Bra prisvärda stövlar med riktigt fotledsledsskydd

Lokke skrev:
Jo ja e lite jobbig va? :)

Ok då, vi kör på det. För egen del kan jag bara inte motivera att köpa ett par Daytona när jag kan få ett par Oxtar TSC evo för ungefär halva priset, men det är ju bara min åsikt. Det handlar ju förstås om vilka som passar på foten också. Och så handlar det ju om vad man har för utbud i närheten som man kan prova också. Här där jag bor så får man ta lite vad man hittar, man beställer ju inte efter en svindyr top off the line dojar via nätet bara för att konstatera att den inte passar på foten.

Har kraschat en gång med "touring boots" och kommer troligtvis alltid att ha en punkt på hälen som aldrig kommer att bli helt ok, så nån form av säkerhets stövel är ju absolut att föredra.

Hehe.. just vad jag gjorde.. beställde stövlar utan att ha testat dom.. sen var de ju helt omöjligt o hitta nån som hade hemma en racingstövel i strl 38 så man kunde testat den.. håller me dig.. tycker inte heller de känns motiverat o lägga dubbelt så mkt på ett par Daytona.. (speci nu när jag inte har så mkt kvar o skydda.. :p )

Maverick skrev:
Hehe.. just vad jag gjorde.. beställde stövlar utan att ha testat dom.. sen var de ju helt omöjligt o hitta nån som hade hemma en racingstövel i strl 38 så man kunde testat den.. håller me dig.. tycker inte heller de känns motiverat o lägga dubbelt så mkt på ett par Daytona.. (speci nu när jag inte har så mkt kvar o skydda.. :p )

Den summan, 750:- extra per fot kanske kunde vara skilnaden mellan en steloperation och inte, så jag förstår inte hur man kan resonera så, framförallt när man varit med om en sån olycka...

Kay skrev:
Den summan, 750:- extra per fot kanske kunde vara skilnaden mellan en steloperation och inte, så jag förstår inte hur man kan resonera så, framförallt när man varit med om en sån olycka...
ja.. eller så kanske jag hade fått amputera foten om jag använt daytonastövlarna.. för vem vet.. dom kanske funkar sämre i sån smäll jag va me om.. du kan ju själv testa sen om du vill.. kör i ca 150 o sätt ut foten i en vägskyllt så få vi se hur bra dom stövlarna e..

Du kanske fattar nu att de inte hade spelat någon större roll vilken stövel jag hade haft..

Om du hade varit me på platsen o sett hur de gått till så kanske jag hade kunnat tycka ditt svar var logiskt.. men nu bara ett tråkigt inlägg som inte gör min tillvaro bättre..

Man kan ju även säga att min vänsterstövel har funkat riktigt jävla bra.. me tanke på vad som hänt.. sen att jag krängde högerfoten runt en stolpe kan ju inte stövlarna ro för..

Last edited:
Kay skrev:

Med stark betoning på "kanske kunde" alltså. "Om" och "hur" och "kanske kunde" är bara spekulationer. Det finns ingen som med abslout säkerhet skulle kunna säga att om nu Maverick hade haft en daytona värsting stövel, att han klarat sig från sina skador, eller för den delen klarat sig bättre över huvudtaget! Poängen är att skyddkläder i all ära så är man väldigt sårbar på hoj punkt! Inga skyddkläder i världen ger nån som helst garanti för att man klarar sig, och definitivt inte när man för det mesta åker gata. På gatan finns så många faktorer som gör att skillnaden på hur bra man klarar sig med "godkänd skyddsutrustning" och "svindyr utrustning" är nästan marginell, som jag ser det.

Glöm mitt inlägg då. Har blivit hjärntvättad av Mitonga racing. ;)

Lokke skrev:
:D Det finns hopp för dig än. ;)

Ja det hoppas jag. Hoppas dock att jag undviker en så ruggig olycka Mavve va me om. Står mellan Daytona-S.evo och A.Star-Super Tech. Tar nog dom som sitter skönast helt enkelt.

Maverick: Det var altså inte menat som ngn pik eller så alls. Tycker bara det är småpengar i sammanhanget av trasiga fötter, men som du skriver, dyrast behöver inte vara bättre än dyrt i alla lägen. Verkade bara på ditt inlägg att du tog det med en klackspark ( :hihi ), missade din whacko/ironi-smiley.
Om man kunde veta när och vad man skulle ha på sig för utrustning så hade det ju varit bra, men nu ser det ju inte ut så. Bra att du hade fullt gear på dig överhuvud taget. Ser för många som kör slarvigt klädda var sommar, hoppas man själv inte blir en slarver. :3freak

Last edited:
Kay skrev:
Ja det hoppas jag. Hoppas dock att jag undviker en så ruggig olycka Mavve va me om. Står mellan Daytona-S.evo och A.Star-Super Tech. Tar nog dom som sitter skönast helt enkelt.

