Om du kollar i en biologibok så kanske du kan hitta uppgifter där om hur snabba bildförändringar ett mänskligt öga kan uppfatta. Ett mänskligt öga klarar inte av mer än ca 50 bilder per sekund. Det har att göra med biologiska begränsningar som att det krävs en viss tid innan tappar och stavar i ögat har reagerat på ljusförändringen och skickat iväg signalen samt att hjärnan skall hinna med att bearbeta informationen.
Ett biologiskt faktum är ganska svårt att bestrida.
Att du fortfarande kan se en skillnad vid snabba rörelser beror inte på att du har ögon som är snabbare än alla andra utan snarare på att när du vänder dig mycket snabbt i ett datorspel så kommer det att bli mer för både CPU och GPU att göra varför FPS kommer att sjunka mycket momentant. Det behöver dock inte synas på en eventuell logg av FPS då den baseras på ett statistiskt urval av tiderna per bild. Det är dock tillräckligt för att det skall kunna upptäckas av det mänskliga ögat. Dessutom kommer det ju att bli ett antal ögonblicksbilder enligt resonemang nedan vilket gör att istället för en smet som ögat förväntar sig så kommer ögat att se en blandning av ett begränsat antal bilder.
Att propellrar och liknande ser stillastående ut på film beror ju på att en film består av ett stort antal tätt på varandra följande stillbilder som endast avbildar ett mycket kort ögonblick. Roterar propellern ett helt antal varv mellan varje bild så ser den stillastående ut.
Anledningen till att propellern inte ser stillastående ut när du tittar direkt på den är att ögat inte tar en ögonblicksbild utan det som går till hjärnan är en bild som innehåller en blandning av hela bildförloppet under tiden som ögat registrerar bilden. Dvs propellern kommer att synas svagt runt hela varvet och se ut som den är mer eller mindre genomskinlig.
På grund av dessa begränsningar av ögats fysiologi kan vi egentligen inte se rörliga bilder skarpt. Det är just på grund av det som samtliga däggdjur använder principen okulär motrullning vid huvudrörelser. För att ögat skall kunna se skarpt så vrids ögat så att det vi tittar på hela tiden är på samma punkt på näthinnan. I annat fall skulle bilden bli suddig och vi skulle inte kunna uttyda något av den.
Först påstår du att ögat inte kan se mer än 50 bilder per sekund och sedan håller du med om att man ser skillnad mellan verkligheten och datorskärmen på grund av otillräcklig uppdateringsfrekvens. Att FPS:en skulle sjunka till under 50 FPS bara för att man vänder på sig i CS är ju ett vansinnigt påstående. Speciellt när man beaktar att jag får upp emot 2000(!) FPS när jag kör en timerefresh på samma ställe. Att jag ser skillnad vid snabba rörelser beror alltså inte på att FPS:en sjunker.
Som du skriver i ditt andra stycke ser man en propeller (som snurrar snabbt) suddigt i verkligheten. Ser man samma sak på en TV eller datorskärm ser man inte den suddigt utan bara en samling stillbilder. Det är t.ex. omöjligt att avgöra åt vilket håll propellern snurrar på skärmen pga vikningsdistorsion. I verkligheten kan man oftast se vilket håll den snurrar (om den inte snurrar väldigt snabbt). Skärmens uppdateringsfrekvens räcker alltså inte för att korrekt avbilda verkligheten.
Här har du ytterligare ett exempel: Du sitter i en bil på motorvägen och tittar ut genom sidofönstret när du möter en MC. Du kör i 120 km/h och MC:n i 130 km/h. Motorcykelns relativa hastighet mot dig är alltså 250 km/h. Du kommer givetvis se MC:n swisha förbi och kan också avgöra från vilket håll den kom ifrån. Hade du sett samma sak på en bildskärm med 75 Hz hade MC:n färdats ungefär en meter per bildruta. Du hade alltså t.ex sett ett framhjul och sen ett bakhjul i två bildrutor, eller kanske bara föraren i en ruta. Du hade inte kunnat avgöra i vilken riktning mc:n färdades, även om det i detta fall var ganska uppenbart. Det optimala hade varit att den inte flyttades mer än en pixel per bildruta. Om du har upplösningen 1920*1080 på en 24"-skärm hade du alltså behövt ha ca
250*1920*100/(3,6*24*2,54*cos(arctan(16/10)))=257928,2 Hz/FPS
för att kunna utnyttja skärmen fullt. I praktiken hade det kanske varit tillräckligt med "endast" en tiondel av detta för att det skulle se likadant ut som i verkligheten.
För att kunna följa en rörelse med blicken, eller okulär motrullning som du väljer att kalla det, krävs det att det man följer rör sig någorlunda mjukt och inte hackar sig fram. 75 FPS är absolut inte tillräckligt när man t.ex. spelar spel med snabba rörelser. 150 FPS, som man kan få med en hyfsad CRT, är inte heller tillräckligt i alla lägen men det är i alla fall dubbelt så bra som 75 Hz. Jag SER en mycket tydlig skillnad på 75 FPS och 150 FPS när jag spelar spel, det gör dessutom alla mina kompisar som också spelar. Även mellan 100 FPS och 150 FPS ser jag skillnad, om än inte lika mycket. Jag vet inte vad sannolikheten för att jag och flera av mina kompisar har övermänskliga ögon men jag lovar att sannolikheten för att du har fel är mycket högre. Jag är exakt 100 % säker på att jag ser vad jag ser. Tror du att du kan övertyga mig om att jag ser i syne varje gång jag sätter mig vid datorn?
Om du inte förstår vad jag menar med mina många exempel, och du tror att jag ljuger för dig när jag säger att jag ser skillnad på exempelvis 100 och 150 FPS, och du vägrar att sätta dig vid en CRT-skärm och se skillnaden med dina egna ögon vet jag inte vad jag kan göra för att du ska inse sanningen.
Men hur förklarar man då att många, inklusive mig själv, får grym huvudvärk om jag sitter vid en CRT som kör i 60Hz, jag riktigt känner hur ögonen irriteras av ett väldigt snabbt flimmer.
För mig krävs det minst 75Hz för att känslan skall försvinna. Sen sitter jag gärna med 120Hz också. Men på en TFT som uppdateras i 60Hz får jag inte alls samma upplevelse.
För min del krävs det 100 Hz för att jag inte ska störas av flimmer, en del störs inte av 60 Hz. Det verkar vara högst personligt alltså. Man hade i alla fall inte stört sig på detta om ögat inte kunde se mer än 50 bilder per sekund. Anledningen till att man inte uppfattar flimmer på en TFT är att pixlarna inte slocknar innan de ritas upp på nytt, det finns alltså inget flimmer.