Bra racinghandskar?

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Söker nya handskar!
Vet du/ni om ett par bra racinghandskar under 1500:-.
Helst tunna i handflatan och som inte bildar veck mot handtaget!
Bra känsla, och bra mot krascher!
Mina föregående handskar var i känguruskinn, superbra men trasiga!
Dom får gärna hålla bra med!
Höga krav ja!
Ej vita!
Tacksam för svar!

Hör med G:sson på Br Hörbergs. Han designade en egen handske efter mycket "tester" som han sade. Kommer inte ihåg priset men det var bra.

Held Phantom. Lite ful men sitter bra på handen. Topptestad i Brittiska tidningen Superbike Magazine. Sitter även ett torkarblad för att torka bort vatten på visiret på vänsterhandens pekfinger.

Består delvis av rockaskinn som är om jag inte minns fel 4000ggr slitstarkare än känguru.

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=1137

Hör med G:sson på Br Hörbergs. Han designade en egen handske efter mycket "tester" som han sade. Kommer inte ihåg priset men det var bra.

De kostade 1100 förra året och de är faktiskt skitbra. Sitter bra, skyddar bra och håller bra - mina har pallat med 1500 mils gatkörning och sex krascher på bana och de är bara skitiga och lite skrapade på knogskydden. De är storfavoriter när jag ska köpa nästa par.

De kostade 1100 förra året och de är faktiskt skitbra. Sitter bra, skyddar bra och håller bra - mina har pallat med 1500 mils gatkörning och sex krascher på bana och de är bara skitiga och lite skrapade på knogskydden. De är storfavoriter när jag ska köpa nästa par.

Det låter väldigt bra :tummenupp

Vet inte om min åsikt räknas då jag inte racear. Men jag har dessa och har vurpat i dom på bana, så sent som för några veckor sedan.

Gled över banan på Knutstorp på vänsterhanden och kan bara instämma i vad som sagts; de håller ihop riktigt bra.

Enda nackdelen och den är rent kosmetisk, det är att färgen på dom inte håller för fem öre om de blir det minsta fuktiga.

Köper du ett par så fetta in dom ordentligt det första du gör.

Vet inte om min åsikt räknas då jag inte racear. Men jag har dessa och har vurpat i dom på bana, så sent som för några veckor sedan.

Gled över banan på Knutstorp på vänsterhanden och kan bara instämma i vad som sagts; de håller ihop riktigt bra.

Enda nackdelen och den är rent kosmetisk, det är att färgen på dom inte håller för fem öre om de blir det minsta fuktiga.

Köper du ett par så fetta in dom ordentligt det första du gör.

Ok bra info!

Kolla citatet i inlägget... ;)

Du behöver väl inte vara så snabb och titta in :)

Last edited:
Jag är (lite oväntat faktiskt) mycket nöjd med Peijer AIP (Jimmy Wyrens team) handskar. Sitter bra skydd på rätt ställe och är lite längre krage på. Dom skyddade fint förra marksyningen och kommer stå till tjänst såkert ett par marksyningar till:tummenupp

Om jag inte minns fel så tar han 500 kr för som. O har jag inte altzeimers så körde han "depåpris" 300 på tävlingar (osäker dock).

TJÖP!

Ja, köp inte samma handskar som den här killen iaf.

http://highsider.se/DSC_0063.JPG-for-web.jpg

Kan inte vara några bra grejor som ramlar av. Skinnstället verkar oxå vara rätt kass, tål ju tydligen inte bromsskivor utan att gå sönder som en gammal pergamentrulle.

Jag hade lagt mina pengar på ett par Nankai om du kan hitta några...

Ja, köp inte samma handskar som den här killen iaf.

http://highsider.se/DSC_0063.JPG-for-web.jpg

Kan inte vara några bra grejor som ramlar av. Skinnstället verkar oxå vara rätt kass, tål ju tydligen inte bromsskivor utan att gå sönder som en gammal pergamentrulle.

Jag hade lagt mina pengar på ett par Nankai om du kan hitta några...

Ja är det inte lite märkligt! På Anderstorp förra året sprack hela stället upp på armen för honom + handsken gick sönder, och nu flög handsken iväg. Skyddet vid armbågen verkar vara lika dåligt på alla ställ jag tittat på!

Beriks nya ställ passar mig inte alls tog 5 minuter att få på sig. sen flera minuter att ta av sig, hade man dessutom varit svettig hade det varit omöjligt att ta av sig skräpet :huvet (fast det är klart det trillar inte av)

Jag kör med Alpinestars GP-Pro, riktigt sköna dock inget att ha på kalla vår/höstkvällar.

http://www.rollersmc.se/view.asp?a=1344

Den ser bra ut! Frågan är om man vågar köpa?
Köpte ett par Alpinestars typ 1595:- för 2-3 år sedan det är dom enda handskarna som gått hål i utan att vurpa :va

Last edited:
Jag har Nankai och de är suveräna. Vet dock inget om modeller eller priser efter som jag köpte dem på utförsäljning.

Jag har Nankai och de är suveräna. Vet dock inget om modeller eller priser efter som jag köpte dem på utförsäljning.

Nankai ligger väl på typ 3 tusen, men har hört att dom ska vara bra, för mycket pengar tycker jag för min del!
Ja jag vet, säkerhet före pengar, men man ska ha råd att köra med!
En komplett bra utrustning verkar ligga på uppåt 30000:-

Någon hemsida den där Hörberg?

Ps det känns lite lustigt att ge 3 tusen för handskar när ett par rediga racestövlar kostar runt 3 tusen :rolleyes:

Last edited:
Nankai ligger väl på typ 3 tusen, men har hört att dom ska vara bra, för mycket pengar tycker jag för min del!
Ja jag vet, säkerhet före pengar, men man ska ha råd att köra med!
En komplett bra utrustning verkar ligga på uppåt 30000:-

Någon hemsida den där Hörberg?

Ps det känns lite lustigt att ge 3 tusen för handskar när ett par rediga racestövlar kostar runt 3 tusen :rolleyes:
Jag köpte av Wemi, som väl inte finns kvar, och gav 1200 kr tror jag för mina Nankai vilket visat sig vara ett kap!

Jag kör med Alpinestars GP-Pro, riktigt sköna dock inget att ha på kalla vår/höstkvällar.

http://www.rollersmc.se/view.asp?a=1344

Nackdelen är att skydden som sitter på fingrarna, de där toppiga sakerna, är alldeles för stora.
Jag har slipat ner mina med vinkelslipen för att de tar i bromsgreppet när man ska bromsa.
Dessutom känns de för stora på ett annat sätt också, de gör att skinnet spänns mellan lederna på fingrarna så det stramar och efter en heldagskörning har åtminstone jag ganska ont i fingrarna med dessa handskar.
Skitbra annars :) har dock en 2006 års modell där de där plastbitarna på fingrarna sitter på alla fingerlederna, inte bara den första som på de nya... kan finnas en anledning :gnissla

"Luftintagen" på knogarna är jävligt sköna varma dagar också

Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...