Maverick: Det var altså inte menat som ngn pik eller så alls. Tycker bara det är småpengar i sammanhanget av trasiga fötter, men som du skriver, dyrast behöver inte vara bättre än dyrt i alla lägen. Verkade bara på ditt inlägg att du tog det med en klackspark ( :hihi ), missade din whacko/ironi-smiley.
Om man kunde veta när och vad man skulle ha på sig för utrustning så hade det ju varit bra, men nu ser det ju inte ut så. Bra att du hade fullt gear på dig överhuvud taget. Ser för många som kör slarvigt klädda var sommar, hoppas man själv inte blir en slarver. :3freak

Nee inte fan hoppas man att man ska klota så in helvete.. men samtidigt så e man ju hela tiden medveten om att risken finns där hela tiden.. behöver ju inte beror på att man själv gör misstag.. men i mitt fall få jag ta på mig hela skulden själv.. o ska vara glad att jag fortfarande lever..

Tar verkligen inte säkerhetsutrustingen me en klackspark.. även om man slarvar ibland.. (till o från jobbet varje dag :dummer )

De e soft.. :tummenupp men man blir lite irriterad när folk säger en massa saker om mina skador eller olyckan utan att tänka lite innan.. vet själv att man kan vara dålig på sånt.. men samtidigt känner man sig mer utsatt nu när man väl sitter här en kass fot.. o då behöver man absolut inte mer "påhopp".. :(

Detta är inget BS. Nu tror jag nästan på det okulta (stavning)... för 1 1/2 timme sedan sprang jag lite lätt inomhus hos polaren för att i reklamen på motorjournalen komma till datorn och läsa just denna tråd om fotskydd, när jag dänger in foten i dörrkarmen hårdare än någonsin... Resultat; halvtrasig nagel på mitteltån och troligen bruten fingertå, I shit you not. Helt otroligt... Jag känner att tån är bruten (tror jag); det gör ont, jag kan inte böjja den, den är sne och svullen + mörkblå. Har inte varit hos doktorn än, vet inte om man behöver det? Sover iaf snart och sen kilar jag dit imorgon. Har inte lust att sitta på akuten hela kvällen för en bruten tå.
Aja, skulle haft på mig Daytonadojjorna eller ngt. :3freak

Måste varit mitt inlägg till Mavve som är orsaken till denna "synden straffar sig"-relaterade skadan. :gråta

Kay skrev:
Resonemanget att man kan strunta i att crasha suger... Strunta då i att köpa säkerhetsutrustning...

Jag resonerar som så att jag KOMMER gå omkull ngn gång förr eller senare, och vad vill jag då ha på mig? Handlar där efter. :3freak

Om jag förhastat antar att det var mitt inlägg du adresserade så får jag förhastat dra slutsatsen att du med eller utan vilja tolkade mig helt fel eller så försökte du bara vara viktig. Hur som helst så hade du fel.

Kay skrev:
Detta är inget BS. Nu tror jag nästan på det okulta (stavning)... för 1 1/2 timme sedan sprang jag lite lätt inomhus hos polaren för att i reklamen på motorjournalen komma till datorn och läsa just denna tråd om fotskydd, när jag dänger in foten i dörrkarmen hårdare än någonsin... Resultat; halvtrasig nagel på mitteltån och troligen bruten fingertå, I shit you not. Helt otroligt... Jag känner att tån är bruten (tror jag); det gör ont, jag kan inte böjja den, den är sne och svullen + mörkblå. Har inte varit hos doktorn än, vet inte om man behöver det? Sover iaf snart och sen kilar jag dit imorgon. Har inte lust att sitta på akuten hela kvällen för en bruten tå.
Aja, skulle haft på mig Daytonadojjorna eller ngt. :3freak

Måste varit mitt inlägg till Mavve som är orsaken till denna "synden straffar sig"-relaterade skadan. :gråta

Sånt där gör satans ont. :brinnerup

Henken: Nä jag syftade nog inte på dig... Jag menar bara att om alla hade tagit på sig efter hur dom vill ramla så hade nog skadorna reducerats. Men jag vet inte, man kanske själv kommer slarva, även om jag faktiskt inte tror det. Jag tar på mig säkerhetsbälte bara jag skall vända bilen i garaget :hihi

Henken skrev:
Sånt där gör satans ont. :brinnerup

Nu är det inte så farligt. Var värre när det hände. Jag bara stod still och gapade utan att det kom ut ett ljud ur mig... Sen skuttade jag runt på det andra benet och bara flåsade ,gnisslade tänder och slog näve och huvud i väggen :gnissla :huvet :4skrika

Kay skrev:

Jag straffar dig på ett eller annat sätt... :tungan

750RR :va

ursäkta mig om jag lägger mig i, men tycks mig lite konstigt att du är villig att lägga pengar på dojor men tycker att Nitro är en bra hjälm i en annan tråd.

Daytona dojorna är utan tvekan bäst vad det gäller skydd, jag har ett par Alpinestars som egentligen inte kom till sverige, med kolfiber-innersko, utveckling av gp-tech, men dom släppte supertech i stället.

Kay skrev:
Jag ska nog införskaffa mig Daytona's security evo-modell, om inget bättre dyker upp. Den skall tydligen skydda i världsklass, går inte att vrida fel. Ser inte mkt ut för världen men det skiter jag i. 3500.- på mitonga. Satt skönt gjorde den också!

6_secevo_s.jpg

Vet ni fler som skyddar lika bra till samma pris? Tänker kanske inte lägga 5K på bootsen, men upp till 3500.-. Länka gärna då till info och pris.

Last edited:
R2 skrev:
ursäkta mig om jag lägger mig i, men tycks mig lite konstigt att du är villig att lägga pengar på dojor men tycker att Nitro är en bra hjälm i en annan tråd.

Daytona dojorna är utan tvekan bäst vad det gäller skydd, jag har ett par Alpinestars som egentligen inte kom till sverige, med kolfiber-innersko, utveckling av gp-tech, men dom släppte supertech i stället.

Såhär har jag fått veta; Det skiljer mkt mellan en bra sko och en BRA sko... Mkt som kan gå sönder på en sko som är "billigt" konstruerad, mycket som kan gå sönder i en fot.
En bra hjälm skyddar huvudet och sitter bra vid en smäll; Nitro har dubbla D-ringar, är av ett fibermaterial och skyddar bra såvitt jag hört... Vad är det som är dåligt med nitro? Du får gärna ändra mina tankar bara du lägger fram varför nitro inte skulle vara bra. Fick fortfarande inte nåt konkret svar i den andra tråden om varför dom inte skulle duga fint...

Last edited:
Oxtar TCS Gore

Dem sitter bra och har bra skydd, kan bara säga att jag är väldigt nöjd med dem, har visserligen inte provat att krascha med dem men dem känns stadiga och bra pris ca 2150:- om jag minns rätt.

har inget emot Nitro som sådant, vad jag menar är bara att den inte duger till som en riktigt bra hjälm. Märket har ju inte funnits särskilt länge.
Kolfiber och kevlar i skalet gör inte en bra hjälm i sig (kolfiber har knappt där att göra alls)
Det krävs ett enormt kunnande och erfarenhet att konstruera ett skal som gör jobbet, ett skal ska gå sönder gradvis på ett kontrollerat sätt.
Väldigt starka skal av tex kolfiber börjar gå sönder först efter stor belastning, följden av detta är att dom först släpper igenom mycket rörelseenergi och sedan går sönder på kort tid.
Ett skal i glasfiber, eller om vi säger så här, Glasfiber är segare än starkt, det börjar gå sönder tidigare men det tar längre tid att kollapsa helt, energin tas upp medans skalet gradvis ger vika.
Men visst, precis som du sa att du är hjärntvättad av mitonga så är jag total Arai fanatiker, hävdar dock att jag är hyffsat påläst i hur dessa material fungerar och en hjälms funktion.
Nu använder sig Arai egentligen inte av glasfiber utan en vidare utveckling, läs mer här: http://www.araihelmet-europe.com/En/DesktopDefault.aspx?tabid=46&tabindex=3

Last edited:
Vad ska man köpa för hjälm o skor då? Jag ska oxå köpa i samma veva som Kay och jag vill ha säkra saker.

R2 skrev:
har inget emot Nitro som sådant, vad jag menar är bara att den inte duger till som en riktigt bra hjälm. Märket har ju inte funnits särskilt länge.
Kolfiber och kevlar i skalet gör inte en bra hjälm i sig (kolfiber har knappt där att göra alls)
Det krävs ett enormt kunnande och erfarenhet att konstruera ett skal som gör jobbet, ett skal ska gå sönder gradvis på ett kontrollerat sätt.
Väldigt starka skal av tex kolfiber börjar gå sönder först efter stor belastning, följden av detta är att dom först släpper igenom mycket rörelseenergi och sedan går sönder på kort tid.
Ett skal i glasfiber, eller om vi säger så här, Glasfiber är segare än starkt, det börjar gå sönder tidigare men det tar längre tid att kollapsa helt, energin tas upp medans skalet gradvis ger vika.
Men visst, precis som du sa att du är hjärntvättad av mitonga så är jag total Arai fanatiker, hävdar dock att jag är hyffsat påläst i hur dessa material fungerar och en hjälms funktion.
Nu använder sig Arai egentligen inte av glasfiber utan en vidare utveckling, läs mer här: http://www.araihelmet-europe.com/En/DesktopDefault.aspx?tabid=46&tabindex=3

Intressant läsning. Tackar för länken...
Finns det inget test på nätet där dom typ bustat sönder hjälmar i olika test så man i praktiken får se vilken som håller bäst? Om inte; VARFÖR GÖR MAN INGET SÅNT TEST!?

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti