jag att jag kan få lite hjälp av er :)

Jag undrar vad ni tycker man bör ha och bör tänka på i utrustningsväg. Först och främst tänker jag saker som, ska man ha tvådelat eller helt skinnställ? Vad bör man tänka på när man köper skinnställ? Vad bör man tänka på när man köper hjälm/skor/handskar? Behöver man någon annan viktig utrustning? Vad är en normal summa för ett komplett sett? Finns det något annat viktigt att tänka på? Jag menar inte att ni måste nämna exakta modeller, men bara allmänt vad man bör tänka på!

Jag hittade ingen tråd om detta men finns det redan en ber jag om ursäkt och länka mig gärna rätt då!

Tackar på förhand annars!

jag vände mig till min mc handlare som hjälpte mig med dom problemen. Det blev ett textil ställ 2 delat då jag resonerade som så att i början är det ändån inte så mkt race utan lära sig köra hoj sen kan man ofta ta ur allt foder så det blir riktigt svalt och gutt.
Sen kan man ju alltid ha arbetskläderna under om man nu inte kan byta om på jobbet.

Köppte bara saker ifrån jofamas sortiment då dom var billigast och snyggast gällande kläderna det enda jag ångrar i dag är att jag inte köppte ett par race stövlar men 2000:- för ett par stövlar är ju inte dyrt

Skinnställ är säkrare än textilställ. Huruvida du vill ha helt eller delat är en smakfråga. Det du ska tänka på är att skinnstället ska sitta tight. Med "tight" menas inte att det sitter skönt och bekvämt - ju mindre ställ du får på dig desto bättre. Det vanligaste felet nybörjare gör är att de köper för stora ställ som sedan töjer sig ännu mer.

När det gäller hjälmval, köp den som passar ditt huvud bäst. Samma princip gäller här, du vill ha en så tight fit som möjligt utan att för den delen få huvudvärk. En tumregel är att om du kan tugga tuggummi när du har den på är den för stor.

Ryggskydd är att rekommendera, finns flera bra därute. Handskar, stövlar, naturligtvis.

Vad gäller pris och övriga frågor är det bäst att gå till en handlare och prova och fråga. Tänk på att förhandla lite, ska du köpa ett helt set kan du säkerligen få ett vettigt paketpris.

Delat skinnställ är skönt att ha när man ska stanna och käka osv. Och köp inte för stort som sagt. Det gjorde jag och det funkar jävligt bra som vindfång. :mad:

Köp helställ, sitter skönare du är inte lat så du endast tar på dig jackan för att det går snabbare. Sen sitter helställ bra mycket skönare en delat.

Olika märken modeller har olika form så prova tills du har ett som passar din kroppsform. Samma gäller hjälm den ska sitta bra spelar ingen roll om du har den dyraste hjälmen och den sitter skit och du får huvudvärk.
Annars är väl stövlar handskar ryggskydd allt du behöver. Sätt på dig ett bra underställ under stället inte lika äckligt samt att du får av dig utrustningen enklare när det är varmt.

jag skulle rekommendera helställ av den enkla anledningen att det inte blåser in längs med ryggen när man kör.
Att skin skulle vara säkrare än textil är bara en myt du är lika säker i båda.

Jag tog kortet förra året. En reflektion på vad jag själv upplevde var att jag inte var riktigt beredd på att alla grejorna plockade till sig så i pengar. Kortet hade jag kollat, cykel hade jag löst. Resten kunde väl inte vara farligt. Men tusen lapparna rasade iväg då man samtidigt betalar lektioner.. Valde fö två delat, skinnjacka och textilbrallor. Har fungerat hittils för mig. Ryggskydd, handskar, hjälm, stövlar.. Tio tusen blir det lätt även om man snålar. Helställ för tio K är/var inte aktuelllt för mig och min budget även om de förmodligen är bäst.

jag skulle rekommendera helställ av den enkla anledningen att det inte blåser in längs med ryggen när man kör.
Du säger vad? Varför åker inte alla rejsputtar i figursydda textilställ? Förstå vad mycket vikt de skulle spara.

Om ditt skinnställ är så stort så att det blåser in på ryggen beror det knappast på dragkedjan på mitten utan för att du har valt ett ställ som är 7 nummer för stort och har glömt ryggskyddet hemma.

