Bra mc-vägar

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Buell XB9R, KTM 1290 SAS, Suzuki DR650 avverkat: olika
Jag ser ofta folk hylla Norge för att det är bra vägar att köra mc på. Ett av måstena där är Trollstigen och då börjar jag fundera över om resten också är av samma kaliber, dvs vackert att titta på, men förbannat tråkig körning.

Någon gång varje år kör jag Slingerbulten söder om Stockholm. Kör man som ett svin kan den vara underhållande, men i sansat tempo är det en normal landsväg.

För mig är det mer roande att köra krokigare sträckor med varierande kurvor och höjdskillnader.

Några exempel i min närhet:
C1051 från Vassunda mot Alsike
C654 mellan Lagga och Funbo
Kimstavägen mot Markim

Mindre trafik och bra väg...

Väg 223 från Läggesta ner till Laxne. Därefter ta vänster på Hebyvägen. Följ vägens längdriktning till Gnesta. Ta väg AB506(Den heter så på Google maps) eller sjundavägen som jag skolad i att kalla den, upp mot Nykvarn.

Vill du köra delvis grus? Sväng av på Klemmingevägen från 223 straxt innan Laxne. Följ vägen och kom fram till Nykvarn till slut.

Besynnerligt inlägg, om norska vägar. Har just kommit hem från en tur till bland annat Röros. Mitt intryck efter turer till exempelvis Hardangervidda och Jotunheimen är att det är fan så mycket roligare att köra i Norge än i Sverige. Krokigare mer kuperat och vackrare. Hemresan från Röros gick via Funäsdalen till Hudiksvall. Den biten, på den svenska sidan, var det tråkigaste jag nånsin kört.

Besynnerligt inlägg, om norska vägar. Har just kommit hem från en tur till bland annat Röros. Mitt intryck efter turer till exempelvis Hardangervidda och Jotunheimen är att det är fan så mycket roligare att köra i Norge än i Sverige. Krokigare mer kuperat och vackrare. Hemresan från Röros gick via Funäsdalen till Hudiksvall. Den biten, på den svenska sidan, var det tråkigaste jag nånsin kört.
Du passade inte på och Träffa Klas? :cool: i Röros.

Om det är vackert är ju irrelevant för om det är kul att köra. Har man tid att titta bredvid vägen kör man inte utan åker. ;)

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt