syltburk
Skallig och arg!
Steffo_b: Har du någon information till mig angående 100 Hz LCD-datorskärmar? Du sa ju att det fanns ett fåtal som klarade 100 Hz men jag hittar inga. Om du hjälper mig vore jag mycket tacksam!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Först påstår du att ögat inte kan se mer än 50 bilder per sekund och sedan håller du med om att man ser skillnad mellan verkligheten och datorskärmen på grund av otillräcklig uppdateringsfrekvens. Att FPS:en skulle sjunka till under 50 FPS bara för att man vänder på sig i CS är ju ett vansinnigt påstående. Speciellt när man beaktar att jag får upp emot 2000(!) FPS när jag kör en timerefresh på samma ställe. Att jag ser skillnad vid snabba rörelser beror alltså inte på att FPS:en sjunker.
Som du skriver i ditt andra stycke ser man en propeller (som snurrar snabbt) suddigt i verkligheten. Ser man samma sak på en TV eller datorskärm ser man inte den suddigt utan bara en samling stillbilder. Det är t.ex. omöjligt att avgöra åt vilket håll propellern snurrar på skärmen pga vikningsdistorsion. I verkligheten kan man oftast se vilket håll den snurrar (om den inte snurrar väldigt snabbt). Skärmens uppdateringsfrekvens räcker alltså inte för att korrekt avbilda verkligheten.
Här har du ytterligare ett exempel: Du sitter i en bil på motorvägen och tittar ut genom sidofönstret när du möter en MC. Du kör i 120 km/h och MC:n i 130 km/h. Motorcykelns relativa hastighet mot dig är alltså 250 km/h. Du kommer givetvis se MC:n swisha förbi och kan också avgöra från vilket håll den kom ifrån. Hade du sett samma sak på en bildskärm med 75 Hz hade MC:n färdats ungefär en meter per bildruta. Du hade alltså t.ex sett ett framhjul och sen ett bakhjul i två bildrutor, eller kanske bara föraren i en ruta. Du hade inte kunnat avgöra i vilken riktning mc:n färdades, även om det i detta fall var ganska uppenbart. Det optimala hade varit att den inte flyttades mer än en pixel per bildruta. Om du har upplösningen 1920*1080 på en 24"-skärm hade du alltså behövt ha ca
250*1920*100/(3,6*24*2,54*cos(arctan(16/10)))=257928,2 Hz/FPS
för att kunna utnyttja skärmen fullt. I praktiken hade det kanske varit tillräckligt med "endast" en tiondel av detta för att det skulle se likadant ut som i verkligheten.
För att kunna följa en rörelse med blicken, eller okulär motrullning som du väljer att kalla det, krävs det att det man följer rör sig någorlunda mjukt och inte hackar sig fram. 75 FPS är absolut inte tillräckligt när man t.ex. spelar spel med snabba rörelser. 150 FPS, som man kan få med en hyfsad CRT, är inte heller tillräckligt i alla lägen men det är i alla fall dubbelt så bra som 75 Hz. Jag SER en mycket tydlig skillnad på 75 FPS och 150 FPS när jag spelar spel, det gör dessutom alla mina kompisar som också spelar. Även mellan 100 FPS och 150 FPS ser jag skillnad, om än inte lika mycket. Jag vet inte vad sannolikheten för att jag och flera av mina kompisar har övermänskliga ögon men jag lovar att sannolikheten för att du har fel är mycket högre. Jag är exakt 100 % säker på att jag ser vad jag ser. Tror du att du kan övertyga mig om att jag ser i syne varje gång jag sätter mig vid datorn?
Om du inte förstår vad jag menar med mina många exempel, och du tror att jag ljuger för dig när jag säger att jag ser skillnad på exempelvis 100 och 150 FPS, och du vägrar att sätta dig vid en CRT-skärm och se skillnaden med dina egna ögon vet jag inte vad jag kan göra för att du ska inse sanningen.
Steffo_b: Har du någon information till mig angående 100 Hz LCD-datorskärmar? Du sa ju att det fanns ett fåtal som klarade 100 Hz men jag hittar inga. Om du hjälper mig vore jag mycket tacksam!
Faktum är att jag inte hittar någon sådan på någon av nätbutikerna. Men jag vet att jag läste ett test av bildskärmar där någon av deltagarna var sådan någonstans för ett tag sedan. Jag kan dock inte för mitt liv komma ihåg vart. Kanske blev en dagslända av dom. Folk vill ju betala så lite pengar som möjligt för datorskärmen och gamers har ju inte ens tittat på LCD så det sålde antagligen för dåligt på grund av för högt pris för att attrahera köpare.
På TV-apparaterna börjar det dock komma på fler och fler.
Men då så, då är vi ju nästan överrens!
edit:
Okej det var synd för jag gillar LCD förutom när jag spelar. Kanske måste man köpa sig en TV för att som bildskärm i så fall.
Mig veterligen har det aldrig funnits 100hz LCD, men om någon vet med sig att det finns- länka gärna.![]()
Den enda gången man har nytta av det är ju när man kopplar datorn till den. Så det är konstigt att det kommer till TV innan det kommer till datorskärmarna. Det finns faktiskt även 120 Hz LCD-TV.För övrigt undrar jag varför man ska ha 100Hz på en LCD-TV när en DVD, HD-DVD eller digitalbox bara skickar ut 50 FPS.
Den enda gången man har nytta av det är ju när man kopplar datorn till den. Så det är konstigt att det kommer till TV innan det kommer till datorskärmarna. Det finns faktiskt även 120 Hz LCD-TV.
Någon gång i framtiden antar jag att TV-sändningarna kommer att ske i 50 FPS istället för 25 som det är nu men jag befarar att det är långt till dess. 100 FPS lär ju inte ske under min livstid.![]()
Det roligaste är ju nästan att dom visar exempelbilder på sina hemsidor där dom försöker illustrera hur mycket bättre bilden blir med 100Hz i din TV.
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |