Bra sätt att montera bobiner på hoj som saknar fästen?

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Jag går och funderar på hur jag ska montera bobiner på en Honda CBR 600 F3.

Har sett några olika lösningar på olika forum, bl.a ett hål genom svingen och en stor aluminium bricka på varje sida, men det känns som att det borde gå att lösa på ett bättre sätt.
Någon som har någon bra idé?
 
Har du ihålig axel till bakhjulet så ta en gängstång och montera där.
 
Jag borrade ett Ø20 hål genomgående genom svingen och lät svetsa i en 20mm aluminiumrundstång som stack ut 3-4 mm på varje sida sedan borra och gänga för bobinerna.
Har inte gjort några hålf beräkningar men det höll MCns kvarvararande livslängd ca: 7000mil.
 
Har du ihålig axel till bakhjulet så ta en gängstång och montera där.
Funkar ju bra för att smörja kedjan, men inte vid byte av däck.

En gammal fireblade jag hade satt det bobiner på, föregående ägare hade borrat och gängat i svingen och det höll bra.
 
Funkar ju bra för att smörja kedjan, men inte vid byte av däck.

En gammal fireblade jag hade satt det bobiner på, föregående ägare hade borrat och gängat i svingen och det höll bra.
Nä, däckbyte gör man med plattor, resten med bobinerna.
Slipper borra om man inte vill.

Annars finns det ju stöd där du lyfter i Fotpinnarna med, om man inte vill borra då. . . . :tungan
 
Jag borrade ett Ø20 hål genomgående genom svingen och lät svetsa i en 20mm aluminiumrundstång som stack ut 3-4 mm på varje sida sedan borra och gänga för bobinerna.
Har inte gjort några hålf beräkningar men det höll MCns kvarvararande livslängd ca: 7000mil.
Jag har funderat på något liknande.
Antingen svetsa i en bit rundstav med ett gängat hål eller fräsa till två små fästen och svetsa dom på undersidan av svingen.
 
Det är så jag gör nu, men vill kunna byta bakhjul när den står på depåstödet.
Då blir det att köra plattor eller borra, eller fixa stöd som du sätter på Fotpinnarna.
Lyft bak, sätt stöden under Fotpinnarna och ta bort stödet bak och byt hjul, dämpare eller sving om du vill.

Kommer inte ihåg märke men det var det som bactor sålde när han höll på, skulle köpt om jag inte redan haft ett som lyfter i svingaxeln.

Sen finns ju de som lyfter hela hojen med vad de nu heter.
 
Då blir det att köra plattor eller borra, eller fixa stöd som du sätter på Fotpinnarna.
Lyft bak, sätt stöden under Fotpinnarna och ta bort stödet bak och byt hjul, dämpare eller sving om du vill.

Kommer inte ihåg märke men det var det som bactor sålde när han höll på, skulle köpt om jag inte redan haft ett som lyfter i svingaxeln.

Sen finns ju de som lyfter hela hojen med vad de nu heter.
Ett sådant som lyfter hela hojen i svingaxeln har jag och är väldigt nöjd med, men det hade ändå känts skönt att ha bobiner så man kan få upp hojen på depåstödet snabbt och smidigt.
Mina erfarenheter av depåstöd med plattor är inte jätte bra, trots gummimatta med hög friktion på plattorna.
 
Kawasakis förra GP-hoj hade en vinkelprofil som satt (svetsad,nitad, skruvad????) på undersida av svingen - i den nedstickande delen var urfräst spår som passade på bobinerna som då satt på depåstället.
Enkelt att tillverka, låg vikt, i stål eller en bra aluminiumkvalitet ex. EN AW-6082 - det finns alukvaliteter med högre hållfasthet men de är då inte svetsbara (jag gissar att svingen är av aluminium)
Hittade ingen jättebra bild, men tror du kan se hur jag menar på denna 1664459428098.png
 
Last edited:
Jag har funderat på något som liknar dom på nedersta bilden, hittade faktiskt exakt likadana på ebay. Där fanns även en aluminium version av "locken" som sitter längst bak på svingen men med fästen för bobiner, det känns dock som att bobinerna och/eller depåstödet kan hamna lite ivägen om bobinerna sitter "bakom" svingen.
 
