Då vill jag att du visar mig att man kan glida från 250 knyck till 0 utan att börja tumla och att regnskyddet håller. Men visst är chansen stor att man drar in ett ett vägräcke eller träd efter några meter då spelar det ingen roll vad man har på sig.
Hur mycket foder har du i ditt Rukka, det kan du räkna bort från vikten om det finns.
Mina jeans höll bättre en ett textil för ca 5k.
Att Gore-Tex membranet håller för en vurpa är inget som jag sätter några pengar på men det är inte poängen heller. Det är yttertyget som ska skydda mot det och inte Gore-Texen. Jag har känt på mitt ställ både med och utan fodret i och jag uppskattar att det är ungefär lika tungt som ett skinnställ utan fodret i men fodret i sig väger inte särskilt mycket. Jag kör bara med fodret i på våren och sent på hösten när temperaturen är under 10 grader. Annars blir det alldeles för varmt.
Det är oerhört stor skillnad mellan olika textilier.
Vissa håller inte särskilt mycket bättre än ett par jeans medan dom bättre tål mer än ett skinnställ. Man är tyvärr tvungen att punga ut med ganska hyfsade slantar för att få ett säkert ställ då Gore-Tex membran eller liknande kostar en hel del att slänga in och dom textilier som ger ett bra skydd är ganska dyra att tillverka. Det är tyvärr bara ställen i dom övre prisklasserna som jag sett några tester med bra resultat på.
Cordura ska ge bra slitstyrka som exempel. Det finns en hel del textilställ som är i vanlig nylon och liknande och dom har inte fått några direkt strålande resultat i tester. 5000 för ett textilställ är ganska billigt om det är med membran och liknande även om det inte tillhör dom allra billigaste. Mitt låg på någonstans kring 10000 om jag inte missminner mig.
Dom nya grejorna som börjar komma med något slags frotte med kevlarinblandning ska tydligen tåla bra mycket mer än ett skinnställ.
Det svåra är att veta vilka ställ som ger bra slitageskydd och vilka som inte ger det. Det är endast ett fåtal av textilställen som inte ligger i det absoluta toppskiktet prismässigt som skyddar riktigt bra. Så med andra ord. Man måste veta vad man ska leta efter för att få ett bra skydd med textil. Skinn är det bara att köpa då dom flesta ger ett bra skydd.
Jag tycker du ska satsa på följande. Skulle jag med gjort men jag tyckte det var fränare med skinn än textil så nu sitter jag med två ställ ändå.
-Textilställ med dragkedja runt hela midjan, akta dig för såna med 20cm dragkedja bak. Lättare att ta av och på och du slipper se ut som Rob Halford.
-Sportiga stövlar med OK skydd samt bra vattentäta handskar.
-Separat ryggskydd, sitter det ett i jackan så ta genast ut det och frakta till slutförvaring långt ner i berget!
-Svindyr hjälm, gärna Arai eller Shoei. De är helt överlägsna billigare varianter i hur de känns att ha på sig och allt annat. Köp vit så syns du bra.
När du hämtat dig från första chocken du fick när du kom till kassan så går du in på blocket och letar upp ett begagnat skinnställ för 2-4000kr som du drar på dig när du ska köra bandagar.
Under förutsättning att du byter ut ryggskyddet mot något bättre så håller jag med dig.
Om man har ett i jackan som uppfyller klass 1 och byter ut det mot ett separat som också är klass 1 så har man ju bara kastat pengarna i sjön och fått mer pyssel och mer svett i kläderna.
Byter man istället ut det mot något av dom som uppfyller klass 2 så har man fått bättre grejor. Och det är väl den viktiga grejen i sammanhanget. Man ska försöka hitta ett ryggskydd som uppfyller klass 2. Tänker man köra på exempelvis Dainese Wave som bara är klass 1 så är det ju lika bra att köra med det i jackan.
Men nu är det ju aldrig ryggskydd i jackan utan det får man köpa till tror jag. Så då kan man ju köpa ett separat och kunna ha det i dom andra MC-kläderna man kommer att köpa i framtiden.