Personligen så skulle jag rekommendera hel(skinn)ställ. Har både och.. och är man ute efter aktiv körning (läs sporthoj) så är helställ att rekommendera. Bra stövlar är också inte fel. Kan bli otäcka frakturer på fotleder vid marksyning. Har själv testat både handskar, ställ och kruka vid vurpa.. Bra utrustning ska man inte snåla på. :fakta

Hojen går ju alltid att tejpa ihop efter en krasch, värre kan det vara med kroppen. Sist men inte minst, givetvis en bra hjälm! Om man vänder sig till en välrenomerad mc-handlare så hjälper dom dig säkerligen att både bli snygg och kunna skydda dina ädlare delar! :tummenupp

...och glöm INTE ryggskydd!!

Det mesta har sagts redan, men om du inte prompt behöver ha nya grejor, så leta på blocket, det finns en hel del fina skinnställ. Jag rekommenderar skinn, alla skydd sitter bättre, speciellt om stället är tight. Skor och handskar är lite svårare begagnat, men det finns.

Hjälmen bör du köpa ny eftersom den bör formas efter din skalle. Se till att den sitter hårt utan att det gör (alltför) ont.

Tja. Den första frågan som du ska ställa dig är ju hur du tänker använda hojen när du får kortet.

Tänker du köra massor av bankörning så är ett raceställ väl det första valet.
Tänker du köra bara när solen skiner (Begränsar antalet turer i svenskt väder) och vill kunna posera vid korvmojen så är det väl helt eller delat skinnställ som gäller.
Vill du kunna köra oavsett väder och slippa fundera på om du vågar ta hojen till polaren för det kanske kommer en regnskur på vägen hem så tar du ett allväderställ i textil.

Skyddsmässigt är det ingen större skillnad så länge som du håller dig till dom bättre textilställen. Det du letar efter är textilier av typen armacor, cordura, keprotec osv. Dom skyddar bra vid en marksyning.

När du bestämt dig för hur du tänker åka så är det bara att bege sig till handlaren och välja ut grejor i önskad prisklass. Pruta mycket och ofta.

Hjälm ska sitta tight utan att kännas obeväm. Prisklass är upp till dig. Dom som säljs i affärerna idag ger alla ett fullgott skydd. Det är mer en fråga om utseende och funktioner på visir, ventilation mm och kvalitetskänsla som skiljer. Integral eller öppningsbar integral är upp till dig själv att välja mellan men jag skulle inte rekommendera en hjälm av typen jethjälm (helt utan integral).

Stövlarna ska gärna vara försedda med lite skydd vid fotleder mm. Det är inte promenadskor man köper.

Personligen körde jag på ett Rukka allvädersställ när jag köpte. Jag slipper fundera om det kommer att vara solsken när jag åker hem och jag kan köra även om vädret ser lite tråkigt ut.
Jag kör nästan bara hoj under sommarhalvåret och jag vill slippa bli strandad någonstans bara för att det regnar och jag har inte lust att släpa med ett extra regnställ som man ska stanna och krångla på sig när det kommer en regnskur.

Du säger vad? Varför åker inte alla rejsputtar i figursydda textilställ? Förstå vad mycket vikt de skulle spara.

Nu vet jag inte hur du tänker???
Har du kännt på ett textilställ av bra kvalitet någon gång? Jag kan inte på rak arm säga att ett skinnställ är lättare än mitt Rukka. Jag skulle snarare hävda att dom väger ungefär lika mycket.

Sen hör det till saken att ett skinnställ formar sig lite efter kroppen och följdaktligen kommer att kunna sitta lite tightare och därigenom ger det en liten aerodynamisk fördel gentemot textil.
Textilierna som skyddar är inte direkt töjbara och därigenom blir det väldigt svårt att få ett sådant ställ som sitter precis lika tight som ett skinnställ. Utan att man tjänar någon vikt.
Sen är det så att ett skinnställ ger en lite raceigare känsla än ett textilställ och för dom som racear i toppen är det nog inte något som man kan bortse ifrån.

Ett skinnställ ger alltså en liten aerodynamisk fördel jämfört med ett textil och man skulle inte spara någon vikt. Det är med andra ord inte försvarbart ur det perspektivet att försöka byta till textil.

Dessutom är det nog lite en fråga om Image. Ett skinnställ ser coolare ut och det finns en viss poäng med det. Annars skulle dom inte hålla på och måla hojarna och designa ställen med olika färgade detaljer.

