Bra skärm till datorn?

VGA: Äldsta kontakttypen av de tre, och kontakten är blå.
DVI: Digital bildöverföring, kontakten är vit. Bättre än VGA ovan.
HDMI: Nyast. Skickar både bild och ljud i samma kabel. Kontakten är svart och väldigt tunn...påminner om en USB-kontakt, men plattare.

Billiga skärmar har ofta bara VGA anslutning. T.ex. en 24" skärm för 2000 kr. Lite finare skärmar har flera kontakter, både för VGA och DVI, och eftersom inte alla skärmar har inbyggda högtalare så blir väl HDMI lite overkill för många i alla fall.

Jag vet inte prestandaskillnaderna mellan DVI och HDMI gällande bildöverföringen så det kan jag inte säga något om...läser gärna om någon annan vet :)

Edit: En bild säger mer än 1000 ord.
Här har du en VGA-kabel: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=119306
DVI: http://www.komplett.se/img/p/400/321239.jpg
HDMI: http://www.komplett.se/img/p/400/123687.jpg
 
Last edited:
Har dock bara en Fujitsu Siemens själv, men har ett par kompisar som har Olika Samsung. Klart bäst tycker jag :tummenupp Särskilt de med den fina blanka ytan på skärmen, även HPs blanka skärma är väldigt fina.
 
Om man ska spela spel med snabba rörelser, exempelvis Quake eller CS, är en CRT-skärm ett måste. Om man bara porrsurfar och ordbehandlar är det nog bättre med en LDC. Eftersom du skriver att Q3 måste funka kan jag bara rekommendera en CRT-skärm. Den fungerar ju till allt vilket inte en LCD gör.

Det där är en sanning med modifikation faktiskt. Dom flesta LCD skärmar är såpass snabba att för hobbyspelande har det ingen betydelse.
Redan i grafikkortet så har du en fördröjning som ligger på 10-20 ms och en CRT-skärm ritar ju upp bilden med maximalt 100 Hz vilket medför att den ger en fördröjning på minst 10ms. Sett ur det perspektivet så är en LCD med responstid på 5 ms inte så allvarligt. Om du inte lever på ditt datorspelande vill säga.

En CRT är inte bättre på nånting längre. Till och med fotograferna har insett det. Det som var det sista argumentet för CRT var färgåtergivningen, men nu hör man inget om det heller.

Nja. Både och. Det finns ett fåtal LCD-skärmar som är tillräckligt bra för att använda vid fotohantering. Just dom modellerna har en färgrymd som är minst lika bra som CRT. Som helhet så är det dock så att den största delen av CRT skärmarna faktiskt mycket bättre på färgåtergivningen än den stora massan av LCD. Visst börjar det ske en övergång även där eftersom en LCD har andra fördelar men den stora massan av dom som sysslar med fotografering proffestionellt sitter fortfarande med stora CRT-klumpar. För oss vanliga dödliga har det dock ingen betydelse.
 
Last edited:
Hmm. Köpte den eftersom alla var så nöjda enligt forum och på nätet. Det är inte jag :rolleyes:
Usel bild när man jobbar i windows. En hel del backlight-bleeding, rosa skuggor under all text, suddig e.t.c. Är inne på den 3:e skärmen nu på 2 månader.
Funkar dock bra i spel när man inte lägger märke till det lika mycket.

Försök hitta en skärm som är höj och sänkbar. TN panelerna som sitter i alla billigare TFT skärmar har ganska dålig betraktningsvinkel (oftast 160° - 160°)

HP 2207 är höj/sänkbar, har pivot funktion, USB hubb. Nackdelen är att foten tar väldigt mycket plats (och att panelen tillverkas av samsung :huvet )

Hittar någon en bra skärm (22" eller 24") som har samma funktioner som HP2207 ovan (förutom att den är tillverkad av samsung) så hojta till.
låter konstigt, för jag har inga somhelst blödningar/skuggor etc. grajade endel med kontrast och föärger innan de blev som jag ville, och eftersom jag kör med ganska låg ljusstyrka så ser jag inte mkt ljusgenomsläpp, förutom längst ner till höger på skärmen.
 
låter konstigt, för jag har inga somhelst blödningar/skuggor etc. grajade endel med kontrast och föärger innan de blev som jag ville, och eftersom jag kör med ganska låg ljusstyrka så ser jag inte mkt ljusgenomsläpp, förutom längst ner till höger på skärmen.
Inte så konstigt om man får någon av de dåliga panelerna.

Här kan man läsa ett jämförandetest mellan S och C: http://www.behardware.com/articles/673-1/samsung-syncmaster-226bw-c.html

Sitter för övrigt själv på en 226BW med S-panel och är väldigt nöjd med den.
 
En CRT är inte bättre på nånting längre. Till och med fotograferna har insett det. Det som var det sista argumentet för CRT var färgåtergivningen, men nu hör man inget om det heller.
Jo en CRT är bättre på flera saker. Väldigt mycket bättre kontrast, mycket mindre fördröjning i pixlarna och klarar mycket högre uppdateringsfrekvens.

Det där är en sanning med modifikation faktiskt. Dom flesta LCD skärmar är såpass snabba att för hobbyspelande har det ingen betydelse.
Redan i grafikkortet så har du en fördröjning som ligger på 10-20 ms och en CRT-skärm ritar ju upp bilden med maximalt 100 Hz vilket medför att den ger en fördröjning på minst 10ms. Sett ur det perspektivet så är en LCD med responstid på 5 ms inte så allvarligt. Om du inte lever på ditt datorspelande vill säga.
Det var inte fördröjningstiden på pixlarna jag syftade på när jag skrev att CRT är ett måste när man spelar snabba FPS-spel. Det är den dåliga uppdateringsfrekvensen på LCD som gör det ospelbart. En LCD klarar idag endast 75 Hz medan en hyfsad CRT klarar mellan 100 och 160 Hz i höga upplösningar. Varför du tror att 100 Hz är max vet jag inte. Min skärm (CRT) klarar 150 Hz i 1024*768 och 120 Hz i 1280*1024.
 
Last edited:
Jo en CRT är bättre på flera saker. Väldigt mycket bättre kontrast, mycket mindre fördröjning i pixlarna och klarar mycket högre uppdateringsfrekvens.


Det var inte fördröjningstiden på pixlarna jag syftade på när jag skrev att CRT är ett måste när man spelar snabba FPS-spel. Det är den dåliga uppdateringsfrekvensen på LCD som gör det ospelbart. En LCD klarar idag endast 75 Hz medan en hyfsad CRT klarar mellan 100 och 160 Hz i höga upplösningar. Varför du tror att 100 Hz är max vet jag inte. Min skärm (CRT) klarar 150 Hz i 1024*768 och 120 Hz i 1280*1024.

Jag tror inte att 100Hz är max vad en CRT klarar. Det jag åsyftade är att om man kollar på CRT så klarar normalskärmen av ca 100Hz vid dom upplösningar man för det mesta använder. Det är endast ett fåtal av skärmarna som går mycket över 100Hz när upplösningen är 1024x768. Jag åsyftade en generalisering med hänseende till det stora flertalet av skärmar som finns på marknaden. Går vi på den linjen så finns det faktiskt en litet fåtal spelinriktade LCD som klarar 100 Hz men det är knappast något som gemene man kommer att köpa.

Om man ställer alternativen LCD och CRT mot varandra så visst får du en något större fördröjning i en LCD än en CRT. För jämförelsens skull så säger vi att en CRT har uppdateringstiden 10 ms eftersom med 100 Hz så tar det så lång tid innan den kan börja rita upp en ny bild. För en LCD så är motsvarande tid ca 13 ms om man utgår ifrån 75Hz- Till det får man lägga till de 2ms som en snabb LCD har i responstid för pixlarna. Summerar man det så får man 10 för CRT mot 15 för LCD. Ställer men det mot att redan från början så ligger grafikkortet ca 2-3 rutor efter när det skickar ut bilden på grund av att det tar en liten stund att räkna fram bilden för GPU och användning av framebuffering och diverse andra funktioner som ett modernt grafikkort. Kör man då ett spel där kortet klarar 100 FPS i den aktuella upplösningen så innebär det att grafikkortet orsakar en laggning på ca 30ms.
Summerar man ihop det så blir totalerna 40ms för CRT och 45ms för LCD vilket är en skillnad på drygt 10%.
Denna skillnad är inget som den genomsnittlige hobbyspelaren märker av. Det kan eventuellt tänkas ha betydelse för den som lever på att spela datorspel eller åtminstone är inbiten spelentusiast som tillbringar åtskilliga timmar i veckan framför skärmen med att spöa sin gelikar via nätet.

Edit:
Anledningen till att man vill ha så hög svepfrekvens som möjligt när man spelar är att det ger mindre fördröjningar och anledningen till att man vill ha kort responstid är att det ger mindre fördröjningar. Det är det man är ute efter att minimera och därför man vill ha hög FPS från kortet och hög refreshrate på skärmen.
Därför diskuterar jag i termer av fördröjning.
 
Last edited:
Kör med en Samsung 940 BF 19" (2ms) som du hade innan,
Spelar en hel del och är nöjd som fan med den.:tummenupp
 
Jag tror inte att 100Hz är max vad en CRT klarar. Det jag åsyftade är att om man kollar på CRT så klarar normalskärmen av ca 100Hz vid dom upplösningar man för det mesta använder. Det är endast ett fåtal av skärmarna som går mycket över 100Hz när upplösningen är 1024x768. Jag åsyftade en generalisering med hänseende till det stora flertalet av skärmar som finns på marknaden. Går vi på den linjen så finns det faktiskt en litet fåtal spelinriktade LCD som klarar 100 Hz men det är knappast något som gemene man kommer att köpa.

Om man ställer alternativen LCD och CRT mot varandra så visst får du en något större fördröjning i en LCD än en CRT. För jämförelsens skull så säger vi att en CRT har uppdateringstiden 10 ms eftersom med 100 Hz så tar det så lång tid innan den kan börja rita upp en ny bild. För en LCD så är motsvarande tid ca 13 ms om man utgår ifrån 75Hz- Till det får man lägga till de 2ms som en snabb LCD har i responstid för pixlarna. Summerar man det så får man 10 för CRT mot 15 för LCD. Ställer men det mot att redan från början så ligger grafikkortet ca 2-3 rutor efter när det skickar ut bilden på grund av att det tar en liten stund att räkna fram bilden för GPU och användning av framebuffering och diverse andra funktioner som ett modernt grafikkort. Kör man då ett spel där kortet klarar 100 FPS i den aktuella upplösningen så innebär det att grafikkortet orsakar en laggning på ca 30ms.
Summerar man ihop det så blir totalerna 40ms för CRT och 45ms för LCD vilket är en skillnad på drygt 10%.
Denna skillnad är inget som den genomsnittlige hobbyspelaren märker av. Det kan eventuellt tänkas ha betydelse för den som lever på att spela datorspel eller åtminstone är inbiten spelentusiast som tillbringar åtskilliga timmar i veckan framför skärmen med att spöa sin gelikar via nätet.

Edit:
Anledningen till att man vill ha så hög svepfrekvens som möjligt när man spelar är att det ger mindre fördröjningar och anledningen till att man vill ha kort responstid är att det ger mindre fördröjningar. Det är det man är ute efter att minimera och därför man vill ha hög FPS från kortet och hög refreshrate på skärmen.
Därför diskuterar jag i termer av fördröjning.

Som jag sa så är det uppdateringsfrekvensen som är grejen, inte fördröjningen. Anledningen är helt enkelt för att få fler bildrutor per tidsenhet. Jag och flera av mina kompisar spelar exempelvis CS och Q3, vi har jämfört LCD med CRT i spel och vi säger alla samma sak. Skillnaden är STOR! Dubbelt så många bildrutor per sekund är det ju (ungefär). Jag tror att det är många som inte har upplevt skillnaden och därför inte märker vad som är fel när de spelar med 75 Hz. Oräknerliga är de gånger som jag upptäckt folk som trots att de har en bra dator och en CRT-skärm sitter och spelar i 60 Hz/FPS. När jag sedan har ställt om det för dom säger de typ "oj vilken skillnad". Om jag inte hade gjort det så hade de suttit som idioter hela sitt liv och tittat på det förbannade flimrandet och hackandet. Ungefär som alla med LCD nu alltså. :hihi

Testa att spela t.ex. Q3 med en CRT och kör 150 Hz och begränsat till 75 FPS. Efter en kvart skriver du fps_max 150 (eller motsvarande) så kommer du att förstå vad jag menar.

Förresten var hittar man LCD som klarar 100 Hz? Jag har letat efter en sådan men aldrig hittat. 100 Hz kan ju duga till de flesta spelen.
 
Tack för tipsen allihopa. Det blev iaf en Samsung 226GW.

Nöjd hittils iaf även om jag inte suttit så länge än..
 
låter konstigt, för jag har inga somhelst blödningar/skuggor etc. grajade endel med kontrast och föärger innan de blev som jag ville, och eftersom jag kör med ganska låg ljusstyrka så ser jag inte mkt ljusgenomsläpp, förutom längst ner till höger på skärmen.

Tycker jag har testat allt som går att testa. Har ganska mycket bleeding både uppe och nere. Tror jag kör kontrast/ljus kring 60 på båda.
Även om jag kör kontrast/ljus/färg i botten har jag fortfarande kvar problemet med svagt rosa text. Kan kanske vara så att man haft otur att alla skärmar man fått i utbyte är A eller C paneler. Alla är ju beg. skärmar som andra haft problem med så det är inte omöjligt :huvet
 
Som jag sa så är det uppdateringsfrekvensen som är grejen, inte fördröjningen. Anledningen är helt enkelt för att få fler bildrutor per tidsenhet. Jag och flera av mina kompisar spelar exempelvis CS och Q3, vi har jämfört LCD med CRT i spel och vi säger alla samma sak. Skillnaden är STOR! Dubbelt så många bildrutor per sekund är det ju (ungefär). Jag tror att det är många som inte har upplevt skillnaden och därför inte märker vad som är fel när de spelar med 75 Hz. Oräknerliga är de gånger som jag upptäckt folk som trots att de har en bra dator och en CRT-skärm sitter och spelar i 60 Hz/FPS. När jag sedan har ställt om det för dom säger de typ "oj vilken skillnad". Om jag inte hade gjort det så hade de suttit som idioter hela sitt liv och tittat på det förbannade flimrandet och hackandet. Ungefär som alla med LCD nu alltså. :hihi

Testa att spela t.ex. Q3 med en CRT och kör 150 Hz och begränsat till 75 FPS. Efter en kvart skriver du fps_max 150 (eller motsvarande) så kommer du att förstå vad jag menar.

Förresten var hittar man LCD som klarar 100 Hz? Jag har letat efter en sådan men aldrig hittat. 100 Hz kan ju duga till de flesta spelen.

Jo. Men poängen med uppdateringsfrekvensen är ju något begränsad. Det mänskliga ögat uppfattar ungefär 50 uppdateringar per sekund. Anledningen till att man vill ha en så hög uppdateringsfrekvens som möjligt på skärmen är att man vill ha så liten fördröjning som möjligt. En ökning av uppdateringsfrekvensen från 100 till 150 i sig upptäcker inte ögat. Däremot ger det en minskning av fördröjningen i bilden. När en bild blivit färdigritad av GPU i grafikkortet så ligger den sedan och väntar i framebufferten på att skärmen ska bli klar med föregående bild innan den börjar skicka ut den nya. Har du en högre uppdateringsfrekvens så blir den fördröjningen mindre. en minskning i fördröjningen av bilden gör att det blir lite mer tid över för den som spelar att hinna reagera innan man blivit skjuten eller något annat skoj.
Det är det som är anledningen till att man gärna vill ha så mycket högre uppdateringsfrekvenser än vad ögat egentligen hinner uppfatta.

Jag tror helt enkelt att du får tillskriva dig till den gruppen som brukar kallas datorspelsentusiaster. Du märker skillnad. Jag kan också märka en viss skillnad men jag har haft dator sedan jag var 10 dvs drygt 23 år sedan och har lagt åtskilliga timmar på att spela dator.
det jag menar är inte att det inte är skillnad. för det är det.
för dom som inte spelar mer än någon enstaka gång då och då och nästan aldrig mot likar över nätet så är den skillnaden så liten att den är marginell och de andra fördelar man får med en LCD överväger över den lilla fördelen som en CRT ger.
Man måste helt enkelt komma upp i en viss grad av skicklighet/vana på datorspel innan skillnaden i uppdatering/fördröjning blir märkbar. Det är bara det som är min poäng. Det stora flertalet har inte den vanan och skickligheten.
 
Jo. Men poängen med uppdateringsfrekvensen är ju något begränsad. Det mänskliga ögat uppfattar ungefär 50 uppdateringar per sekund. Anledningen till att man vill ha en så hög uppdateringsfrekvens som möjligt på skärmen är att man vill ha så liten fördröjning som möjligt. En ökning av uppdateringsfrekvensen från 100 till 150 i sig upptäcker inte ögat. Däremot ger det en minskning av fördröjningen i bilden. När en bild blivit färdigritad av GPU i grafikkortet så ligger den sedan och väntar i framebufferten på att skärmen ska bli klar med föregående bild innan den börjar skicka ut den nya. Har du en högre uppdateringsfrekvens så blir den fördröjningen mindre. en minskning i fördröjningen av bilden gör att det blir lite mer tid över för den som spelar att hinna reagera innan man blivit skjuten eller något annat skoj.
Det är det som är anledningen till att man gärna vill ha så mycket högre uppdateringsfrekvenser än vad ögat egentligen hinner uppfatta.

Jag tror helt enkelt att du får tillskriva dig till den gruppen som brukar kallas datorspelsentusiaster. Du märker skillnad. Jag kan också märka en viss skillnad men jag har haft dator sedan jag var 10 dvs drygt 23 år sedan och har lagt åtskilliga timmar på att spela dator.
det jag menar är inte att det inte är skillnad. för det är det.
för dom som inte spelar mer än någon enstaka gång då och då och nästan aldrig mot likar över nätet så är den skillnaden så liten att den är marginell och de andra fördelar man får med en LCD överväger över den lilla fördelen som en CRT ger.
Man måste helt enkelt komma upp i en viss grad av skicklighet/vana på datorspel innan skillnaden i uppdatering/fördröjning blir märkbar. Det är bara det som är min poäng. Det stora flertalet har inte den vanan och skickligheten.
Du skriver att det mänskliga ögat uppfattar 50 bilder per sekund, det stämmer inte. Hur många bilder per sekund (FPS) man uppfattar beror på på hur snabba rörelser det är. Om något rör sig över skärmen med en hastighet av 1 pixel/s räcker det med 1 FPS för att rörelsen inte ska bli hackig. Om man ska vända sig 180° i CS på 0,1 sekunder och har en upplösning på 1920*1080 behöver man ungefär 60 000 FPS (och Hz) för att rörelsen ska vara helt mjuk och utan hack. Alltså om man vill att sakerna på skärmen inte ska flyttas mer än 1 pixel per bildruta. Om du fortfarande inte tror mig kan du fundera på varför det ser så konstigt ut på TV när man ser en propeller eller rotorblad i full hastighet. För att det ska se ut som i verkligheten på skärmen skulle man behöva extremt hög FPS/Hz.

Vad jag vill ha sagt med detta är att det finns ingen övre gräns (i praktiken) för hur hög Hz/FPS man behöver eller kan uppfatta på en datorskärm.

Du svarade inte på var man kan hitta 100 Hz LCD. En sådan kan jag nämligen tänka mig att köpa när min nuvarande CRT ger upp.
 
Du skriver att det mänskliga ögat uppfattar 50 bilder per sekund, det stämmer inte. Hur många bilder per sekund (FPS) man uppfattar beror på på hur snabba rörelser det är. Om något rör sig över skärmen med en hastighet av 1 pixel/s räcker det med 1 FPS för att rörelsen inte ska bli hackig. Om man ska vända sig 180° i CS på 0,1 sekunder och har en upplösning på 1920*1080 behöver man ungefär 60 000 FPS (och Hz) för att rörelsen ska vara helt mjuk och utan hack. Alltså om man vill att sakerna på skärmen inte ska flyttas mer än 1 pixel per bildruta. Om du fortfarande inte tror mig kan du fundera på varför det ser så konstigt ut på TV när man ser en propeller eller rotorblad i full hastighet. För att det ska se ut som i verkligheten på skärmen skulle man behöva extremt hög FPS/Hz.

Vad jag vill ha sagt med detta är att det finns ingen övre gräns (i praktiken) för hur hög Hz/FPS man behöver eller kan uppfatta på en datorskärm.

Du svarade inte på var man kan hitta 100 Hz LCD. En sådan kan jag nämligen tänka mig att köpa när min nuvarande CRT ger upp.

Om du kollar i en biologibok så kanske du kan hitta uppgifter där om hur snabba bildförändringar ett mänskligt öga kan uppfatta. Ett mänskligt öga klarar inte av mer än ca 50 bilder per sekund. Det har att göra med biologiska begränsningar som att det krävs en viss tid innan tappar och stavar i ögat har reagerat på ljusförändringen och skickat iväg signalen samt att hjärnan skall hinna med att bearbeta informationen.
Ett biologiskt faktum är ganska svårt att bestrida.
Att du fortfarande kan se en skillnad vid snabba rörelser beror inte på att du har ögon som är snabbare än alla andra utan snarare på att när du vänder dig mycket snabbt i ett datorspel så kommer det att bli mer för både CPU och GPU att göra varför FPS kommer att sjunka mycket momentant. Det behöver dock inte synas på en eventuell logg av FPS då den baseras på ett statistiskt urval av tiderna per bild. Det är dock tillräckligt för att det skall kunna upptäckas av det mänskliga ögat. Dessutom kommer det ju att bli ett antal ögonblicksbilder enligt resonemang nedan vilket gör att istället för en smet som ögat förväntar sig så kommer ögat att se en blandning av ett begränsat antal bilder.

Att propellrar och liknande ser stillastående ut på film beror ju på att en film består av ett stort antal tätt på varandra följande stillbilder som endast avbildar ett mycket kort ögonblick. Roterar propellern ett helt antal varv mellan varje bild så ser den stillastående ut.
Anledningen till att propellern inte ser stillastående ut när du tittar direkt på den är att ögat inte tar en ögonblicksbild utan det som går till hjärnan är en bild som innehåller en blandning av hela bildförloppet under tiden som ögat registrerar bilden. Dvs propellern kommer att synas svagt runt hela varvet och se ut som den är mer eller mindre genomskinlig.

På grund av dessa begränsningar av ögats fysiologi kan vi egentligen inte se rörliga bilder skarpt. Det är just på grund av det som samtliga däggdjur använder principen okulär motrullning vid huvudrörelser. För att ögat skall kunna se skarpt så vrids ögat så att det vi tittar på hela tiden är på samma punkt på näthinnan. I annat fall skulle bilden bli suddig och vi skulle inte kunna uttyda något av den.
 
Om du kollar i en biologibok så kanske du kan hitta uppgifter där om hur snabba bildförändringar ett mänskligt öga kan uppfatta. Ett mänskligt öga klarar inte av mer än ca 50 bilder per sekund. Det har att göra med biologiska begränsningar som att det krävs en viss tid innan tappar och stavar i ögat har reagerat på ljusförändringen och skickat iväg signalen samt att hjärnan skall hinna med att bearbeta informationen.
Ett biologiskt faktum är ganska svårt att bestrida.

Men hur förklarar man då att många, inklusive mig själv, får grym huvudvärk om jag sitter vid en CRT som kör i 60Hz, jag riktigt känner hur ögonen irriteras av ett väldigt snabbt flimmer.

För mig krävs det minst 75Hz för att känslan skall försvinna. Sen sitter jag gärna med 120Hz också. Men på en TFT som uppdateras i 60Hz får jag inte alls samma upplevelse.
 
Om du kollar i en biologibok så kanske du kan hitta uppgifter där om hur snabba bildförändringar ett mänskligt öga kan uppfatta. Ett mänskligt öga klarar inte av mer än ca 50 bilder per sekund. Det har att göra med biologiska begränsningar som att det krävs en viss tid innan tappar och stavar i ögat har reagerat på ljusförändringen och skickat iväg signalen samt att hjärnan skall hinna med att bearbeta informationen.
Ett biologiskt faktum är ganska svårt att bestrida.
Att du fortfarande kan se en skillnad vid snabba rörelser beror inte på att du har ögon som är snabbare än alla andra utan snarare på att när du vänder dig mycket snabbt i ett datorspel så kommer det att bli mer för både CPU och GPU att göra varför FPS kommer att sjunka mycket momentant. Det behöver dock inte synas på en eventuell logg av FPS då den baseras på ett statistiskt urval av tiderna per bild. Det är dock tillräckligt för att det skall kunna upptäckas av det mänskliga ögat. Dessutom kommer det ju att bli ett antal ögonblicksbilder enligt resonemang nedan vilket gör att istället för en smet som ögat förväntar sig så kommer ögat att se en blandning av ett begränsat antal bilder.

Att propellrar och liknande ser stillastående ut på film beror ju på att en film består av ett stort antal tätt på varandra följande stillbilder som endast avbildar ett mycket kort ögonblick. Roterar propellern ett helt antal varv mellan varje bild så ser den stillastående ut.
Anledningen till att propellern inte ser stillastående ut när du tittar direkt på den är att ögat inte tar en ögonblicksbild utan det som går till hjärnan är en bild som innehåller en blandning av hela bildförloppet under tiden som ögat registrerar bilden. Dvs propellern kommer att synas svagt runt hela varvet och se ut som den är mer eller mindre genomskinlig.

På grund av dessa begränsningar av ögats fysiologi kan vi egentligen inte se rörliga bilder skarpt. Det är just på grund av det som samtliga däggdjur använder principen okulär motrullning vid huvudrörelser. För att ögat skall kunna se skarpt så vrids ögat så att det vi tittar på hela tiden är på samma punkt på näthinnan. I annat fall skulle bilden bli suddig och vi skulle inte kunna uttyda något av den.
Först påstår du att ögat inte kan se mer än 50 bilder per sekund och sedan håller du med om att man ser skillnad mellan verkligheten och datorskärmen på grund av otillräcklig uppdateringsfrekvens. Att FPS:en skulle sjunka till under 50 FPS bara för att man vänder på sig i CS är ju ett vansinnigt påstående. Speciellt när man beaktar att jag får upp emot 2000(!) FPS när jag kör en timerefresh på samma ställe. Att jag ser skillnad vid snabba rörelser beror alltså inte på att FPS:en sjunker.

Som du skriver i ditt andra stycke ser man en propeller (som snurrar snabbt) suddigt i verkligheten. Ser man samma sak på en TV eller datorskärm ser man inte den suddigt utan bara en samling stillbilder. Det är t.ex. omöjligt att avgöra åt vilket håll propellern snurrar på skärmen pga vikningsdistorsion. I verkligheten kan man oftast se vilket håll den snurrar (om den inte snurrar väldigt snabbt). Skärmens uppdateringsfrekvens räcker alltså inte för att korrekt avbilda verkligheten.

Här har du ytterligare ett exempel: Du sitter i en bil på motorvägen och tittar ut genom sidofönstret när du möter en MC. Du kör i 120 km/h och MC:n i 130 km/h. Motorcykelns relativa hastighet mot dig är alltså 250 km/h. Du kommer givetvis se MC:n swisha förbi och kan också avgöra från vilket håll den kom ifrån. Hade du sett samma sak på en bildskärm med 75 Hz hade MC:n färdats ungefär en meter per bildruta. Du hade alltså t.ex sett ett framhjul och sen ett bakhjul i två bildrutor, eller kanske bara föraren i en ruta. Du hade inte kunnat avgöra i vilken riktning mc:n färdades, även om det i detta fall var ganska uppenbart. Det optimala hade varit att den inte flyttades mer än en pixel per bildruta. Om du har upplösningen 1920*1080 på en 24"-skärm hade du alltså behövt ha ca
250*1920*100/(3,6*24*2,54*cos(arctan(16/10)))=257928,2 Hz/FPS
för att kunna utnyttja skärmen fullt. I praktiken hade det kanske varit tillräckligt med "endast" en tiondel av detta för att det skulle se likadant ut som i verkligheten.

För att kunna följa en rörelse med blicken, eller okulär motrullning som du väljer att kalla det, krävs det att det man följer rör sig någorlunda mjukt och inte hackar sig fram. 75 FPS är absolut inte tillräckligt när man t.ex. spelar spel med snabba rörelser. 150 FPS, som man kan få med en hyfsad CRT, är inte heller tillräckligt i alla lägen men det är i alla fall dubbelt så bra som 75 Hz. Jag SER en mycket tydlig skillnad på 75 FPS och 150 FPS när jag spelar spel, det gör dessutom alla mina kompisar som också spelar. Även mellan 100 FPS och 150 FPS ser jag skillnad, om än inte lika mycket. Jag vet inte vad sannolikheten för att jag och flera av mina kompisar har övermänskliga ögon men jag lovar att sannolikheten för att du har fel är mycket högre. Jag är exakt 100 % säker på att jag ser vad jag ser. Tror du att du kan övertyga mig om att jag ser i syne varje gång jag sätter mig vid datorn?

Om du inte förstår vad jag menar med mina många exempel, och du tror att jag ljuger för dig när jag säger att jag ser skillnad på exempelvis 100 och 150 FPS, och du vägrar att sätta dig vid en CRT-skärm och se skillnaden med dina egna ögon vet jag inte vad jag kan göra för att du ska inse sanningen.

Men hur förklarar man då att många, inklusive mig själv, får grym huvudvärk om jag sitter vid en CRT som kör i 60Hz, jag riktigt känner hur ögonen irriteras av ett väldigt snabbt flimmer.

För mig krävs det minst 75Hz för att känslan skall försvinna. Sen sitter jag gärna med 120Hz också. Men på en TFT som uppdateras i 60Hz får jag inte alls samma upplevelse.
För min del krävs det 100 Hz för att jag inte ska störas av flimmer, en del störs inte av 60 Hz. Det verkar vara högst personligt alltså. Man hade i alla fall inte stört sig på detta om ögat inte kunde se mer än 50 bilder per sekund. Anledningen till att man inte uppfattar flimmer på en TFT är att pixlarna inte slocknar innan de ritas upp på nytt, det finns alltså inget flimmer.
 
Last edited:
Men hur förklarar man då att många, inklusive mig själv, får grym huvudvärk om jag sitter vid en CRT som kör i 60Hz, jag riktigt känner hur ögonen irriteras av ett väldigt snabbt flimmer.

För mig krävs det minst 75Hz för att känslan skall försvinna. Sen sitter jag gärna med 120Hz också. Men på en TFT som uppdateras i 60Hz får jag inte alls samma upplevelse.

Det hänger ihop med att under tiden som elektronstrålen ritar upp bilden så hinner de första raderna slockna. Vilket medför att en del av bilden är lite mörkare för ögat. När sen ögat tar nästa bild så är det en annan del av skärmen som är lite mörkare. Därför upplever vi flimmer.

Om man skulle välja sammansättningen på fosforlagret i skärmarna så att den inte hann slockna på den tiden så skulle vi inte upptäcka något flimmer.

Å andra sidan skulle det leda till att vi skulle få ganska kraftiga eftersläpningseffekter samtidigt som det skulle leda till färgavvikelser och kraftigt påskyndat slitage av fosforlagret eftersom det inte skulle hinna göra sig av med all energi innan det på nytt laddades av elektronstrålen. Fosforlagret skulle därför överladdas och brännas ut i förtid.
 
Back
Top