Bra mc-vägar

Vägen Järvsö - Delsbo är det närmaste asfalterad bergochdalbana jag kört. Kalvstigen.
(i detta fall med bil)
Undrar om han som "ritade" fick sparken och hamnade på Liseberg eller Gröna Lund efteråt?

Jag bodde ungefär där Kalvstigen kommer ned mot Ljusnan i sex år. Jag anser nog att den vägen är lite överskattad även om jag gärna kör den när jag har chansen (senast för några veckor sedan).
Det är gamla körvägen mellan Järvsö och Delsbo och har funnits åtminstone sedan 1500-talet så ingen har nog ritat den. :)

Problemet är att ”alla” genar i kurvorna och drar upp mycket grus på vägen. Detta i kombination med många orutinerade hojförare gör att det periodvis är en riskfylld väg… för hojåkare.

Kör snyggt!

Ja, där körde jag mycket i gymnasiet, skrapade fotpinnar för första gången. En skolkomrats pappa köpte R1:a när den kom 1998, piskade den hårt på Kalvstigen så att han tyvärr strök med. Jag var nog nära ett par gånger också.

Hur många av SH:s läsare tror på allvar att Trollstigen är representativ för Norges vägnät? Den är en extrem. Men min (begränsade) erfarenhet är att landsvägarna generellt är mer varierade och kurvigare än på vår sida kölen. Det gäller i exempelvis Telemark i södra Norge.

Hur många av SH:s läsare tror på allvar att Trollstigen är representativ för Norges vägnät? Den är en extrem. Men min (begränsade) erfarenhet är att landsvägarna generellt är mer varierade och kurvigare än på vår sida kölen. Det gäller i exempelvis Telemark i södra Norge.
Nu var det inte det jag menade utan att jag ser folk hylla norska vägar och ha med Trollstigen i samma andetag. Jag har kört en del bil i Norge, men aldrig sett vägar som är speciellt underhållande. Det är flera ställen där jag hamnat i tråkiga tunnlar hur länge som helst.

Nu var det inte det jag menade utan att jag ser folk hylla norska vägar och ha med Trollstigen i samma andetag. Jag har kört en del bil i Norge, men aldrig sett vägar som är speciellt underhållande. Det är flera ställen där jag hamnat i tråkiga tunnlar hur länge som helst.
Finns rätt fräcka tunnlar också. 😊
En som är 2+ mil, en med en rondell i tunneln, en spiralformad i 6-7 varv som klättrar 200m, den ner till Lysebotn har en hårnål (Nåja) nära slutet, den man passerar till Nordkap är brant nedför flera km och likadant upp. Var +1° vid vändningen.
Det är dom som sticker ut för mig och alla var fascinerande att köra. 👍

Håller med om att Trollstigen är överskattad. Jag har kört den en gång och det räcker. Däremot har jag kört från Geiranger upp på Dalsnibba flera gånger. Både innan det asfalterades från den vanligtvis isbelagda Djupvattnet och efter.

Sevettivägen från Enare upp mot Neiden och vidare till Kirkenes är trevlig med långa svepande kurvor. Renar, särskilt de självmordsbenägna, håller nere farten för oss som kör säkert.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Regionalväg_971

Kalvstigen ligger på vägen norrut för mig sedan över 30 år. Underbar väg men många skymda kurvor håller ner hastigheten för oss som gillar att köra säkert. Jag svänger av in i Arbrå efter Träslottet. Den var dålig ett tag och jag var orolig att de skulle förstöra vägen. Men de grävde upp den, krossade alla större stenar och lade tillbaka det utan att räta några kurvor.

Nu ingår inte Kalle Moto i min bekantskapskrets utan jag använder kartor. Med övning i ganska många år har jag lärt mig att hyfsat se vilka vägar som är trevliga.
https://www.festrail.co.uk/map/

Men vad är en bra hojväg? Jag gillar kurvor men många klarar inte av att köra långt när det svänger. Vägen över Sjundaskogen älskar jag även om den nu är lite för bucklig. Men den kräver lite av dig i sadeln och det gillar jag. Men vet av erfarenhet att många inte gör det.

När det gäller Sörmland så är det bara att undvika större, trafikerade, vägar så är det sköna vägar. Vilt finns överallt så man får "anpassa" hastigheten. Men jag har sett döda rådjur längs motorvägen mot Tokholma så de finns innanför viltstängsel också.

Kör säkert!

En tanke som slog mig (igen) igår var att jag föredrar vägar där den lämpliga växeln för framfarten inte ligger i mer än 4-5 sekunder. Blir det längre än så är det för rakt eller för brant.

@Old Badger, en fördel till med Calimoto är att jag får kontinuerlig uppdatering om kommande kurvors radie. Det ger lite extra säkerhet när man är på okända marker att inte behöva inse att en kurva plötsligt inte har samma rytm som de föregående.
Man vill ju hålla sig på sin sida av vägen när man inte ser genom kurvan.

Jag brukar ofta kika på Garmin GPS. Den har nån databas för populära MC-vägar som den markerar i blått istället för de vanliga svarta. Det brukar vara rätt bra. Man kör en blå sedan kollar man var nästa finns och kör dit. Ungefär så.

Det som är lite konstigt dock är om man gör en rutt. Då tar den antingen snabbaste eller kortaste vägen beroende på inställning. Men jag vill ju ha den roligaste vägen ofta. Det har jag inte fått till riktigt bra när man ruttat. Även om jag ställer in en önskad äventyrsnivå som man kan göra. Får labba vidare.

Är man i Hälsingland så är förstås Iste-Växbo över Rengsjö en mycket trevlig väg. Likaså Edsbyn-Rättvik.

Kör snyggt!

Prova att köra längs med Sognefjord från öster till väster. Vindlande vägar om något. Finns också gott om avstickare uppåt fjällen som ofta är riktigt fina, exempelvis Dragsvik-Førde-Bygstad-Leirvik-Rutledal-Sløvåg färjeläge.. Riskerna är norska polisen, stenras och får.

Vägen Järvsö - Delsbo är det närmaste asfalterad bergochdalbana jag kört. Kalvstigen.
(i detta fall med bil)
Undrar om han som "ritade" fick sparken och hamnade på Liseberg eller Gröna Lund efteråt?

Nyasfalterad för nåt år sen, dock fräst nu pga nån oklar anledning?? :rolleyes:
Dock en klart körvänlig väg utan hus efter sträckan, bara i början och slutet.. :hjarta:tummenupp

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8