Last edited:
skinnställ
hjälm
ryggskydd
stövlar handskar

Ny hjälm efter ditt huvud ingens annan!! ca 4-6000kr

Skinnställ beg eller nytt. jag rekomenderar beg som första ställ. pga priset ca 8-12000kr för nytt samt hur vet du att hojåkande är din grej så står du där med utrustning för 20000kr så var de inge kul.

stövlar beg eller nya. 2000-5000kr för nytt

handskar nytt ca 2-500kr

ryggskydd nytt ca 5-1000kr

Jag köpte min första utrustning för

hjälm shoie radd II 4500kr
Beg delat ställ av polaren 2500kr
beg stövlar blocket 1000kr
handskar 250kr
ryggskydd 500kr (julklapp från mamma)

runda slängar 9000kr

Jag rekomendrar delat ställ pga smidigheten och inge annat. att ett helställ är säkrare och /eller skönare/bättre är bara egen uppfattnig.
Samma sak som att biltema racing oljan bara är skit!

har haft delat och helställ men fick problem med dicken på helstället. pungkross allså
Personligen tycker jag du ska köpa en neutral färg på stället/utrustningen.

Ser ganska kul ut när vissa kört röd hoj med röda kläder sen byter till blå hoj
eller dyl.

Bifogat

• cameltoe.jpg
    cameltoe.jpg
    15.1 KB · Visningar: 64
Tackar för alla svaren, och så snabbt också :D! Jätte schysst!! Nu har jag lite mer kött på benen vad gäller utrustningen!

Köpt ordenkliga grejer så slipper du kasta en massa pengar i sjön.
Själv gjorde man felet att köpa halvbra grejer, fel storlek och allt. Slutade med att jag ändå köpte rätt och bra grejer senare.

Du kan fynda riktigt bra på blocket, köpte mitt alpinestarsställ helt nytt för 3000kr (ord.pris 10 000kr) stövlar använda 1 gång sidi vertigo 1700kr (ord.pris 2600kr)

Men hjälm bör du köpa nytt från butik så du med all säkerhet vet att den är hel och bra.

Köp neutrala färger som funkar med vilken hoj som helst, så du inte behöver köpa nya mc kläder/hjälm osv. när du byter hoj.

Nu vet jag inte hur du tänker???
Har du kännt på ett textilställ av bra kvalitet någon gång? Jag kan inte på rak arm säga att ett skinnställ är lättare än mitt Rukka. Jag skulle snarare hävda att dom väger ungefär lika mycket.

Då vill jag att du visar mig att man kan glida från 250 knyck till 0 utan att börja tumla och att regnskyddet håller. Men visst är chansen stor att man drar in ett ett vägräcke eller träd efter några meter då spelar det ingen roll vad man har på sig.
Hur mycket foder har du i ditt Rukka, det kan du räkna bort från vikten om det finns.
Mina jeans höll bättre en ett textil för ca 5k.

har du testat att åka i textil i farter över 120? Utöver det är det inte jag som hittat på att det finns textil som är bättre än skinn. Tack vara folk som du som inte vågar se frammåt som ipred kommer till.

Om ditt skinnställ är så stort så att det blåser in på ryggen beror det knappast på dragkedjan på mitten utan för att du har valt ett ställ som är 7 nummer för stort och har glömt ryggskyddet hemma.

handlar mer om att delade ställ så blåser det in mellan röven o ryggen inte upptill. har du aldrig kört i delat eller?

Last edited:
Jag tycker du ska satsa på följande. Skulle jag med gjort men jag tyckte det var fränare med skinn än textil så nu sitter jag med två ställ ändå.

-Textilställ med dragkedja runt hela midjan, akta dig för såna med 20cm dragkedja bak. Lättare att ta av och på och du slipper se ut som Rob Halford.
-Sportiga stövlar med OK skydd samt bra vattentäta handskar.
-Separat ryggskydd, sitter det ett i jackan så ta genast ut det och frakta till slutförvaring långt ner i berget!
-Svindyr hjälm, gärna Arai eller Shoei. De är helt överlägsna billigare varianter i hur de känns att ha på sig och allt annat. Köp vit så syns du bra.

När du hämtat dig från första chocken du fick när du kom till kassan så går du in på blocket och letar upp ett begagnat skinnställ för 2-4000kr som du drar på dig när du ska köra bandagar.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti