Bra prisvärda stövlar med riktigt fotledsledsskydd

Tycker dom är för tunga kolla in daienese stövlarna kommer inte ihåg vad modellen heter men dom ser ut som tunna skinstövlar menhar tokbra fotledsskydd och bra sula! och dom är bra lätta!
kän och skit tar stryk vid en vurpa med förtunga stövlar tänk på det!

WestW skrev:
Alpinestars Supertech verkar vara en bra prisvärd stövler tycker jag.
Hittar man någon bättre stövel billigare?
Jag har inte sett några med lika bra skydd för samma eller mindre pengar.

432101.jpg

450_041146714_ASsup.jpg

Mcbudet skrev:
Tycker dom är för tunga kolla in daienese stövlarna kommer inte ihåg vad modellen heter men dom ser ut som tunna skinstövlar menhar tokbra fotledsskydd och bra sula! och dom är bra lätta!

D-Axial tror jag dom heter.

Nån som vet var man köper dom och vad dom kostar?

Mcbudet skrev:

Tunga? Okej jag har inte testat så värst många olika par MC-stövlar men om supertech är tunga skulle jag vilja veta hur ett par lätta känns? Svävar dom då eller? :tungan

Iofs mycket möjligt att dom är tunga om man jämför med andra modeller, men om dessa skulle vara tunga så var det iallafall inte något jag kände av...

Och Kay, om du kan fixa ett par för 1500:- så vad väntar du på...KÖP :tummenupp

Jag har kört med både Daytona Evo Basic (3500.- modellen) och nu med Alpinestars Supertech (3000.-).

(Jag har även haft S-MX som första stövlar men dom är inte mycket att hänga i julgranen)

Jag har iofs inte krashat med supertechen.. bara med en minimoto i ca 70, men det blev bara lite skrapmärken..

Dock har jag klotat min 750 med Daytona stövlar på. Jag fick hojjen över foten, klarade mig med ömmande fot / fotled .. dock fläktes dragkedjan upp och hade jag glidit en längre sträcka så hade det eventuellt varit risk för att tappa stöveln.

Personligen skulle jag rekommendera Supertech:en pga att den sitter bättre, med bibehållen skyddsnivå och dessutom ventilation, nått som daytonan saknar.
Daytonan (3500.- varianten) är dessutom som ett stuprör upptill och funkar som uppsamlingskärl vid sämre väderlek.

Vad det gäller vikt har jag inte märkt någon större skillnad mellan olika stövlar jag provat.

Slutsats, köp AlpineStars Supertech, det är mitt råd.
Billigare och bättre. (och dessutom snyggare enligt min mening)

/KetogaN

Last edited:
oftast får man vad man betalar för, men Bara för att de e det dyraste så behöver det inte vara bäst, men för det ska man inte köpa det billigaste som oftast e skit. Man får känna på hur saken i fråga känns i kvalitet
vet inte hur det e med mc saker men med mycket annat e det så

outsider skrev:
oftast får man vad man betalar för, men Bara för att de e det dyraste så behöver det inte vara bäst, men för det ska man inte köpa det billigaste som oftast e skit. Man får känna på hur saken i fråga känns i kvalitet
vet inte hur det e med mc saker men med mycket annat e det så

Du har så rätt. Oftast är det ingen större skillnad på ett par 3000kronors och ett par 4500kronors.

Men från 1500kronors till 3000kronors är det en obeskrivlig skillnad har jag märkt.

Jag har tänkt köpa ett par Sidi Vertebra 2... Någon som har en välbegrundad uppfattning om huruvida Vertebra Race är värda det högre priset? Är det något annat, väsentligt, än "skenan" på sidan som skiljer?

