Bra ryggskydd?!

Cozy P

Medlem
Gick med
21 Sep 2006
Hoj
Honda VTR SP-1 -00
Håller på och funderar på vilket ryggskydd man ska välja. Ngn som kan delge nån information från Bikes test som har nämnts här i tid o otid??

Dainese wave verkar ju bra. Likaså Knox, verkar skydda mer (bredare) över ryggen. Kanske inte lika ventilerat dock? Vad finns det för andra alternativ med hög skyddsnivå??

Det blir fint till helgen :tuttar

Jag har för mig att Dainese Wave inte var särskilt bra..

Clovers ska vara bra tror jag, men varmt och klumpigt.

Annars fick ju Lidls ryggskydd riktigt bra betyg i MC-Folket. :gasonfire

Vilka har vi mer..? :va

Jag har Dainese Wave och är kanonnöjd! Bekväm, avancerad honeycomb-konstruktion, lätt, stark. Skulle aldrig byta till något annat.
WAVE is a fourth-generation back protector by D-TEC®, the culmination of a long journey that started in the 1970s with Barry Sheene and still continues today with Valentino Rossi and a whole host of great motor-racing champions. With Wave, D-TEC® has set new standards in both protection and comfort: Wave has an innovative corrugated structure with greater mechanical resistance than the previous versions, yet is exactly the same weight, plus a brand new ventilation system. The waist joint, introduced with Back Space, has been kept as it enables the protector to follow the torso’s lateral movements.
WAVE_RT.jpg

Håller på och funderar på vilket ryggskydd man ska välja. Ngn som kan delge nån information från Bikes test som har nämnts här i tid o otid??

Dainese wave verkar ju bra.

Har Dainese wave sitter bra men är jävligt varmt.

Kan inte uttala mig om nivån på skyddet, men köpte det på rekommendation av en kompis som gått omkull och slagit i ryggen, han knallar fortfarande på benen, så jag förutsätter att skyddet skyddar de områden det ska skydda.

Det jag vet är att Halvarssons fick bäst i test och därefter Lidl.
Fast det var nog ett test i MC-Folket från förra året men det var ett omfattande test.

har halvarssons track och det sitter kanon, dock lite stelt tills det blivit kroppsvarmt men sen är det kanonskönt. Bra betyg fich det ju oxå

Jag har också Halvarssons track. Grymt bra passform och har vunnit massor med tester. Enda nackdelen jag kan komma på är att det är ganska varmt.

Jag har för mig att Dainese Wave inte var särskilt bra..
Minns du vad som var dåligt med det? Har det själv, och är mycket nöjd med passform och temperatur, jag känner överhuvudtaget inte att jag har det på mig. Däremot suger kardborren getter genom sugrör, som på alla Daineses prylar, och skyddet har jag lyckligtvis inte testat än.

Jag har Alpinestars... något. Varm som satan men känns gedigen. Har då inte testat den. Gamla hederliga Dainese räddade mig från rullstol en gång, den funkar.:tummenupp

Dainese Wave :tummenupp precis som någon poänterade så känner man inte av skyddet när man kör. Varm blir den inte heller :pannkyss

Har själv ett Halvarsson Track vilket sägs ska vara riktigt bra.
Har själv inte råkat ut för något än så kan egentligen inte
säga så mycket om det. Sitter skönt i alla fall och formar sig bra
efter din kropp. Har hört klagomål på att det är för tjockt och därmed
för varmt. Själv upplever jag det inte alls att vara för varmt...

http://www.freeride.se/img/review/large/2295.jpg

Jag köpte ett Knox Gilet Air Contour i MC-Bodens monter på MC-mässan av en trevlig och hjälpsam försäljare som hjälpte mig tills vi hittade ett ryggskydd som passade.
Ett ryggskydd i västvariant med löstagbar bröstplatta.
Jag har inte testat hur bra det skyddar, förhoppningsvis slipper jag det, det ska uppfylla den högre standarden (CE-2)tror jag det heter??
Passformen är skitbra.

Jag är mycket nöjd:)

Bytte ut mitt Clover som jag tyckte fungerade bedrövligt i år.
Vad jag minns så råder motsatsen av vad Zee skriver, Clover fick absolut inge vidare betyg i ett par tester.. Men det kan ju också röra sig om olika produkter.

Jag ersatte iaf Clover-skyddet med en Dainese Wave 2 Gilet väst.

Det som sänkte betyget på Dainese Wave var att det var svagare i länkningen, precis mellan plattorna eftersom det är ledat! Annars är det grymt skönt! Sen fick väl som tidigare nämnts Halvarsson bäst i test!

Jag kör med ett spyke skydd, lite stelt men annars brett och välventilerat.

Fick bra betyg av bike också :tummenupp

Årets lidl ryggskydd var INTE samma som förra året. Jag köpte ett par i olika storlekar för att låna ut till eventuella passagerare. Dom lär ju fungera om det smäller, men dom är lika sköna som att tejpa fast en spånskiva på ryggen med gaffatejp.

Täcker det där Dainese Wave på bilden ovan verkligen tillräckligt högt upp?

Har ett UFO idag, men det känns lite stenålder på nåt sätt. Finns det några safetyjackets med löstagbara ärmar så man kan använda den både under skinnställ eller under en vanlig tröja?

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back