Jag har funderat på något som liknar dom på nedersta bilden, hittade faktiskt exakt likadana på ebay. Där fanns även en aluminium version av "locken" som sitter längst bak på svingen men med fästen för bobiner, det känns dock som att bobinerna och/eller depåstödet kan hamna lite ivägen om bobinerna sitter "bakom" svingen.
Bobiner på stödet hamnar på utsidan av svingen - då byter man hjul såhär snabbt https://studio.youtube.com/video/RlXvZUDZMos/edit
 
En CBR600F3 borde ha ett centralstöd ju.
Annars är ram och sving i stål, "vem som helst" kan loppa fast muttrar eller vad du nu vill fästa spolarna i i svingen.
 
Den har haft centralstöd, men det ligger i garaget tillsammans med lampor, original kåpor och allt annat som inte behövs på bana.
 
Tyvärr så tror jag inte att det kommer att gå så snabbt så länge jag inte anställer ett rutinerat depå-crew, och det känns som att det hade varit väldigt dyrt och onödigt för att köra bana på amatör nivå med en gammal CBR600F3 ?
Men det hade varit skönt att bara kunna sitta kvar på hojen medans nya däck slängs på och tanken fylls upp, och särskilt om det dessutom går på under 20 sekunder! ?
 
Kawasakis förra GP-hoj hade en vinkelprofil som satt (svetsad,nitad, skruvad????) på undersida av svingen - i den nedstickande delen var urfräst spår som passade på bobinerna som då satt på depåstället.
Enkelt att tillverka, låg vikt, i stål eller en bra aluminiumkvalitet ex. EN AW-6082 - det finns alukvaliteter med högre hållfasthet men de är då inte svetsbara (jag gissar att svingen är av aluminium)
Hittade ingen jättebra bild, men tror du kan se hur jag menar på denna View attachment 476947

Det känns inte som en jättedålig idé att fräsa till två plattor i rostfritt stål och montera på samma sätt, men med ett gängat hål för bobinerna i varje platta.

Men att sticka av två förlängningsmuttrar så att dom blir någon mm kortare än vad svingen är bred och svetsa dom på undersidan av svingen känns som en enkel men inte så snygg lösning som skulle kunna funka på en gammal och billig hoj som redan ser horibel ut ?
 
Det känns inte som en jättedålig idé att fräsa till två plattor i rostfritt stål och montera på samma sätt, men med ett gängat hål för bobinerna i varje platta.

Men att sticka av två förlängningsmuttrar så att dom blir någon mm kortare än vad svingen är bred och svetsa dom på undersidan av svingen känns som en enkel men inte så snygg lösning som skulle kunna funka på en gammal och billig hoj som redan ser horibel ut ?
Vill du göra snygga plåtar så tror jag (har inte kollat själv) att grabbarna som vattenskär i Säve kan göra något både elegant o funktionellt bara du förser dem med en 3-d fil. Fräsa i rostfritt brukar vara ett j-la elände - materialet härdar ganska lätt när det bearbetas
 
Köp plattor till stöden du har eller köp ett stöd med plattor , varför gå över ån efter vatten ? Har ett med plattor sen tidigt 90-tal och det funkar lika bra som det för bobins
Alternativet om man vill krångla är väl att gänga en stång av stål eller alu beroende på vad svingen är gjord av och svetsa fast och gänga i en bobin iden
 
Köp plattor till stöden du har eller köp ett stöd med plattor , varför gå över ån efter vatten ? Har ett med plattor sen tidigt 90-tal och det funkar lika bra som det för bobins
Alternativet om man vill krångla är väl att gänga en stång av stål eller alu beroende på vad svingen är gjord av och svetsa fast och gänga i en bobin iden
Jag har ett stöd med plattor, men jag gillar inte riktigt det stödet, det glider på svingen när man lyfter hojen. Och jag har flera stöd för bobiner som känns stabilare.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top