Bifogat

• vert2.jpg
    vert2.jpg
    18.7 KB · Visningar: 59
  • vertraceblk.jpg
    vertraceblk.jpg
    67.8 KB · Visningar: 66
Last edited:
Daytona är helt i en klass för sig... även pris!

eftersom du är ute efter ett par prisvärda rekomenderar jag de Alpinestars du hade som nr två!...
körde själv med dessa på bana och kan intyga att de ger gott skydd!! ..i en otäck krash på falkenberg kom hojjen fjtgande och landade på mina fötter/ben... och jag kännde värkligen ingen ting i fötterna... även om resten värkte rätt gött :crash

WestW skrev:

Finns några olika modeller av D-Axial (Out/Light Out/Light In).
MC-Varuhuset i STHLM säljer en variant (Out ser det ut som på bilden) för 3595,-

Out är den billigaste. Light Out är dyrast. Det är i princip samma stövel som Out, men med lite mer fancy material (kolfiber/titan). Light In är tänkt att användas på insidan av byxorna. Dom har någon form av anordning för att kunna fästa byxbenen utanpå (om man har ett skinnställ som är anpassat för det). Alltså, om jag har fattat allt rätt...

http://www.dainese.be/en/moto/boots/ skrev:
D-Axial Out
Protection
Anti-torsion system with internal shoe made of carbon fibre that integrates the heel/malleolus-guard with the front shin-guard. Hard plastic toe with replaceable plastic slider. Instep tightening strap.

Comfort
Double-zip back opening.
Elasticated bellow joints on instep, heel and calf.

This is basicly the same boot as the D-Axial light Out boot. In this case, they use less of the more expensive but lighter materials like burned carbon or titanium. This of course explains the difference in price with the more expensive 'light' version.
D-Axial Light Out
Protection
Anti-torsion system with internal shoe made of carbon and Kevlar® fibre that integrates the heel/malleolus-guard with the front shin-guard. Hard carbon-fibre toe with replaceable titanium slider. Instep tightening strap.

Comfort
Double-zip back opening.

This is a special light weight version of the 'standard' D-Axial Out boot. In this case, they use lighter, more exclusive materials like carbon (f.e. at the tip and the internal mechanism), titanium (sliders and internal mechanism) and other lightweight materials. This of course explains the difference in price with the 'normal' D-Axial.
This is the 'OUT'-version, wich means that the boot is worn over the pants!! There is also the 'D-Axial light In' with a Velcro patch at the shinbone, so that Dainese pants with the opposite Velcro patch inside can be worn over de boots.
D-Axial Light In
Protection
Anti-torsion system with internal shoe made of carbon and Kevlar® fibre that integrates the heel/malleolus-guard with the front shin-guard. Hard carbon-fibre toe with replaceable titanium slider. Instep tightening strap.

Comfort
Fully connecting suit zip.
Double-zip back opening.

Last edited:
WestW skrev:

En polare har såna (in-varianten) och han kommer inte att köpa dem igen. Han tycker inte att de känns säkra.

ThiMan skrev:
Nån som vet var man kan köpa Oxtar TCS Evo i Stockholms området..

Har inte sett den på AVA eller MCvaruhuset...men jag kanske hade ögonen på nåt annat... :tuttar ???

De fanns på Din Mc för ett par månader sedan i alla fall.

maverick_750rr skrev:
SIDI Vertibra 2 e mina nästa. Försök inte ändra mig för det tog flera år att fatta det beslutet!!!

750RR
Dom har jag. dom e bra förutom hård sula.

//Niklas

WestW skrev:
Av vilken anledning? Vore intressant att höra så man inte köper nått skräp för flera tusen.
Han köpte dem nog mest för att han tycker att de var snygga - de enda man har innanför stälelt. Men efter en vurpa i somras tittade han på dem ur ett striktare säkerhetsperspektiv och då kom han fram till att skydden var i klenaste laget. Han påstår inte att de är skräp, bara att det finns grejer som verkar säkrare.

Supertech vs SM-X plus... vilken ska jag köpa? Skit i pengarna helt, är säkerheten så mycket bättre på Supertech? Det är så va? Finns det några fördelar med SM-X? Jag tycker den känns väldigt bekväm och lätt = Osäker?

Kay skrev:
Supertech vs SM-X plus... vilken ska jag köpa? Skit i pengarna helt, är säkerheten så mycket bättre på Supertech? Det är så va? Finns det några fördelar med SM-X? Jag tycker den känns väldigt bekväm och lätt = Osäker?

Köp den som du trivs bäst i :tummenupp
Har hört att någon av SM-X modellerna knarrar när man går i dom, vilket kanske kan vara störande efter ett tag.

Kay skrev:

Jag tycker Supertech verkar mycket säkrare och rejälare i sidled.
SM-X känns som en budget variant och inte alls lika stadig.
Om jag ska handla nya blir det Supertech utan snack.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti